Waarom rust, regelmaat en reinheid u helpen bij website optimalisatie
door: One4marketing
door: One4marketing
Voor online marketeers is de website van hun bedrijf hun kindje. En alhoewel ik persoonlijk geen ervaring heb met kinderen opvoeden, kan ik me indenken dat ouders te allen tijde het beste voor hun kind willen. Rust, regelmaat en reinheid zijn daarbij drie sleutelwoorden. Wellicht in de pedagogische literatuur al achterhaald, maar deze keywords zijn nog wel sterk gerelateerd aan website optimalisatie.
In de marketingwereld staat stilstand gelijk aan achteruitgang. De druk om constant te vernieuwen ligt erg hoog. Daarom vullen de meeste marketeers een groot gedeelte van hun tijd met A/B testen plus het analyseren en evalueren van de resultaten. Deze activiteiten vormen de kern van website optimalisatie. De dreiging om het overzicht over alle componenten te verliezen is groot en bij slechte planning gaat uw efficiëntie hollende achteruit. Daarom presenteer ik u nu 3 website componenten die schreeuwen om uw onvoorwaardelijke, onverdeelde aandacht.
De homepage is de pagina die met uw bedrijf meegroeit. Om uzelf zo goed mogelijk te profileren, moet de homepage veel informatie bevatten, terwijl de bezoekers tegelijkertijd het overzicht niet mogen verliezen. Dit tegenstrijdige gegeven bemoeilijkt het ontwerp en de invulling van deze hoofdpagina. Want wat is nu de beste plaats om uw toegevoegde waarde als bedrijf te plaatsen? En waar kunt u nu als beste uw Call To Actions planten? En hoe introduceert u de navigatie van uw website, opdat bezoekers eenvoudig doorklikken naar uw exclusieve aanbod?
De homepage dient vooral om uw bezoeker te overtuigen dat u de oplossing bent voor hun problemen. Focus dus op het ‘waarom’ en niet op het ‘wat’ van uw product of dienst. Definieer uw toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen in een enkele zin. MarketingSherpa onderzocht namelijk website optimalisatie in 2012 en ontdekte dat bedrijven die testten met hun ‘value proposition’ 15% meer kans maakten op ROI binnen hun optimalisatie projecten. Wees dus concreet in wat u onderscheidt van anderen.
Stap daarnaast uit uw eigen positie en bekijk uw website door de buyer persona – bril. Onderzoek hoe uw bezoekers op uw homepage belanden en naar welke content zij op zoek zijn. Dan pas kunt u de juiste informatie op de juiste plaats zetten.
Conversie vertaalt zich vaak in een bepaalde transactie: variërend van het aanvragen van een assessment, ROI calculatie of proefversie van uw product, tot het downloaden van een whitepaper of e-book. Conversiepaden leiden vaak naar een formulier wat u natuurlijk het liefst ingevuld ziet. Maar wat is hiervoor de juiste strategie? Wederom ligt de oplossing in ‘optimalisatie’ en regelmatig testen.
Al uw marketingactiviteiten verwijzen naar uw website. Hier moet het dus gebeuren: de weg naar conversie is helder en duidelijk. Of toch niet? Wanneer een bezoeker de weg kwijt raakt, prefereert zij altijd de weg terug in plaats van verder te verdwalen. Optimalisatie draait dus nu om het vinden van de kuilen en gaten in dit conversiepad: de pagina’s die bezoekers ervan weerhouden om bij conversiepunt te komen. Maar nog belangrijker zijn de pagina’s die wel goed scoren: welke eigenschappen vormen de sleutels tot conversie? De enige manier om dit te ontdekken is regelmaat: regelmaat in monitoren, aanpassen en evalueren.
Nu de weg naar het beruchte formulier geen kuilen meer bevat, concentreert u zich als laatste op de invulling van uw Landing page. Hier onderscheidt de ongeïnteresseerde bezoeker zich van de ideale klant. Van die laatste wilt u natuurlijk niets liever dan hem toevoegen aan uw marketing database. Ook verzamelt u via uw landingspagina’s waardevolle informatie over uw buyer persona, die u helpt bij het ontwikkelen en benaderen van uw ideale klant. Dus ook uw bestaande klanten voegen bij elk bezoek aan uw Landing page waarde toe. Bovendien bewijzen meerdere bezoeken aan uw Landing pages groeiende interesse in uw product of dienst.
Herinnert u zich de 3 toverwoorden nog? Rust in uw Landing page uit zich door minimalisatie van de tekst en centralisatie van uw aanbod. Gebruik de secondetest van Hubspot: Ziet iemand in drie tot vijf seconden wat uw aanbod is? Dan heeft u een succesvol design in handen.
Reinheid komt naar voren in een Landing page die geen afleiding bevat. Gebruik geen andere links of CTA's en verwijder uw navigatiebar, dan vergroot u de kans op conversie. Wat u wel toelaat is de mogelijkheid tot delen: onderschat namelijk nooit het effect van ‘social sharing’. Uw Facebook, Twitter en LinkedIn knop zijn dus altijd van de partij op uw pagina's.
Regelmaat stuurt de optimalisatie van de verschillende componenten binnen uw Landing page: keur eerst uw headline, dan uw Call To Action, vervolgens uw afbeelding en tot slot uw formulier. In de link vindt u een flink aantal tips om uw Call To Action te optimaliseren. Door ook nieuwe landingspagina’s in het leven te roepen, zult u het aantal leads zien groeien als kool.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..