Zoekmachine-geoptimaliseerd schrijven: 9 praktische SEO-tips
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Hoe zorgt u er nou voor dat uw website bovenaan in Google komt te staan? Dat is een hele lastige vraag. Google heeft namelijk zo’n 200 verschillende algoritmes (Wikipedia) waarmee bepaald wordt welke pagina’s bovenin de zoekresultaten verschijnen. De teksten op een webpagina hebben een grote invloed op hoe hoog deze pagina scoort in de zoekresultaten. Vandaar dit blog met negen praktische tips om uw teksten zo goed mogelijk te optimaliseren voor Google en andere zoekmachines.
Niemand wil zoekmachine-teksten lezen, zelfs de zoekmachines niet. Alles wijs erop dat Google de voorkeur geeft aan echte, natuurlijke content in plaats van aan het SEO-geneuzel. Bovendien, wat heeft u aan content die hoog scoort in Google, wanneer de content geen enkel doel heeft en niet zorgt voor conversie. Focus dus op uw menselijke doelgroep en schrijf voor hen, maar help de zoekmachine-bots bij het vinden van uw content.
De keyword dichtheid is een van de meest hardnekkige SEO-mythes. Maar er is niets wat er op wijst dat Google de voorkeur geeft aan een bepaalde dichtheid. Het is belangrijk om relevante keywords te gebruiken in uw content, maar gebruik deze op een natuurlijke manier. Uw content volproppen met keywords op plaatsen waar zij eigenlijk niet horen, zal eerder tegen u, dan voor u werken.
Google en andere zoekmachines gebruiken Latent Semantic Indexing (LSI) om de zoekresultaten te matchen met de intenties waarmee gezocht wordt. Het gebruik van synoniemen, gerelateerde zoekwoorden en grammaticale variaties maakt uw content gemakkelijk relevanter voor de zoekmachine, zonder dat er sprake is van irritante woordherhalingen.
Door het ‘~’-teken toe te voegen aan uw zoekterm, laat Google onder aan de pagina een aantal gerelateerde zoekwoorden zien. Gebruik deze zoekwoorden om de relevantie van uw content omhoog te krikken.
Over het algemeen hebben de webpagina’s die op de eerste pagina in de zoekresultaten verschijnen meer dan 2000 woorden op de pagina. Daarnaast worden diepgaande artikelen vaker gedeeld dan korte, oppervlakkige stukken. Richt u daarom op diepgaande en kwalitatieve content die nieuwe inzichten geeft. Schrijf geen lange content om de zoekmachines te behagen, doe het omdat u kennis en inzicht heeft die u wil delen met uw doelgroep.
Het probleem van veel korte zoektermen is dat zij een enorme concurrentie hebben en dat het enorm veel moeite kost om hoog te scoren bij deze woorden. In veel gevallen is het veel gemakklijker om hoog te scoren op de gerelateerde langere zoekopdrachten, zo is het bijvoorbeeld een stuk lastig om hoog te ranken op “SEO”, in plaats van op “hoe optimaliseer ik mijn website voor zoekmachines”. Deze longtail zoekwoorden hebben een veel kleiner zoekvolume, maar de kwaliteit van de traffic is een stuk hoger, omdat bezoekers meer gemotiveerd zijn en op zoek zijn naar een specifieke oplossing voor hun vraag.
Als uw prospects vragen hebben over uw product of dienst, zullen zij hoogstwaarschijnlijk deze vragen ook intypen in Google. Geef uw prospects content met betrouwbare antwoorden. Geef hen betere antwoorden dan uw concurrenten. Het beantwoorden van vragen is tevens een goede manier om aan de slag te gaan met de hierboven genoemde longtail zoektermen.
Content die gedeeld wordt levert u links en bezoek op. Hoe vaker de content gedeeld wordt, hoe relevanter en populairder de zoekmachines het vinden. Deel uw content via verschillende kanalen, zoals blogs, fora, nieuwsbrieven, influencers en de meer gebruikelijke kanalen als Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+. Onderschat ook de waarde van het gastbloggen niet!
Google+ gaat een steeds grotere rol spelen in SEO. De introductie van AuthorRank betekent dat Google de ranking-factoren zal gaan verbinden aan individuele auteurs – en niet langer aan de websites die de content hosten.
Richt uw Google+-profiel in, claim het eigenaarschap over uw content, bouw aan uw AuthorRank en speel een actieve rol op Google+. Hiermee gaat de autoriteit van elk stuk van uw content omhoog, ongeacht waar het geplaatst is.
Bron: ContentVerve
Er moet een nieuwe website komen. Een grote, uitdagende klus ligt op je bordje. Er moeten nieuwe..
Wanneer je in jouw markt samen met concurrerende bedrijven producten of diensten verkoopt die..
Je hebt gekozen, videomarketing it is! Nu moet je de juiste camera uitzoeken. Maar welke..