De Mindset divide: Social media geen one size fits all [Onderzoek]
door: One4marketing
door: One4marketing
“Aw… that’s cute. But what’s your real job?” Carrie Keenan
Als social media marketeer is het fight for your right. Want laten we even eerlijk zijn: social media marketing wordt negen van de tien keer niet serieus genomen. Dus wat vertelt u die zeurderige zwager of die gladde verkoper als ze weer eens met een onterecht oordeel op de proppen komen? U laat ze kennis maken met de mindset divide.
Onbewust passen we op iedere situatie een ander rollenpatroon toe, ook online. We gedragen ons op een manier waarvan we denken dat dit de goede is en nemen de rol aan waarvan we denken dat die van ons verwacht wordt. Hierdoor ontstaan verschillende mindsets, die samenhangen met het social proof principe.
Denk voor een voorbeeld uit de realiteit eens terug aan uw studententijd. Hoe gedroeg u zich als meerderejaars tegenover een sjaars binnen uw studentenvereniging? Of na een avondje stappen in de collegezaal om kwart voor negen? Vast anders dan tegenover uw stagebegeleider op kantoor, of wanneer u zich voor het eerst voorstelde aan uw schoonouders.
De mindset divide onderscheidt verschillend gedrag op persoonlijke dan wel professionele social media.
LinkedIn nam poolshoogte en stelde een top 5 op van gebruiksreden voor persoonlijke en professionele netwerken.
Dus ook online gedragen we ons, afhankelijk van het doel wat we nastreven, op ieder social medium volgens een ander rollenpatroon. Maar hoe dringt u nu met uw online marketingstrategie direct door de hersenpan van uw volgers? Het antwoord op deze vraag ligt in de alignment van uw contentstrategie met de emotionele waarden van een persoonlijk dan wel professioneel medium.
Het moge duidelijk zijn dat de content die u als bedrijf creëert niet altijd “omnishareable” is. Enerzijds omdat bepaalde content niet altijd het doel dient waarmee iemand een social medium bezoekt, anderzijds omdat het soms gewoon niet het geschikte type content is. U meet een zakenman toch ook geen kokerrok aan? Visuele content doet het bij voorkeur goed op media als Pinterest en Instagram, maar ook Facebook is er niet vies van. Bij het relatief nieuwe Vine, dat zich richt om de inmiddels alom bekende 6 seconden video’s, hoeft u echter niet met een gelikte infographic aan te komen.
Om te begrijpen welke content nu past bij welk sociaal medium, onderzocht LinkedIn wat social media gebruikers graag zien langskomen op hun news feed. Wat bleek?
Na informatie over vrienden zetten de respondenten van LinkedIn’s onderzoek content over persoonlijke interesses op nummer twee. Maak hier als bedrijf gebruik van door uw buyer personas erop na te slaan. Uw buyer personas geven u namelijk meer inzicht in de interesses van uw ideale klant en vertellen u met welke toon u uw volgers het beste kunt aanspreken. Probeer dus content te vinden die aansluit op de interesses van uw volgers en put it to the A/B test. Alleen dan ziet u wat werkt en wat niet.
Wat is social selling? Social selling houdt in dat je sociaal actief bent. Je zet social media in..
Met 1,6 miljard dagelijkse gebruikers, is Facebook één van de belangrijkste kanalen om in contact..
Nog niet heel lang geleden pakten we het telefoonboek met onze telefoon en belden we bedrijven op..