De 6 ingrediënten van het ultieme Buyer Persona recept
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
In deel 1 heeft u kunnen lezen wat buyer persona's zijn en waarom ze zo belangrijk zijn voor het welzijn van je organisatie. Maar hoe ontwikkel je nu precies een BP?
Met onderstaand meesterrecept leer je stap voor stap hoe je een buyer persona definieert.
De eerste stap is het bedenken van een bijpassende naam voor je persona. Dit draagt namelijk bij aan de beeldvorming en de retentiewaarde. Die naam kan gebaseerd zijn op
Het bedenken van een naam lijkt wellicht overbodig, maar draagt absoluut bij aan de beeldvorming van de John en Jane Doe’s onder de potentiële klanten. Bovendien heeft het retentiewaarde: Platvoet Peter zal je niet gauw vergeten.
Bij een naam hoort een gezicht. Wat voor persoon zie jij voor je wanneer jij je persona’s visualiseert? Wellicht past de profilering perfect bij een reeds bestaande klant of een ander persoon uit je omgeving. Probeer een foto te vinden bij deze gedachtespinsel. Vind je het lastig om een typische foto te vinden van je buyer persona? Dan zou je eens kunnen zoeken op LinkedIn op basis van de functie. Noem het stereotypering, maar de ervaring leert dat er altijd wel een gezicht tussen zit die aansluit op beschrijving van jouw persona.
Wat is de vraag die jij in Google zou intikken als je in de schoenen van je persona zou staan? Probeer vanuit de verzamelde pijnpunten een vraag te formuleren die de potentiële klant graag beantwoord wil zien. Als we het voorbeeld van Strompelende Stella aanhouden zo die vraag kunnen zijn: waar vind ik comfortabele hakken? Of in het geval van Platvoet Peter: Hoe verminder ik de klachten van mijn platvoeten? Probeer in ieder geval zo concreet mogelijk te zijn in het formuleren van een vraag.
Wat is je het meeste opgevallen uit de informatie over de potentiële klant? In dit kader van de beschrijving probeer je de highlights uit alle verworven informatie samen te vatten. Denk hierbij aan de positie binnen de organisatie en karakteristieken die relevant zijn voor de aanschaf van jouw product of dienst. Impulsiviteit is in het geval van impulsieve Irma bijvoorbeeld van belang, omdat je daar rekening mee kunt houden bij de benadering. Maar ook opvallende interesses mogen hier genoemd worden. Onder het kader van de highlights kunnen vervolgens andere relevante gegevens genoemd worden, zoals de demografische gegevens, karakteristieken en lifestyle.
Tijdens het verzamelen van informatie ben je één of meer pijnpunten tegengekomen die de persona graag zou oplossen. De volgende stap is om deze pijnpunten te vertalen naar doelen. Om een simpel voorbeeld te geven: het pijnpunt van Platvoet Peter is dat zijn voeten niet de juiste ondersteuning hebben tijdens het lopen. Zijn doel is dan ook het vinden van zolen of schoenen die deze ondersteuning wél bieden.
Je weet nu waar de persona naar op zoek is. Nu is het tijd om je professionele charmes in de strijd te gooien en hem ervan te overtuigen dat jij de oplossing bent voor al zijn problemen. Begin daarbij concreet per doel te verwoorden hoe jouw bedrijf de persoon helpt om dat doel te bereiken. In het geval van Platvoet Peter biedt jouw bedrijf schoenen met een extra ondersteunende zool die de klachten sterk vermindert.
Bij het verzamelen van informatie ben je tegen een aantal mogelijke bezwaren aangelopen die de persona ervan weerhouden om jouw product of dienst aan te schaffen. Noteer deze in de beschrijving en probeer deze te ontkrachten of in ieder geval een andere draai te geven. Platvoet Peter heeft mogelijk niet zo’n hoog netto inkomen en kan een hoge kwaliteit schoenen niet betalen. Als bedrijf zou je een tegenargument in de strijd kunnen gooien dat de schoenen van zodanig hoge kwaliteit zijn dat ze jarenlang meegaan zonder te slijten, en dat het een hoop medische kosten bespaart doordat je voeten in veel betere staat blijven.
Tot nu heb je alles puntgewijs benoemd. Heel goed! Nu wordt het tijd om dit alles samen te vatten in één boodschap. Als jij nu de persona recht tegenover je zou hebben zitten, wat zou je hem of haar dan zeggen? Probeer in deze pitch zo concreet en helder mogelijk je product aan te prijzen aan de hand van relevante details. De elevator pitch voor Peter zou als volgt kunnen luiden: ‘Wij bieden jou een goed passende schoen met een soepele zool en een stevig hielstuk, dat het naar binnen zwikken van de hiel voorkomt. De schoenen gaan jaren mee en verminderen duidelijk de klachten die met platvoeten gepaard gaan. ‘
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..