'Wij doen het helemaal anders!' (interview)
door: One4marketing
door: One4marketing
Digitale receptionistes, een theater zoals je die in films ziet en toiletten waar Big Brother u tegen zegt: ERP softwarebedrijf AFAS doet het helemaal anders! Truus Koppelaar, directeur Marketing & Communicatie van AFAS, vertelt in een interview over de marketing ‘geheimen’ van het bedrijf.
Met enige kriebels in mijn maag nip ik het laatste slokje cappuccino weg, wanneer een vlotte, blonde vrouw met rode laarsjes en een rood leren rokje de trap af komt lopen. Met een grote glimlach op haar gezicht schudt ze mij de hand. Niet precies het type verschijning dat je verwacht van een topvrouw in de ICT, een wereld waar masculiniteit de boventoon voert. Toch heeft Truus zich nooit geïntimideerd gevoeld: 'het is voor mij niet moeilijker geweest om naar de top te klimmen dan voor mijn mannelijke collega’s,' zegt Truus. ‘Natuurlijk moet je wel goed presteren en laten zien wat je kunt, maar bij ons gaat het er vooral om hoe je als persoon bent. Blijkbaar ben ik daarin opgevallen.’
Dat Truus niet de enige opvallende verschijning is, wordt duidelijk als ik een rondleiding door het AFAS gebouw krijg: de hele inrichting op zich is een toonbeeld van innovatie. Bent u nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder, en laat u inspireren door marketing zoals u die nergens anders ziet!
Het zal u niet ontgaan wanneer u het AFAS gebouw tegemoet loopt: bijna de gehele buitenkant is van glas. Behalve dat het heel erg mooi is heeft het kristalheldere karakter een functie: ‘we hebben voor glas gekozen omdat dit voor transparantie staat, net als wij. Concurrerende bedrijven zijn vaak bang dat ze teveel informatie weggeven, terwijl wij er juist vanuit gaan dat transparantie de sleutel tot succes is. Voor medewerkers bijvoorbeeld is het heel belangrijk om te weten hoe we ervoor staan. Ook met cijfers zijn we heel transparant: alle jaarverslagen zijn gewoon online te vinden en zijn bovendien voor iedereen toegankelijk.’
Erg verrast was ik, toen ik werd verwezen naar receptioniste Babette, of Bab@, zoals ze achteraf blijkt te heten. Bab@ is namelijk niet menselijk, maar digitaal. Dat ik daar nooit meer als een John Doe binnen zou lopen, bleek toen Bab@ me op de gevoelige plaat vastlegde. Mijn digitale vriendin rammelt lichtelijk en voilà: mijn eigen AFAS-pasje!
Waarom dit een goed staaltje marketing is? Het lijkt op het eerste gezicht onpersoonlijk, een digitale receptioniste, maar eigenlijk is het een enorm efficiënte en effectieve manier om uw CRM te optimaliseren: de klant staat meteen in het systeem geregistreerd mét foto. Bovendien geeft iets concreets als een pasje een gevoel van verbondenheid.
Wanneer je een wandeling maakt door het gebouw realiseer je je steeds meer dat er echt over álles nagedacht is. In elke hoek van het gebouw vindt je koffiecorners en ‘chill & relax-kamers.´ Alles om een comfortabel verblijf van klant en medewerker te garanderen.
Zelfs op het toilet wordt er aan je gedacht, zo blijkt als ik tijdens mijn sanitaire verblijf wordt aangestaard door twee ogen en een roodgloeiende lens. ‘Humor is belangrijk, we doen er echt alles voor om een glimlach op het gezicht van de klant te krijgen. Zelf heb ik ook meegedaan aan de shoot. Gelukkig hang ik ergens op de vierde verdieping, waar geen kip komt,’ lacht Truus.
