9 manieren om uw websitebezoekers te irriteren
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
De afgelopen drie woensdagen schreef ik blogs waarin ik steeds negen manieren gaf om ervoor te zorgen dat mensen uw merk gaan haten. Deze week het laatste onderdeel van het vierluik; 9 manieren waarop u uw uw websitebezoekers irriteert. Blogs die verschenen met het zelfde thema waren:
9 manieren waarop u uw email marketing de nek om draait
9 manieren om uw social media marketing naar de knoppen helpen
9 manieren waarmee u uw blog kapot maakt
Bouw een website zonder logische structuur of intuitieve navigatie
Maak het enorm lasting voor uw bezoekers om datgene te vinden waar ze op zoek naar zijn, of om terug te gaan naar daar waar zij vandaan komen. Gebruik Google Analytics om u te vertellen welke pagina’s het meest populair zijn, en verstop die het best en zo diep mogelijk in uw website.
Slecht webdesign
Beschikt u over geen enkele vormgevingsvaardigheid? Dan is het een goed idee om uw webdesign zelf te doen. Maak alles mooi geel, met paars en gebruik dat leuke gedraaide lettertype. Misschien is het ook wel leuk om een paar stuiterende GIF’s op elke pagina toe te voegen?!
Een site vol kapotte links en errors
Check niet of links en pagina’s werken, gewoon plaatsen dat heeft goede invloed op uw SEO. Het is tijdsverspilling om zo nu en dan uw site na om na te kijken en te chekcen of alle pagina’s en links nog goed werken.
Maak het lastig voor bezoekers om uit te vinden wie u bent, wat u doet of wat u verkoopt
Geef geen simpele uitleg van uw diensten of producten op uw homepage, maar laat bezoekers uw hele website uitpluizen om zo steeds iets duidelijker te krijgen wat u nou eigenlijk doet. Wanneer zij eindelijk uw ‘Over ons’-pagina gevonden hebben, zorg er dan voor u alles uitlegt met zo veel mogelijk onherkenbare vaktermen.
Zorg ervoor dat er direct keihard muziek begint te draaien wanneer iemand uw pagina bezoekt
Is er iemand op uw site? Tijd voor een feestje! Laat direct dat ene leuke filmpje afspelen. Geef uw bezoekers vooral niet eerst een waarschuwing, zodat ze misschien de mogelijkheid zouden hebben om hun oordopjes in te pluggen of hun volume uit te zetten.
Desorrienterende animaties en afbeeldingen
Voeg enorme hoeveelheden desorrienterende animaties en afbeeldingen toe aan uw website. De stuiterende GIF’s van punt twee waren nog niet genoeg. Zorg dat u bezoekers op elke pagina welkom heet met een hoop flitsende animaties zodat u de bezoeker afleid, hun tijd verspeeld en er voor zorgt dat de pagina een enorm laad-tijd heeft.
Zorg ervoor dat uw site niet voor mobile geoptimaliseerd is
Volgens Microsoft Tag zal het mobiele internetgebruik in 2014 het internetgebruik vanaf een computer in halen. Maar dat maakt niet uit. Zorg dat er extra veel gescoll’t moet worden, dat de formulieren extra lang zijn en dat de onderdelen voor navigatie op uw website zo dicht op elkaar staan dat het onmogelijk is om het juiste item aan te tikken.
Zet uw website open voor third-party advertenties
Wat zal uw marketingmanager trots op uw zijn, als u een extra inkomstenbron de organisatie in brengt. Uw bezoekers zullen het echt niet erg vinden om een paar van die flitsende en irrelevante advertenties voor balpennen te vinden op uw website over Business Intelligence-software.
Laat oude, niet langer relevante Calls-to-action staan
Laat oude en niet langer relevante Calls-to-action staan. Is een alleen geldig in juni? Laat de CTA dan in ieder geval staan tot en met oktober. Zo weten uw bezoeker wat ze wel niet gemist hebben. Zorg er dan wel voor dat de pagina waar de CTA naar toe linkt niet meer bestaat en dat uw bezoeker weer zo’n leuk error-bericht krijgt, het liefst in een pop-up.
Wat irriteert u aan slechte websites? Deel uw mening in de comments.