Effectieve marketing: Bohemian Rhapsody
door: One4marketing
door: One4marketing
Ook dit jaar heb ik weer met veel plezier het jaar afgesloten met de top 2000 en op nummer 1 ook nog steeds mijn favoriet; Bohemian Rhapsody van Queen. Met mijn marketing achtergrond vroeg ik me toch af hoe het nu kon dat dit nummer al decennia op nummer 1 staat (met uitzondering van 2005 en 2010). Daar moet toch een geweldige marketing achter zitten, dus wat kunnen we hier als marketing mensen nu van leren?
Dit nummer was op heel veel manieren (en is nog steeds) anders dan andere nummers. Dit is één van de redenen dat dit nummer opvalt. Allereerst is het een van de weinige nummers met verschillende fasen: Intro, Ballad, Gitaarsolo, Opera, Hard Rock en het Slot. Dit waren mensen in die tijd niet gewend en het komt nog steeds weinig voor, waardoor dit nummer echt afsteekt tegenover het gemiddelde nummer in de top 40.
Daarnaast was ook de toonhoogte van dit nummer anders dan mensen gewend waren, mede doordat Freddie Mercury een bereik had van 4 octaven. Leuk feitje is dat je als je nieuwe boxen hebt met dit nummer het beste een soundcheck kan doen, omdat het de meest complete set noten bevat op zowel het vocale als instrumentele vlak. Ook op deze manier was het nummer dus anders dan wat mensen gewend waren en daardoor opvallend.
De platenmaatschappij was ook niet gewend aan dit soort "aparte" nummers en was dan ook in eerste instantie tegenstander van het uitbrengen van dit nummer op single. Doordat Freddie Mercury echter de juiste connecties had(!) en een kopie van het nummer aan zijn goede vriend DJ Kenny Everett gaf, werd het uiteindelijk 14 keer per dag op de radio gedraaid.
Zo wordt dus duidelijk dat door de juiste connectie, het vele herhalen van het nummer en het feit dat het anders was dan de meeste nummers, dit nummer bij bleef bij de luisteraars.
Ook op tekstueel vlak is Bohemian Rhapsody een opvallend nummer. Over de context was namelijk in de tijd van het uitbrengen weinig bekend. De leden van Queen, Freddie Mercury in het bijzonder, hielden er niet van om hun teksten uit te leggen in interviews. Hierdoor werd de nogal opvallende tekst met het verhaal over een moord en de duivel erg mysterieus. Sowieso is de dood al een onderwerp dat de aandacht trekt en zeker moord maakt nog meer indruk. Door de mysterie rondom dit verhaal werd dit nummer ook weer opvallender dan het al was.
Bij het uitbrengen van hun album "the greatest hits" zat er wel een uitleg bij dat het over een jonge man zou gaan die per ongeluk iemand had vermoord en zijn ziel aan de duivel had verkocht. Er wordt echter tot op de dag van vandaag nog gespeculeerd over de ware achtergrond van dit nummer. Dit houdt het mysterie levend en zorgt er dus voor dat het nummer onderwerp van aandacht blijft.
Het blijkt dus belangrijk om allereerst te zorgen dat je opvalt en onder de aandacht komt, maar vervolgens ook die aandacht vast te houden.
Bohemian rhapsody was op meerdere manieren revolutionair en zijn tijd ver vooruit. Allereerst werden er nieuwe technieken toegepast om meerdere geluidstapes over elkaar te plaatsen en dus de stemmen te vermeerderen. Op sommige momenten zijn er wel 180 opnames over elkaar geplaatst om het gewenste effect (van een koor) te bereiken. Dit vroeg om veel toewijding; de mannen waren ruim drie weken dag in dag uit tot wel 12 uur aan het opnemen. Dit resulteerde wel in speciale effecten in het nummer en dus ook weer een manier om zich te onderscheiden van andere nummers.
Naast de geluidstechnieken werd voor dit nummer ook een van de eerste promotionele videoclips opgenomen. Deze, in die tijd nieuwe, marketingtechniek werd effectief ingezet zodat wanneer de band op tour was deze toch nog kon verschijnen bij Top of the Pops van de BBC. Een slimme manier om nieuwe marketing technieken in te zetten dus.
Ook het overlijden van Freddie Mercury in 1991 zorgde voor een nieuwe golf van succes voor dit nummer. In hetzelfde jaar werd de film Wayne's World uitgebracht waarin het nummer een prominente rol speelt. Zoals eerder al gezegd is, is de dood een algemene aandachtstrekker en power woord. Dit in combinatie met de blootstelling aan het Queen nummer in de film zorgde voor hervonden populariteit.
Natuurlijk had deze band voor het uitbrengen van dit nummer in 1976 al een trouwe groep fans. Voor hen was dit opvallende nummer alleen een bevestiging dat zij al fan waren van de beste rockband allertijden. Uiteraard vond niet iedereen dit direct een mooi nummer, maar het was in ieder geval bijzonder (zie bovengenoemde redenen). Deze fans werden in 1991 opnieuw aan het nummer blootgesteld en daardoor werd het weer top of mind materie (als het überhaupt al wat naar achter was gezakt). Die fans zijn nu van de leeftijd dat ze stemmen op de top 2000.
Wat wel opvallend is en dit jaar ook expliciet genoemd werd was dat steeds meer jongeren ook op Bohemian Rhapsody van Queen stemmen. Hier heb ik persoonlijk een hele simpele verklaring voor. Voor mij is Bohemian Rhapsody nummer 1, doordat mijn vader ook fan is van Queen. Ik ben hier dus in mijn kinderjaren al aan blootgesteld en hierdoor neem je het over. Hij heeft zijn liefde voor Queen dus doorgegeven aan de volgende generatie. En het hoeft niet zo te zijn dat dit het mooiste nummer van Queen is, maar als ik moet kiezen tussen Bohemian Rhapsody of Hotel California, dan weet ik wel wat ik kies.
Dit zou natuurlijk de ideale situatie zijn voor marketing. Zo'n goede klantrelatie opbouwen dat je klanten hun liefde voor jouw bedrijf doorgeven aan hun kinderen. De lessen die je krijgt uit dit nummer geven je een goed voorbeeld hoe je ook als bedrijf succesvol kunt worden. Zorg dat je in het oog springt door anders te zijn, de aandacht krijgt en ook die aandacht vasthoudt met behulp van een beetje mysterie. Zorg dat je een voorloper bent op het gebied van innovatie en kom met revolutionaire ideeën, zodat je ook op die manier opvalt. Met een hoge frequentie je doelgroep blootstellen aan jouw bedrijf zorgt voor beter beklijven, maar ook op een later moment nog eens een piek in de media zorgt voor hernieuwde populariteit. En uiteraard: geef het niet op ook al gelooft jouw "platenmaatschappij" er niet in. Als je de juiste drive hebt en de juiste connecties dan komt het goed.
Er moet een nieuwe website komen. Een grote, uitdagende klus ligt op je bordje. Er moeten nieuwe..
Wanneer je in jouw markt samen met concurrerende bedrijven producten of diensten verkoopt die..
Je hebt gekozen, videomarketing it is! Nu moet je de juiste camera uitzoeken. Maar welke..