Het Da Vinci Theater is een theater zoals je die ook in films zien: groot, rood, en gehorig. ‘Het is natuurlijk heel apart voor een softwarebedrijf om een theater te hebben. Wat wij heel belangrijk vinden is dat we één op één contact met de klanten hebben. Het theater wordt daarom niet alleen gebruikt voor seminars en voorstellingen, maar ook voor inspraaksessies. Hier hebben de klanten één op één contact met de programmeurs en de directeur productieontwikkeling: wat is er goed, en wat kan er beter?’ Op deze manier zorgt AFAS voor een constante verbetering van haar producten. Tegelijkertijd houdt ze haar klanten 'warm' door persoonlijk contact te behouden. Het mes snijdt dus aan twee kanten!
Kent u deze nog?
Het is 8 augustus 2010 en de spelers van AZ komen met grote vraagtekens op hun shirts het veld op gelopen in de wedstrijd tegen NAC Breda. Wie o wie zal de nieuwe sponsor van AZ worden?
In werkelijkheid is het eigenlijk een zeer goed gelukte marketingstunt. AZ was er namelijk al lang uit wie de nieuwe sponsor zou worden: AFAS Software. De stunt heeft zoveel aandacht getrokken dat het zelfs het journaal heeft gehaald. Onlangs hebben AZ en AFAS het contract verlengd tot 2017. Maar waarom heeft AFAS gekozen voor een voetbalclub? ‘AFAS biedt software aan, en software is emotieloos,' zegt Truus. 'We waren daarom op zoek naar iets wat ons bedrijf een emotionele lading kan geven. Daar gebruiken we sport voor, want sport is emotie. De eredivisie is daarbij perfect voor het bereiken van de doelgroep. Mannen kijken nu eenmaal voetbal, onze potentiële klanten dus ook.’ Daarnaast is het stadion van AZ, dat nu de naam AFAS Stadion draagt, een gigantisch billboard waar het publiek niet omheen kan.
Sinds kort heeft AFAS een leuke marketingtool ontwikkeld voor dit partnerschap. ‘We hebben een AZ App ontwikkeld voor op de smartphone. Hier kun je heel veel leuke dingen mee doen, ook weer anders dan normaal. Je kunt bijvoorbeeld de wedstrijd volgen met gesproken commentaar. Ook kun je jezelf fotograferen met je smartphone, om deze daarna in een elftal-template te plaatsen. Op die manier sta je op de foto met je eigen voetbalelftal.’
Ook de vrouwelijke doelgroep heeft niks te klagen. In het AFAS Circustheater kan de vrouw eindeloos genieten van de musicals. En geloof het of niet, zelfs aan kinderen is gedacht. AFAS organiseert namelijk ook nog eens het sprookjesconcert om de harten van de kinderen te veroveren. ‘Heel logisch eigenlijk,’ stelt Truus. ‘Via kinderen kun je ook veel emotie oproepen, en die emotie kun je linken aan AFAS.’ De verschillende sponsorships zijn een bewuste keuze geweest. ‘Op die manier weten we alle doelgroepen op een heel leuke manier te bereiken.’
Het interview eindigt met een tip van de marketing professional: ‘ik weet dat het misschien vanzelfsprekend lijkt, maar denk vanuit de klant. Vooral in softwarebedrijven heeft men heel snel de neiging om vanuit het product te denken; wat het allemaal wel niet kan en hoe mooi het allemaal wel niet is. Maar daar gaat het niet om! Denk vanuit de klant, wat kan de klant er mee? Benadruk de toegevoegde waarde, en doe dit op een leuke, originele manier. Met creativiteit kom je een heel eind, zoals je aan AFAS ook kunt zien.’
‘En vergeet nooit,’ voegt Truus toe, ‘als je iets wilt, dan lukt het je ook!’
Over AFAS
AFAS is een B2B softwarebedrijf dat ERP-software ontwikkelt, en is gevestigd in Leusden. AFAS staat bekend om haar innovatieve karakter en heeft dan ook de twaalfde positie weten te veroveren op de lijst van de honderd krachtigste ict-bedrijven van Nederland. Meer weten over AFAS? Bezoek dan www.afas.nl. Meer weten over Truus Koppelaar? Neem eens een kijkje op de weblog.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..