U bent 6 stappen verwijderd van een sensationele blog
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Content marketing is een belangrijk instrument geworden in de marketingwereld. Echter heeft niet iedere ondernemer een schrijversgeest, en dat maakt dat deze vaak moeite heeft met het schrijven van waardevolle content, zoals blog artikelen. Maar wees gerust: u hoeft geen Shakespeare te heten om een fraai stuk tekst op papier te zetten. Maar hoe schrijft u nu een blog artikel dat leerzaam én leuk is? Met onderstaande 6 stappen heeft u een goede opzet gecreëerd voor een blogartikel. Vul deze aan met uw ondernemersspirit en voilà: u heeft een fabuleus blogartikel geschreven!
‘Waarom Google je haat en niemand je blog leest: de onthutsende cijfers’ (Marketingfacts)
Misschien niet erg beleefd.. maar het trok wel uw aandacht, toch? En dat is precies de bedoeling van een blogtitel. Een spannende titel zorgt ervoor dat uw lezers warm worden om uw artikel te gaan lezen, dus wees niet bang om een beetje brutaal te zijn (mits binnen de grenzen).
Meer effectieve suggesties om de aandacht te trekken zijn onder andere:
5 tips om …
Het geheim van …
Bereik 80% meer leadgeneratie met ..
De schokkende waarheid over…
Als u gebruik maakt van infographics kunt u dit in uw blogartikel verwerken, bijvoorbeeld door dit tussen haakjes achter uw blogtitel te vermelden.
Meer tips voor een attractieve blogtitel vindt u hier.
Vergeet niet om ook keywords te implementeren in uw blogtitel! Keywords zijn de kernwoorden in uw artikel, en tevens de woorden die leads intypen op Google. Het verwerken van keywords in uw titel is dan ook essentieel voor uw SEO-resultaten. Op Google Adwords kunt u uitzoeken welke keywords het meest gezocht worden.
Een aspect in de zakenwereld waar ik nog altijd aan moet wennen is de stevige handdruk: lichtelijk verbrijzelde handen zijn voor mij geen zeldzaamheid meer. Enfin, een krachtige handdruk is nu eenmaal essentieel voor een krachtige eerste indruk (althans, dat wordt verondersteld), en de eerste indruk is cruciaal!
Zorg daarom voor een goede eerste indruk en kies voor een boeiende inleiding:
Open uw blog met een (brutale) stelling
Maak ingewikkelde onderwerpen begrijpelijk met een metafoor
Stel een prikkelende vraag (engagement)
Maak gebruik van Story Telling
Vergeet bij al deze technieken niet duidelijk het onderwerp van het artikel naar voren te laten komen; anders is de kans groot dat de lezers alsnog afdruipen..
Na een veelbelovende titel en een uitermate boeiende inleiding komt het er op aan: in de ‘body’ van het artikel is het tijd voor het echte werk. In de inleiding wordt de lezer veelal geconfronteerd met een vraag of een probleem.
Zorg daarom dat de lezer in de ‘body’ tevreden wordt gesteld. Heeft de lezer een vraag? Geef haar een helder antwoord. Heeft de lezer een probleem? Formuleer een effectieve oplossing.
Probeer niet té sierlijk met uw woorden om te springen, dat gaat op den duur ten koste van de informativiteit van uw blog.
Omdat de body in verhouding het grootste deel van de tekst in beslag neemt, is een overzichtelijke structuur gewenst:
Maak gebruik van tussenkopjes
Zorg ook hier dat er genoeg keywords in de tekst staan om beter gevonden te worden in de SEO-resultaten.
Plaats bullets in uw tekst: over het algemeen vinden lezers teksten met bullets aantrekkelijker dan teksten zonder bullets.
Het oog heeft ook wat! Een bijpassende afbeelding maakt uw blog aantrekkelijker, en kan bovendien uw verhaal versterken of illustreren. De meest effectieve foto’s
Brengen een bepaalde emotie over op de lezer (bijvoorbeeld euforie)
Illustreren een metafoor dat in uw tekst voorkomt
Illustreren uw blogtitel
Lokken een ‘aww’ reactie uit (bijvoorbeeld dieren of baby’s).
Zijn realistisch. In dit onderzoek wordt gepropageerd dat 'real life' foto's effectiever zijn dan de 'picture perfect' modellen van iStockphoto.
Iedere afbeelding heeft een alt-tag. Zorg dat deze alt-tag is voorzien van relevante keywords.
Kent u die films die u helemaal geweldig vindt, maar waarbij het einde zó ontzettend teleurstellend is dat de rest van het film compleet in het niet valt? Zorg dat uw blogpost niet hetzelfde overkomt! In de afsluiting van uw post geeft u een kort overzicht van wat u heeft verteld.
De belangrijkste functie van het slot echter is dat u de informatie relateert aan de lezer: waarom is de gegeven informatie op hem/haar van toepassing?
Door het ‘highlighten’ van uw artikel benadrukt u ‘bullet-gewijs’ de belangrijkste items uit uw blog. De highlights kunnen nét dat verschil maken in het leadconversie proces, dus vergeet ze vooral niet.
Nu we het er toch over hebben, de highlights van dit artikel zijn als volgt:
Begin uw blog met een adembenemende titel mét keywords
Schrijf een boeiende inleiding waarin het topic van het artikel naar voren komt
Zorg voor een doelgerichte, gestructureerde body van het artikel
Implementeer een aantrekkelijke afbeelding.
Eindig met een slot waarin het doel van de tekst wordt gerelateerd aan de lezer.
Bonus tip: u doet er goed aan om voor de publicatie een spellingscheck over uw artikel heen te halen. Niets is onprofessioneler dan een tekst vol met spellings- en grammaticafouten.
Bron: Impactbnd
Er moet een nieuwe website komen. Een grote, uitdagende klus ligt op je bordje. Er moeten nieuwe..
Wanneer je in jouw markt samen met concurrerende bedrijven producten of diensten verkoopt die..
Je hebt gekozen, videomarketing it is! Nu moet je de juiste camera uitzoeken. Maar welke..