9 manieren om uw social media marketing naar de knoppen te helpen
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Vorige week schreef ik mijn blog over de 9 manieren waarmee u uw email marketing de nek om draait. In navolging op dit blog zullen er nog drie blogs volgen. Allemaal over de manieren om ervoor te zorgen dat mensen uw merk gaan haten. Want, zoals er meerdere manieren zijn waarop u ervoor zorgt dat mensen van uw merk gaan houden, zijn er ook meerdere manieren om ervoor te zorgen dat mensen dit juist niet gaan doen. Zoals gezegd is dit blog onderdeel van een vierluik. Blogs met hetzelfde thema (zullen) zijn:
Deze week bespreek ik negen manieren om uw social media marketing naar de knoppen te helpen, en er voor te zorgen dat u mensen uw gaan ont-liken en ont-volgen.
Doe geen moeite om uw social media aanwezigheid te onderhouden
Negeer dat er honderden miljoenen gebruikers zijn van social media. Volgens een onderzoek van eind 2012 door Pew Research Center zou dit zelfs 69% van de volwassen (Amerikanen) social media gebruikt. Dus zorg er voor dat deze 69% van de mensen u niet kan vinden wanneer zij uw proberen te bereiken via social media. Het best zou zijn als u helemaal nergens aanwezig bent.
Investeer al uw tijd aan de verkeerde netwerken
Ga er vanuit dat u goed in kan schatten welke social media uw doelgroep gebruikt, ookal zijn zij misschien veel actiever in een branche-specifieke community dan van bijvoorbeeld Twitter. Want uiteindelijk is wat je inschat toch altijd goed, toch? Want je zou hier natuurlijk geen goed overwogen beslissing over kunnen maken op basis van onderzoek..
Reageer niet op uw fans en volgers
Ook al bent u dan toch aanwezig op de plaatsen waar uw doelgroep zich bevindt, zorg er dan in ieder geval wel voor dat u het belangrijkste principe van social media negeert; het sociaal zijn. Zorg ervoor dat er niks gebeurt met de vragen en opmerkingen die u van uw fans en volgers afkomen. Social media kost toch al veel te veel tijd.
Gebruik social media alleen voor het genereren van leads
Zorg ervoor dat elke link die u naar uw fans en volgers verstuurd naar een landingspagina leidt. Op deze manier zullen ze zich allemaal registeren als lead. Zorg dat alles afgeschermd is met formulieren, ook al uw blogs en uw FAQ. Anders zou het zonde zijn van die tweet.
Maak het lasting om uw content te delen
Schrijf eerst een stuk geweldige en waardevolle content, iets wat mensen echt graag zouden willen delen. Maar zorg er dan wel voor dat die content heel lastig te delen is. Verwijder dus snel alle deel-knoppen van uw website en zorg ervoor dat zelfs de links tegen werken, door ze bijvoorbeeld zo lang mogelijk te maken.
Stuur een DM met een link naar uw prijzen-pagina naar elke nieuwe volger
Geen zorgen, niemand merkt dat het een geautomatiseerd Direct Message is. U altijd online om half drie ’s nachts. Wie niet? En als iemand u volgt, zijn we vast er klaar voor om direct over de prijs te gaan praten, toch?
Kaap populaire (maar complete irrelevante) hashtags
#Paralympics is een trending topic? Mooi! Dan is dit de perfecte tijd om met deze hashtag te tweeten over de geweldige korting die u geeft op een nieuwe broodbak-machine.
Zorg ervoor dat het heel lastig is voor mensen om u te vinden en te volgen
Kies voor gebruikersnamen op social media die compleet verschillen van uw bedrijfsnaam. Voeg in ieder geval geen social media buttons toe aan uw webstie. Het is toch veel leuker als de mensen die u willen volgen hun detective-skills weer eens kunnen opfrissen.
Hoe de frequentie zo hoog mogelijk
Iemand volgt u? Mooi! Dan is het nu zaak om ervoor te zorgen dat zijn / haar Twitter Stream zo vol mogelijk staat met uw tweets. Laat de tweets van anderen maar goed ondersneeuwen met uw tweets. Voor Facebook geldt hetzelfde, want zo werkt het EdgeRank-algorithme van Facebook, toch? Gewoon een overload aan updates het nieuwsoverzicht van uw fans in schieten?
Wat is social selling? Social selling houdt in dat je sociaal actief bent. Je zet social media in..
Met 1,6 miljard dagelijkse gebruikers, is Facebook één van de belangrijkste kanalen om in contact..
Nog niet heel lang geleden pakten we het telefoonboek met onze telefoon en belden we bedrijven op..