Klantbeleving in Het Nieuwe Verkopen: Hoe u de blind spot beinvloedt
door: One4marketing
door: One4marketing
Ieder mens belandt wel eens in een situatie waarbij zij informatie missen. Dit komt voor in het verkeer, waarbij u niet volledig ziet wat er om uw auto heen gebeurt door de dode hoek; of in uw organisatie, waar u niet altijd over de macht beschikt om de perceptie van uw klanten te benvloeden. Maar wist u ook dat uw oog uberhaupt voor een klein deel niet functioneert? Meet the blind spot. Normaal gesproken merkt u hier helemaal niets van, tenzij u uw kijkers op de proef stelt. Doe de test in het volgende filmpje maar eens.
Als u de test goed uitvoert, merkt u dat ofwel het rondje ofwel het kruisje verdwijnt, afhankelijk van welk oog u bedekt. De blinde vlek in uw oog veroorzaakt deze vlek. Eigenlijk best freaky. De mens hongert van nature naar informatie en willen het liefst een zo compleet mogelijke beeldvorming van een situatie, zowel in professionele als in privé situaties. Helaas slagen we hier niet altijd in. Hetzelfde geldt namelijk voor de klantbeleving: het is lastig te doorgronden hoe de klant u als bedrijf beleeft. Het Johari-venster van Luft en Ingham (zie afbeelding) verklaart waarom.
In het onderzoeksveld corporatie communicatie ontwikkelde Van Riel een interessant corporate identity model. Dit model werkt de vakken A en C van het Johari-venster concreet uit. Het imago reflecteert de identiteit die de organisatie probeert uit te dragen (vak A). Het belangrijkste begrip in dit wiel staat in het midden van de grote cirkel: persoonlijkheid. Persoonlijkheid combineert het huidige en gewenste imago. Wil de organisatie haar imago veranderen, dan onderzoekt zij als eerste het huidige imago. Vervolgens zet zij de omliggende assets gedrag, symbolen en communicatie in om zo haar gewenste imago (vak C) te bereiken.
Veel verkopers gaan nog uit van het BANT-principe: een goede klant moet beschikken over Budget, Autoriteit, Need en een vastgesteld Tijdsbestek voor de aanschaf van een product. Maar die tijd is voorbij. Als u van dit principe uitgaat, gaat u ervan uit dat uw klant vanzelf naar u toekomt als ze hier klaar voor zijn. Maar wilt u zich onderscheiden van uw concurrent met een sterk imago, dan zult u zich als consultant moeten opstellen. G. David Dott beargumenteert dit standpunt met 4 redenen.
BANT vormt dus geen voorwaarde meer, maar zijn verschijnselen die gaandeweg het aankoopproces aan de orde komen.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Recent heeft HubSpot weer nieuwe updates uitgebracht. Met name de Salestool is sterk verbeterd. In..
Account Based Marketing krijgt meer en meer voet aan de grond. Vooral omdat marketeers steeds meer..