De 10 : 4 : 1 regel voor het zakelijk gebruik van Social Media
door: One4marketing
door: One4marketing
Stel je eens voor, je bent op een feestje met veel mensen en hebt gesprekken met meerdere personen. De ene persoon vind je heel interessant terwijl je de andere als arrogant of egocentrisch beoordeelt. Hoe komt dit? Grote kans dat de persoon die je als arrogant beoordeelt teveel over zichzelf praatte en daardoor geen goede indruk op jou heeft gemaakt. Een eerste indruk maak je heel snel en de indruk van arrogant en egocentrisch wil je niet achterlaten. Hoe komt het dan dat je de ander wel interessant vond? Waarschijnlijk doordat hij het ook over andere dingen dan alleen zichzelf had en ook geïnteresseerd was in jou.
Zo beschrijft Kipp Bodnan Social Media ook als een cocktail party; niemand wil praten met die ene persoon die het alleen maar over zichzelf heeft. Dit komt arrogant over en zo stoot je juist mensen af terwijl je met inbound marketing het tegenovergestelde probeert te bereiken. Maar hoe moet het dan wel? Hij stelt in de slide show van HubSpot over "Creating content with a purpose" de 10:4:1 regel voor. Deze regel is een voorstel van hoe om te gaan met Social Media als bedrijf. In mijn eerste blog zei ik zelf nog dat de ratio eigen links en links naar derden ongeveer 50/50 moet zijn, maar de 10:4:1 regel gaat nog een stapje verder. Het gaat over de ratio van informatie die je naar buiten stuurt via de verschillende Social Media kanalen:
Dit gaat over het delen van informatie van andere bronnen dan je eigen bedrijf. Denk hierbij bijvoorbeeld aan blogs van andere experts binnen jouw vakgebied, maar ook aan leveranciers of vakbladen. Zorg dat het relevante informatie is voor jouw volgers. Blogs van (potentiële) klanten zijn ook een goede bron van informatie. Hiermee toon je ook meteen je interesse in je klanten/lezers.
Voor iedere 10 links naar pagina's van derden, kun je ook 4 links delen naar je eigen blog. Dit is nog steeds alleen het geven van informatie, maar ditmaal wel met als doel dat de lezers op jouw website terechtkomen. Zo voeg je zelf ook wat toe aan de bestaande informatie en wordt jouw website interessant voor de lezers. Zorg wel dat je eigen content ook relevant en actueel blijft.
In de ratio 10 links naar derden, 4 naar je eigen blog, is er ook ruimte voor 1 link naar een landingspagina. Dit is een link naar een pagina met een bepaald doel, zoals bijvoorbeeld het downloaden van een e-book, het inschrijven voor een nieuwsbrief, het kopen van een product, het kijken naar een webinar, enzovoort. Door dit te delen laat je zien dat je ook zelf als bedrijf een commercieel doel hebt, maar doordat je links in deze ratio plaatst laat je zien dat je meer aandacht hebt voor de behoeften van je volgers dan voor alleen jezelf.
Als tip geeft Kipp Bodnan hierbij nog aan dat het zeer belangrijk is om consequent te zijn en je het liefst aan een soort planning te houden. Zorg dus dat je bijhoudt wanneer je wat plaatst zodat je ook bewust gebruik maakt van deze ratio van het plaatsen van links. Zo word je op jouw gebied een echte "thought leader" en dat komt de betrouwbaarheid van jou en je bedrijf ten goede.
Wil je dus niet die ene persoon zijn die iedereen op een cocktail party liever vermijdt? Probeer dan deze regel uit en zie zelf hoe het voor jou werkt.
Wat is social selling? Social selling houdt in dat je sociaal actief bent. Je zet social media in..
Met 1,6 miljard dagelijkse gebruikers, is Facebook één van de belangrijkste kanalen om in contact..
Nog niet heel lang geleden pakten we het telefoonboek met onze telefoon en belden we bedrijven op..