Kraakheldere buyer persona's: Progressive Profiling in 3 stappen
door: One4marketing
door: One4marketing
Einstein zou zich verbazen over de snelheid van het internet. Want met een gigabyte per seconde uploaden we content met bijna dezelfde snelheid als die van het licht! Ook de toegang tot informatie is immens gegroeid.
Ook de bezoekers van uw website raken steeds meer gewend aan deze "gratis" toegang tot informatie en haken al snel af als blijkt dat ze al hun gegevens achter moet laten om iets te kunnen downloaden.
Hoe verzamelt u nu gegevens over uw leads? Hoe krijgt u enig zicht op het karakter van uw buyer persona? Is het met online marketing überhaupt nog mogelijk om leads te converteren naar betalende klanten?
Misschien beginnen dergelijke rampscenario’s zich in uw hoofd af te spelen. Maar oordeel niet te snel, want HubSpot kwam namelijk onlangs met een oplossing. En die oplossing heet: progressive profiling.
Voor u het weet glippen ze door uw vingers en rennen ze naar de concurrent. Het zijn katjes die u met zijdezachte handschoentjes aan moet pakken. Want Top of the Funnel leads zijn geen gemakkelijke jongens:
Progressive profiling is een strategie waarbij u stap voor stap de gegevens van leads verzamelt, zonder dat u tweemaal naar dezelfde informatie vraagt. Het is natuurlijk belangrijk dat u zo snel mogelijk zoveel mogelijk data in handen krijgt, maar met een te lang formulier schrikt u leads af en laten zij u zonder enige informatie zitten.
Er zijn naast deze gegevens natuurlijk nog tig andere vragen die u misschien wel graag aan uw leads wilt stellen. Wellicht ben u geïnteresseerd in de grootste uitdaging waar uw bezoeker op het werk tegenaan loopt. Zo komt u erachter welk probleem uw bezoeker heeft en richt u zich vervolgens op het bieden van een oplossing! Er zijn dus tal van mogelijke vragen en u bent vrij die u in uw formulier te verwerken, maar denk goed na over de opbouw en vermijd vragen dubbel te stellen. Een bezoeker zit er niet op te wachten informatie als grootste uitdaging op het werk bij het eerste bezoek al met u te delen. U vertelt toch ook niet meteen uw diepste geheimen aan een eerste (blind) date?!
Iedere bezoeker is anders: sommigen downloaden misschien wel vijf keer aanvullende informatie, voordat zij de beslissing nemen voor de aanschaf van een bepaald product. Zorg dus voor genoeg lagen in uw formulieren en vraag op een gegeven moment eens op de man af of zij verschillende concurrenten met elkaar vergelijken. Antwoorden zij ja, dan vormt dit antwoord tevens belangrijke informatie voor uw verkoopteam.
Als u al ervaring heeft met het maken van formulieren in HubSpot, is het toepassen van progressive profiling op deze formulieren peanuts. Door “hide field if data previously captured” te selecteren, wordt de vraag die al eerder aan de bezoeker is gesteld vervangen door een andere. Zo voorkomt u overlap in uw formulieren. Kom maar op met die data waarmee u uw buyer persona nog verder kunt aankleden!
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..