Op welke sociale netwerken bevinden jouw klanten zich?
door: One4marketing
door: One4marketing
Zorg voor een social media strategie die aansluit bij jouw klanten
De basis van social media is het onderhouden of aangaan van sociale contacten via verschillende media. Er wordt gecommuniceerd en er vindt veel interactie plaats. Jij als bezoeker staat centraal. Een van de belangrijkste voorwaarden voor implementatie van een sociaal medium is dan ook dat het wel moet aansluiten bij de doelgroep en bij jouw klanten. Zij staan namelijk centraal, zij zijn de reden dat jij begint aan een social media strategie. Essentieel is dus om kennis te hebben over jouw klanten: welke sociale kanalen gebruiken ze veel en welke helemaal niet. Waarvoor gebruiken ze die, zakelijk of persoonlijk? De gemiddelde gebruiker van LinkedIn is over het algemeen bijvoorbeeld een stuk zakelijker ingesteld dan de gemiddelde gebruiker van Facebook. Wanneer jouw bedrijf puur zakelijk gericht aanwezig wil zijn op social media, heeft het dan ook weinig zin heeft om veel tijd te stoppen in het bijhouden van een Facebookpagina en kun je beter proberen leads te genereren via LinkedIn. Kortom, het is dus belangrijk om uit te zoeken wat jouw klanten willen, in plaats van uit te gaan van wat jij als geschikt acht.
Niet blindelings de laaste trends volgen
De ene nieuwe trend na de andere vliegt je om de oren, het is haast niet bij te houden. Toch lijkt iedereen wel die drang te hebben om er maar al te snel aan mee te doen, want anders ‘val je er buiten’. Daar ben ik het niet mee eens, en al helemaal niet als ik dit toespits op het toepassen van een goede social media strategie. Het is juist de kunst om te onderscheiden van anderen, en bovendien is de kans groot dat lang niet alles van toepassing is op jouw bedrijf.
Zo is er de actuele trend die zegt dat content visueel moet zijn, mensen willen foto’s, video’s en wat al niet meer zien. Betekent dit dan ook meteen dat je aan bijvoorbeeld Instagram en Pinterest moet doen? Nee, zo werkt het dus niet. Als je toch een beetje wil meegaan in die trends, kun je wat dit betreft bijvoorbeeld wat visuele content toevoegen aan je bestaande content, maar dat wel gewoon nog steeds publiceren via je gebruikelijke sociale netwerken. Dat wat je publiceert, moet wel echt passen bij jouw bedrijf en de producten of diensten waarin je voorziet.
Social brand of social business?
Ga eens na wat nou precies het doel is van jouw organisatie wat betreft social media. Is het gewoon simpelweg meegaandheid en het volgen van trends, of is het echt bedoeld om bij te dragen aan de organisatiedoelstellingen? Wanneer je social media vooral wilt gebruiken voor bekendheid en het positioneren van jouw bedrijf doe je aan social branding. Via sociale netwerken probeer je jouw merk naam te geven. Wanneer jouw bedrijf het toelaat dat social media kan bijdragen aan de organisatiestrategie, maar dan alleen branding, doe je aan social business. Bij inbound marketing is dit het geval, door middel van content publiceren via verschillende sociale netwerken proberen bedrijven leads te genereren. Ook wat betreft het willen zijn van een social brand of een social business is het belangrijk om na te gaan of dit wel aansluit bij jouw klantenkring.
Conclusie
Het is in ieder geval maar al te duidelijk dat de klant centraal staat. Ook online via social media is het enorm van belang om uit te zoeken wat jouw klanten doen, waar ze zich bevinden en wat ze van jou verwachten. Wanneer je hier rekening mee houdt in jouw social media strategie, en aan deze behoeften kan voldoen, lijkt me dat je een goede basis hebt voor een succesvolle social media strategie
Wat is social selling? Social selling houdt in dat je sociaal actief bent. Je zet social media in..
Met 1,6 miljard dagelijkse gebruikers, is Facebook één van de belangrijkste kanalen om in contact..
Nog niet heel lang geleden pakten we het telefoonboek met onze telefoon en belden we bedrijven op..