Funnel: De magische driehoek van marketing en sales (2/2)
door: One4marketing
door: One4marketing
Vorige week legde ik de rol van marketing bloot in het verbeteren van de communicatie tussen sales en marketing. We zagen dat de samenwerking tussen deze twee afdelingen niet altijd even soepel verloopt en welke informatie marketing moet doorspelen om sales beter te laten functioneren. Anders steekt u een hoop nutteloze moeite in uw leads en beginnen zij bij sales weer van voor af aan in het funnel. Bovendien gaven in een onderzoek van Genius.com 70% van de consumenten aan dat consistente en relevante communicatie door sales en marketing organisaties een grote invloed heeft op de keuze voor een bepaalde aanbieder (pagina 4 in het e-book “Breaking out of the funnel”).
De stelling die ik plaatste naar aanleiding van de blog, leverde een vurige discussie op. Een greep uit de interessante bijdragen, waaruit ik het volgende concludeerde:
Alle Dutch Marketing Professionals, bedankt voor uw inspirerende en leerzame reacties!
In deze blog accentueer ik de feedbackrol die sales vervult in de communicatie met marketing. Zoals u op het plaatje kan zien vormt het commerciële proces een magische driehoek, die wordt gesloten door Performance Evaluation en Management. Door op dit punt een feedbackrol te vervullen, sluit sales niet alleen meer deals in de toekomst, maar verbetert zij ook op lange termijn het commerciële proces op termijn verbetert. Deze rol bevat 5 componenten:
Een idee van hoe kwalitatief leads nu eigenlijk zijn, levert veel inzicht op in het leadgeneratie proces. Een lead kan zeer belovend lijken, maar soms is de waarheid hard en haakt hij af net voor sales de deal sluit. Een groot aantal leads klinkt vaak succesvol, maar uiteindelijk gaat het om de afronding van het aankoopproces. Informatie over sales leads helpt om de marketing van morgen aan te passen op de constant veranderende omstandigheden op de markt. En de feedback van sales kunt u daarbij niet missen.
Leads treden toe tot het sales funnel via verschillende ingangen. De conversie van leads naar sales leads vindt onder andere plaats door middel van e-books, assessments, ROI calculaties en Call To Actions, geheel afhankelijk van hoe marketing leads benadert. Wellicht zorgen sommige van deze conversie tools voor meer leads van de hoogste plank. Daarnaast verdienen sommige aanbiedingen die u doet wellicht meer of juist minder aandacht.
Naast uw aanbiedingen, claimt ieder kanaal dat u gebruikt zijn eigen aantal leads. Uw website, uw marketing e-mails, de zoekmachines, uw blog... En dan praten we nog niet eens over uw aanwezigheid op social media, uw Timeline, uw Twitter! U zit zelf aan de knoppen van uw time management, welk kanaal zet u deze maand op een lager pitje? En welke moet u nog uit de winterslaap halen? Om uw marketingactiviteiten te optimaliseren, wilt u hier natuurlijk van op de hoogte zijn. En wie kan u hier het meest over vertellen? Juist, sales dus.
Samenwerking draait vaak om respect en begrip voor elkaar. Sales werkt u dus niet alleen maar tegen, maar zorgt ook voor waardevolle informatie wat de mening van uw klant betreft. In een sales gesprek bespreekt de klant de laatste onduidelijkheden en onzekerheden. Sales ontdekt hier de waarde en aantrekkelijkheid van uw aanbiedingen. Dit schept voor u de mogelijkheid uw content zo aan te passen dat het leads meer zekerheid bezorgt voor het sales gesprek plaatsvindt en dat uw content aansluit op de Call To Actions. Hiermee vergroot u de interesse en kennis van de lead en daarmee de kans op een succesvol sales gesprek dat ook echt zijn vruchten afwerpt.
Zoals we al zagen in de discussie op LinkedIn, bevordert meedenken de samenwerking met sales. Wanneer u meer inzicht verzamelt in de cijfers die sales behaalt, vindt u hun grootste uitdagingen. Ga deze uitdagingen aan, misschien ligt de oplossing wel in uw strategie!
Uitdaging 1: Sales heeft problemen met hun pitch.
Oplossing: Probeer eens een meer diepgaande product training (bijvoorbeeld bij software pakketten) of lever in een eerder stadium uitgebreide product informatie aan.
Uitdaging 2: Sales heeft moeite om een afspraak te maken met een lead.
Oplossing: Stuur hen eerst een persoonlijke marketing e-mail met een overzichtelijke aanbieding, voordat u de lead aan sales overlaat.
Stel u open voor feedback van sales, en u bent ‘half way there’. Misschien ziet sales wel een potentiële doelgroep die u intensiever moet benaderen. Of hebben zij gewoon behoefte aan specifiekere informatie over uw benadering van leads om hun gesprek beter op uw aanpak af te stemmen. Kortom, zorg dat uw deur altijd openstaat voor vragen of opmerkingen van sales en laat u wederzijds inspireren.
Werk u samen met sales naar de top. Vanaf nu.
Meer over de communicatie van marketing naar sales? Lees deel 1 van deze blog!
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Is er in jullie bedrijf een duidelijke scheiding tussen marketing en sales? Er is makkelijk..
Ben je op zoek naar de juiste software voor marketing en sales? Dan is het goed om te weten of je..