Pinteresting business: hoe Pinterest op 3 manieren uw omzet verhoogt
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Veel ondernemingen staan sceptisch tegenover
het door vrouwen geliefde visuele prikbord, dat vol staat met cupcake-recepten en sprookjesachtige bruidjurken.
Maar wat voor de jonge vrouw een verslavende hobby lijkt te zijn, is een zeer winstgevende opportunity voor de marketeer. Zo is uit onderzoek van Steelhouse gebleken dat de kans dat de welwillende vrouwen van Pinterest een product aanschaffen bijna 2 keer zo groot is als de kans dat een Facebook gebruiker een product aanschaft via een afbeelding op Facebook.
Pinterest kan een enorme (positieve) impact op uw business hebben. Pinterest biedt een geheel nieuwe kijk op het genereren van traffic, leads en sales. Lees hieronder waarom!
U bent vast en zeker bekend met het AIDA model. Het idee is dat de reclame-uiting op de een of andere manier de Attention van de potentiële klant grijpt. Vervolgens moet de klant ook Interest krijgen in het product. In de derde stap van het model wordt de interest omgezet in Desire. De klant krijgt dan een (brandend) verlangen naar het product. Action is de laatste fase van het AIDA-model. Het doel van deze fase is de lead te bewegen tot de aankoop van het product. Pinterest is als sociale media uniek, omdat de leads in een stroomversnelling deze fasen doorlopen.
Neem nu bijvoorbeeld Twitter. Stel, er verschijnt een tweet waarin wordt gelinkt naar een bepaald product. Mogelijk bent u zich nu bewust van het bestaan van het product, maar is uw interest voldoende geprikkeld om op de link te klikken? Grote kans dat de verleiding niet heel groot is.
En precies daar zit de kracht van de visuele content van Pinterest. Visuele content springt meteen in het oog. Een visueel aantrekkelijke afbeelding van uw product zorgt niet alleen voor attention, maar prikkelt ook meteen de interest en de desire van de lead (mits het product voor haar interessant is). En het mooiste is, met één klik op de afbeelding wordt de lead naar uw webshop geleid: time for Action.
Een van de belangrijkste principes van de Inbound Marketeer is het delen van kennis. Deze remarkable content produceer je deels zelf, bijvoorbeeld door het schrijven van blogartikelen. Echter, er van uitgaande dat u geen wandelende encyclopedie bent, is het halen van relevante content uit externe bronnen meestal noodzakelijk. Deze informatie kunt u verzamelen en aanvullen met doordacht commentaar of interessante content. Deze manier van kennis delen wordt content curatie genoemd.
Wat vooral erg interessant is aan Pinterest, is dat het een zeer geschikt platform is voor visuele content curatie. Immers kunt u met slechts een paar klikken interessante content ‘repinnen’ en hiermee delen en aanvullen. Denk bijvoorbeeld aan:
Het delen van infographics
Een populaire manier van content delen is het pinnen van e-book covers. Wanneer gebruikers op de cover klikken worden ze doorverwezen naar de bijbehorende landing page. Nu hoeven ze alleen nog maar een paar gegevens in te vullen om het e-book te downloaden en voilà: de bezoeker is een lead geworden.
Ook kunt u alle interessante content naar categorie bewaren in één overzicht van ‘boards’. Pinterest fungeert hiermee als een soort bibliotheek van inspiratie voor toekomstige blogs en e-books.
Kortom: content curatie via Pinterest is een tijd- en geldbesparende manier om visueel aantrekkelijke content met uw leads te delen, en leidt op zowel direct als indirect tot leadgeneratie.
Als traffic de brandstof is voor leadgeneratie, dan is Pinterest een tankstation met enorm lage benzineprijzen. Pinterest is namelijk een enorm effectieve tool om uw link building te bevorderen. Het idee is dat u interessant visuele content ‘pint.’ Dit kan de cover van een e-book zijn, een informatierijke infographic en natuurlijk afbeeldingen van uw product.
En het mooiste is: al deze afbeeldingen kunnen worden gelinkt naar uw company website! Het allermooiste principe is nog wel dat de Pinterest gebruiker gaat functioneren als uw marketeer: maar liefst 80% van de pins op Pinterest wordt gerepinned, in tegenstelling tot Twitter, waar slechts 1,4% van de tweets wordt geretweet.
Vergeet niet onder uw pin een call-to-action te plaatsen! Dit verhoogt de betrokkenheid met zeker 80% en is nét dat opstapje om de gebruiker tot een lead te converteren!
De kracht van visuele content versnelt de leadconversie
Pinterest is een gemakkelijke manier om content te cureren en te delen
De ‘boards’ functioneren als een soort bibliotheek voor uw marketing kennis
Het pinnen van uw producten en e-books (mits deze gelinkt zijn aan uw landing page) bevordert de leadgeneratie.
Door uw ‘pins’ naar uw website te linken bevordert u de traffic op uw company website.
En heren, voelt u zich vooral niet geïntimideerd door de dominante vrouwelijke bevolking op dit sociale medium. Deze shop addicts zouden nog wel eens een gulle bijdrage aan uw onderneming kunnen leveren.
Welke rol speelt Pinterest in uw marketing strategie? Deel het met ons in een comment!
Bron: Hubspot
Er moet een nieuwe website komen. Een grote, uitdagende klus ligt op je bordje. Er moeten nieuwe..
Wanneer je in jouw markt samen met concurrerende bedrijven producten of diensten verkoopt die..
Je hebt gekozen, videomarketing it is! Nu moet je de juiste camera uitzoeken. Maar welke..