Facebook Graph Search: een radicaal nieuwe dimensie van social search
door: One4marketing
door: One4marketing
Afgelopen vrijdag brak een nieuw tijdperk in mijn leven aan: ik bereikte mijn 21e levensjaar, volledig financieel onafhankelijk volgens de wet, wist een van mijn juridisch geschoolde vrienden mij te vertellen. ‘21: Eindelijk verstandig’ luidde het credo op de voordeur toen ik thuiskwam. Ik droeg zelfs met trots de button die mij dezelfde middag nog werd opgespeld als bewijs van deze mijlpaal.
Maar ik ben niet de enige die een nieuwe levensfase bereikte. Ook Facebook kondigde afgelopen week een nieuwe era aan van informatie extractie op internet: ‘Graph Search’. De zoekfunctie van Facebook is met deze upgrade een flink stukje slimmer geworden. Wijsheid komt blijkbaar dus echt met de jaren. Anyway, bloggers brandden meteen los met allerlei artikelen en verslagen. Mashable Marketingland twitterde zelf mee terwijl Zuckerberg de nieuwe zoekdienst lanceerde.
En nu staan vele marketeers vol spanning in de wachtrij om deze nieuwe vorm van ‘social search’ uit te proberen. Maar wat betekent ‘Graph Search’ nu echt voor uw bedrijf? Een nieuwe dimensie van marketing onderzoek? Opent ‘social search’ deuren voor SEO?
Naast de Newsfeed en persoonlijke Timeline verbreedt Facebook met Graph Search de mogelijkheden tot het zoeken naar content. Waar Newsfeed een overzicht biedt van de nieuwste updates van uw connecties en Timeline de updates van een specifieke persoon weergeeft, kenmerkt Graph Search nu zich als een kruising tussen beide. Graph Search koppelt namelijk een specifieke zoekactie aan resultaten van alle connecties die u in uw netwerk heeft.
Facebook voegt met Graph Search een extra dimensie aan het zoeken van content toe: je kan niet alleen restaurants in een bepaalde stad opzoeken, maar de restaurants in een bepaalde stad die je vrienden leuk vinden. Of waar je vrienden regelmatig komen. Facebook personaliseert dus zoekresultaten, waardoor zij neigt naar de web 3.0 voorspellingen: persoonlijke resultaten weergeven die de zoeker waarschijnlijk leuk vindt op basis van likes en check-ins. Deze resultaten verschillen dus letterlijk per persoon, gebaseerd op de connecties die een bepaalde persoon heeft.
In 2012 stond Big Data al regelmatig in de spotlights, maar nu is zij er niet meer weg te slaan. Ook marketeers kunnen er dus niet meer onderuit, want het opstellen van een helder klantprofiel betekent nu eenmaal analyse van klantdata. Een onderzoek van Forrester wees namelijk uit dat 51% van klantanalyse professionals data analyse gebruiken om hun klanttevredenheid te verbeteren en het verloop van klanten te verminderen. 40% gaf aan dat zij meer klantloyaliteit wilden opbouwen met behulp van Big Data. Facebook komt hieraan tegemoet door met Graph Search het vergelijken van interesses van verschillende doelgroepen te faciliteren. Onder andere op basis van locatie, interesses en woonplaats segmenteert de marketeer nu veel eenvoudiger zijn volgers op Facebook en verzamelt hij eenvoudig meer klantgegevens. De zoekdienst van Facebook is dus wel beperkt tot de eigen connecties, wat het volgende punt extra benadrukt.
Door de optie ‘zoeken op onderwerp’ zijn marketeers in staat om allerlei interesses van klanten te segmenteren op basis van de content die zij posten.
Het waarde van likes voor Facebook marketing en sich klinkt misschien niet nieuwswaardig, maar de Graph Search geeft de like zowaar nog meer macht. Iedere like telt, omdat zij weer toegang geeft tot een nieuw scala aan gegevens van nieuwe connecties. Daarnaast verschijnt u als bedrijf sneller in zoekresultaten, wanneer u fans regelmatig “inchecken”: Google Graph Search velt namelijk op deze manier een oordeel over uw populariteit en relevantie als bedrijfspagina. Business ‘Pages’ en ‘Places’ zijn hierbij gescheiden. Bovendien vertrouwen Facebookers hun vrienden. Als zij iets liken of ergens vaak inchecken, voelt een zoeker zich al snel nieuwsgierig.
Graph Search bepaalt de relevantie van je pagina (en dus of je bovenaan in de resultaten komt) aan de hand van de likes en check-ins van je connecties. Zuckerberg ruste Facebook uit met een lokale zoekfunctie, een verademing voor het mkb, dus vul alle gegevens wat betreft locatie zo uitgebreid mogelijk in. Verder categoriseert Facebook Graph Search u op basis van de gegevens die u invult, zoals naam, sector/branch, uw beschrijving en uw URL. Heroverweeg dus de invulling van uw content en zoekwoorden nog eens en kies voor relevante zoektermen.
Nog een leuke functionaliteit van Facebook Graph Search is dat hij op aanvraag afbeeldingen en video kan showen met volgens hem een overeenkomstig kenmerk. Kies dus bij het delen van visuele content voor het direct uploaden van afbeeldingen en video’s in plaats van de link, dan maakt u meer kans om in de zoekresultaten op te duiken.
Leer met deze inleiding op Leadgeneratie hoe u succesvol leads genereert.
|
Wat is social selling? Social selling houdt in dat je sociaal actief bent. Je zet social media in..
Met 1,6 miljard dagelijkse gebruikers, is Facebook één van de belangrijkste kanalen om in contact..
Nog niet heel lang geleden pakten we het telefoonboek met onze telefoon en belden we bedrijven op..