Verkrijg relevante content: Host een AMA-event.
door: One4marketing
door: One4marketing
Deze week had ik veel moeite met het bedenken van een geschikt onderwerp voor mijn blog. Ik heb heel veel andere blogs bekeken en kwam maar weer eens tot de conclusie dat er al heel veel informatie beschikbaar is op het internet. Een tijd terug heb ik al een keer een blog geschreven over information overload en dit is echt een onderwerp wat mij ontzettend interesseert. Nu las ik van de week een artikel van Edmund en Morris (2000) waarin zij de paradox rondom information overload beschrijven. Het blijkt namelijk zo te zijn dat hoewel er steeds meer informatie beschikbaar is voor managers in organisaties, zij toch het gevoel hebben dat er een tekort is aan relevante informatie. Nu is dit artikel natuurlijk in onze snel veranderende wereld van technologieën en marketing enigszins verouderd, maar toch denk ik dat het wel highlight met welk probleem veel lezers van blogs kampen.
Lezers willen niet hoeven zoeken naar relevante informatie. Het moet duidelijk en overzichtelijk gepresenteerd worden, en precies antwoord geven op de vraag die zij stellen. Maar hoe weet je nu welke vragen er spelen bij je publiek? Een standaard inbound marketing antwoord zou zijn dat je een profiel op moet stellen; een Buyer Persona. Dit geeft precies weer wie jouw klant zou zijn en wat zijn/haar behoeften zijn. Maar persoonlijk vind ik dat nog niet ver genoeg gaan.
Waarom vragen we niet gewoon wat ons publiek wil weten? In het huidige tijdperk hoor je het overal; "interactie is de manier om lange klantrelaties aan te gaan". Dus waarom zouden we niet nog een stapje voor het publiceren van content plaatsen in de vorm van vraaginventarisatie?
Hubspot zelf geeft het ook als één van de tips om aan nieuwe content te komen: "Host an Ask Me Anything - event". Dit is een perfecte manier om aan nieuwe input voor je blog te komen. Je zorgt voor een platform waarop iedereen je alles kan vragen. Zo kom je erachter wat er echt allemaal speelt bij je publiek. Je kunt op de vragen die gesteld worden direct antwoord geven, maar tegelijkertijd een log bijhouden met meest gestelde vragen of interessante onderwerpen. Zo kun je later in blogs verder ingaan op de vragen die gesteld zijn en zorg je dus voor echt relevante informatie voor je lezers.
Een voordeel van een AMA-event is dat je tegelijkertijd met het verzamelen van informatie ook al werkt aan je relatie met je lezers. Je gaat persoonlijke gesprekken aan, zorgt voor leuke discussies en geeft individuele lezers het gevoel dat zij echt gehoord worden. Als dan vervolgens de vraag die zij hebben gesteld ook nog eens het onderwerp wordt van een blog dan laat je blijken dat je echt geeft om hun mening en vragen. Hiermee wordt je relatie met je lezers alleen maar sterker.
Tegelijkertijd laat je je expertise zien door een helder antwoord te geven op de vraag die bij hen speelt. Je stelt jezelf op als autoriteit en daarmee help je jouw lezer ook daadwerkelijk met zijn of haar probleem. Alle partijen worden er dus beter van in dit geval.
Ga dus een stapje verder dan alleen het observeren van je publiek en wat zij online intypen aan zoekwoorden, dus naast het opstellen van Buyer Persona ook interactief vragen stellen aan je publiek. Of je dit nu in Google hangouts als event doet, of als post plaatst op je Facebook account maakt niet zoveel uit, maar zorg in ieder geval dat je het gesprek aan gaat met je publiek. Versla op deze manier de Information Overload paradox, door te zorgen dat je alleen relevante content plaatst.
Er moet een nieuwe website komen. Een grote, uitdagende klus ligt op je bordje. Er moeten nieuwe..
Wanneer je in jouw markt samen met concurrerende bedrijven producten of diensten verkoopt die..
Je hebt gekozen, videomarketing it is! Nu moet je de juiste camera uitzoeken. Maar welke..