Social media en de kunst van het zakendoen (deel II)
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Hoe past u social media toe in uw business strategie? In deel I heeft u al kunnen lezen hoe u LinkedIn strategisch toe kunt passen bij het zakendoen. Vandaag gaan we het hebben over de gouden mechanismen achter Facebook. Maar hoe staat het Facebookse zakenleven er op het moment eigenlijk voor in Nederland? (Bron: Marketingfacts)
Het totaal aantal Facebook gebruikers omvat inmiddels 6,6 miljoen gebruikers, een groei van 40% ten opzichte van het jaar ervoor.
De top 3 categorieën waaraan de meeste likes worden gegeven zijn TV-programma’s, eten/drinken en product/dienst.
De top 3 categorieën op basis van IPM+ (Engagement ratio) ziet er heel anders uit. Op nummer 1 staat restaurant/café. Hierna volgt de non-profitorganisatie en het plaatselijke bedrijf.
Bedrijven beginnen zich steeds meer te realiseren dat het om de kwaliteit van de interactie gaat, en niet de kwantiteit. De engagement van klanten staat dan ook steeds meer centraal.
De eerste 10 seconden op uw Facebook pagina zijn bepalend voor de bezoeker, dus laat deze seconden tellen! Met een indrukwekkend design heeft u de harten van de meeste gebruikers al gewonnen. Facebook Timeline biedt een aantal leuke opties om uw Timeline een nieuwe uitstraling te geven. In het artikel 'Ontwerp een Facebook Timeline waar Zuckerberg u tegen zegt' vindt u een verzameling van bestaande creatieve designs en ideeën die u kunt gebruiken voor uw eigen design strategie.
Apps zijn een leuke manier om de engagement te verhogen en dragen bovendien bij aan uw branding proces. Facebook apps staan altijd bovenaan uw bedrijfspagina, onder de omslagfoto. Via Facebook Search kunt u naar apps zoeken. Veel bedrijven kiezen er echter voor om zelf een applicatie te ontwerpen. Ik laat u enkele creatieve toepassingen zien:
#1. Samsung en de Olympische spelen
Samsung speelt slim in op de Olympische Spelen, met zijn app ‘Weekly gold fans.’
Leg uw celebrating moments tijdens de Olympische Spelen vast met met uw mobiel (uiteraard de Samsung Galaxy SIII) en deel deze met Samsung. Wie weet wordt u wel uitgeroepen tot de gold fan of the week!
#2. Around the World met Nutella
‘Everywhere you go, you have a friend.’ Nutella weet het leuk te verwoorden. Met deze smakelijk uitziende applicatie kan de volger zien in welke landen Nutella haar vlag heeft neergeplant. Hiermee wil het chocoladesausje laten zien dat zij een wereldproduct is. Ook staat er een teller van het aantal Nutella-lovers. Erg leuk gedaan!
#3. Cointreau Cocktails
Cointreau weet hoe ze likes moet binnenslepen! Als de Cointreau liefhebber de pagina liked, dan krijgt deze toegang tot de Cointreau Cocktail app, waarmee deze eindeloos kan mixen met de sinaasappel-liqeur. Proost!
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van applicaties. U kunt natuurlijk zelf ook een applicatie ontwikkelen voor uw brand of campagne. Voor de non-technische mensen onder ons raad ik in dat geval aan een bureau te zoeken die hierin gespecialiseerd is.
In deel I heeft u kunnen lezen dat B2C bedrijven veel profijt hebben van Facebook in de zin dat zij via dit netwerk veel fans binnenhalen. Vooral voor de B2C marketeer biedt Facebook dus een interessant perspectief. Maar hoe maakt u van de klant een fan? Met deze korte handleiding heeft u binnen no time een mooie collectie fans opgebouwd.
Facebook biedt interessante mogelijkheden voor uw content marketing:
Deel levensgebeurtenissen met de bezoekers
Met de ‘milestones’ van Facebook kunt u de belangrijkste gebeurtenissen van uw onderneming delen met uw bezoekers. Op deze manier vertelt u iets over de geschiedenis van uw bedrijf, en dat draagt bij aan de reputatie van uw brand.
Organiseer ‘share and win’ acties
Populair op Facebook zijn de share and win acties: onder de voorwaarde dat de gebruiker de afbeelding deelt maakt zij kans om het betreffende product te winnen. Door het delen van deze foto’s gaat de gebruiker uw producten promoten: de klant wordt uw marketeer!
Zet belangrijke momenten in het zonnetje met ‘star posts’
Zet de belangrijkste updates in het zonnetje met ‘star posts.’ Het bericht bereikt dan een ongekende grootte waar de lezer niet meer omheen kan.
‘Pin’ belangrijke content
Nog een leuke optie van Facebook is dat u content kunt vast ‘pinnen.’ Deze berichten blijven wel 7 dagen bovenaan uw tijdlijn zichtbaar. Ook voor de aankondiging van een aankomend event is deze tool heel effectief.
Facebook biedt een aantal sociale plugins aan, die uw fanbase aanzienlijk kunnen vergroten:
Like button
Met deze plugin kunt u een like button plaatsen op bijvoorbeeld uw company website. Op deze manier kunnen Facebook gebruikers pagina’s delen vanaf uw website.
Send button
Met de send button kunnen gebruikers bepaalde content makkelijk sturen naar hun vrienden.
Subscribe button
Hiermee kan een gebruiker zich vanaf uw company website inschrijven voor updates op uw Facebook pagina.
Activity feed
Deze plugin laat de gebruiker zien wat de activiteit is van vrienden op uw website, zoals het aantal likes en comments.
Like box
Met de like box kunnen gebruikers vanaf uw company website uw Facebook pagina liken.
Facepile
Ook deze tool kunt u plaatsen op uw company website. Deze laat alle profielfoto’s zien die uw Facebook pagina liken of volgen.
Naast bovengenoemde voorbeelden zijn er nog meer plugins. Bekijk hier het overzicht.
Durf af en toe achter uw logo vandaan te komen: laat zien welke gezichten er achter uw merk zitten. Post grappige foto’s of content (ook al hebben deze niet direct iets met uw onderneming te maken) of publiceer hilarische foto’s van het laatste bedrijfsuitje. Het is voor de meeste bedrijven moeilijk om deze stap te maken, uit angst dat het ten koste gaat van de professionaliteit. Hen raad ik aan: probeer eens voorzichtig wat uit, u zult zien dat de klanten het waarderen.
Wilt u weten hoe u het hart van uw volgers veroverd? Lees nu ook deel III van deze blog over Twitter Marketing!
Wat is social selling? Social selling houdt in dat je sociaal actief bent. Je zet social media in..
Met 1,6 miljard dagelijkse gebruikers, is Facebook één van de belangrijkste kanalen om in contact..
Nog niet heel lang geleden pakten we het telefoonboek met onze telefoon en belden we bedrijven op..