Lead nurturing (MoFu): Vervang kwantiteit door kwaliteit in uw CRM
door: One4marketing
door: One4marketing
Lead generatie neemt vaak de overhand tijdens het uitvoeren van Inbound Marketing processen. Inbound marketeers focussen op het genereren van traffic en leads, zodat er meer potentiële kopers zijn. De kwaliteit van deze leads zetten marketeers hierbij vaak op een laag pitje, waardoor Sales veel leads van lage kwaliteit ontvangen. Dit komt de relatie tussen Marketing en Sales niet ten goede.
Een lead begeleiden door de marketing funnel bewijst zich keer op keer als succesvolle strategie. Waarom? Omdat Marketing een diepgaande relatie opbouwt met de klant en zorgt voor de ultieme klantbeleving. Hierdoor transformeert u de lead langzaam in een loyale klant en blijft deze niet hangen in het midden van de funnel.
De termen CRM en lead nurturing mixt men vaak door elkaar. Daarom wijs ik u nu op een wezenlijk verschil. In mijn visie omvat CRM namelijk alle overkoepelende praktijken waarin men de (potentiële) lead of klantwaarde versterkt. Bij de budget bepaling van CRM activiteiten, selecteren managers vaak de klanten waar zij de meeste kans op remarketing zien. CRM vergt een flinke investering en daarom verzekeren managers zich door grondig onderzoek te doen, ook voor het aankoopproces.
Een lead nurturing strategie impliceert grondig onderzoek en analyse van de lead, waarmee marketeers de begeleiding van deze lead door de funnel bewerkstelligen. De weg die iemand aflegt voordat hij of zij tot aankoop overgaat, wordt begeleid door lead nurturing. De marketeer ‘verzorgt’ de potentiële klant door kennis met hem te delen, bijvoorbeeld in de vorm van blogs, e-books of white papers. Door deze kennis bouwt de marketeer een expertise status op, waarmee hij een goede eerste indruk op de lead maakt. Verder in het proces zet de marketeer sterkere marketingwapens in, bijvoorbeeld door een demo of assessment aan te bieden. De marketeer neemt de lead als ware mee tijdens een proefrit in een auto.
De behoeften van de lead brengt de marketeer in kaart, opdat de relatie tussen de organisatie en de lead zijn optimale vorm aanneemt. Door lead nurturing handhaaft u de interactie door de funnel heen, maar ook daarna. Door het opbouwen van een duurzame relatie met de lead wordt namelijk voor het aankoopproces de kans op een tweede aankoop al vergroot.
Hubspot postte verschillende statistieken met betrekking tot lead nurturing, onder andere dat 79% van de marketing leads nooit converteren naar sales leads door een gebrek aan lead nurturing (MarketingSherpa). Daarom zet ik u voor u de 3 kernactiviteiten van lead nurturing eens op een rij.
Het delen van MoFu content richt zich niet alleen op het oplossen van problemen van klanten, maar vooral hoe uw product hieraan bijdraagt. De volgende instrumenten worden door ervaren marketeers regelmatig ingezet, omdat de content die zij bevatten vaak een assessment of demo onderbouwen. Zo vormen zij een waardevolle toevoeging in de conversie.
Analyseer na enige tijd het succes van uw verschillende technieken en ontdek welke de meeste conversies opleveren. Demo’s leveren over het algemeen kwalitatief betere leads op dan eenmalige aanbiedingen, omdat leads vaak al zekerder zijn van hun zaak. Desondanks is een A/B test altijd nuttig om meer inzicht in het effect van uw strategieën te verwerven.
Het success van uw content hangt vaak af van de promotie. Effectieve CTA’s veroorzaken hierbij de meeste Click Through Rates (CTR). Deze CTA’s promoten via allerlei kanalen uw MoFu content. Denk hierbij aan e-mail, blog posts en uw website. Uw homepage speelt hierbij de hoofdrol. Daar staat de Call To Action altijd op de voorgrond, springt zij eruit qua design en trekt zij de aandacht naar zich toe. Hoe u een effectieve Call To Action ontwerpt, leest u hier.
Om conversie te garanderen behoort een goede band tussen Marketing en Sales tot het gewenste gedrag binnen een organisatie. Zo zorgt u ervoor dat Sales zich focust op de meest waardevolle waardevolle leads. Op deze manier brengt u Sales op de hoogte van de vooruitgang die u heeft geboekt met een lead, opdat zij hun sales strategie daarom aan kunnen passen. Met efficiëntie en effectiviteit onderhoudt u de kwaliteit van het gehele CRM proces.
Bron: Hubspot
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..
Het is maandagochtend en je denkt: “nieuwe week, nieuwe kansen”. Je bent marketingmanager van een..
Wanneer je in jouw markt samen met concurrerende bedrijven producten of diensten verkoopt die..