Geen SEO trucs en toch lezers terug krijgen op uw blog?
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Nooit heeft een quote zoals hier boven de scheefgroei binnen zoekmachinemarketing zo scherp samen gevat. Een scheefgroei die veroorzaakt is door teveel waarde te hechten SEO technieken rond Google en andere zoekmachines
Kijk maar eens om u heen. Veel bedrijven richten zich met hun marketing-inspanningen vooral op zoekmachines en SEO. Ze persen hun zoekwoorden in elk belangrijk stukje content op hun blogs. En ze vergeten precies wie hun klant is!
Ook Google heeft hier kennis van genomen. De afgelopen lente heeft Google haar algoritme veranderd. Nu is zij nu op een slimme manier in staat om nieuwe, waardevolle content hoger te waarderen, dan over met SEO over-geoptimaliseerde internetpagina’s. Dus…? Wanneer u zich focust op zoekwoorden wat betreft uw blogartikel in plaats van het creëren van nieuwe relevante content (blogartikelen, e-Book aanbiedingen), dan kunt u er zeker van zijn dat uw Google ranking aanmerkelijk zal dalen.
Op deze manier zorgt Google voor haar eigen klanten, de zoekers. Google wil niet dat wie dan ook, wanneer er een zoekopdracht wordt geplaatst, zich ergert aan het weergegeven resultaat.
Dus door simpelweg om te schakelen naar het creëren van waardevolle content voor uw blog, voldoet u al snel aan de nieuwe richtlijnen van Google. Is dat het dan? Nee. Veel belangrijker is het, dat u met uw waardevolle content uw bezoekers tevreden stelt. U helpt hen bij de zoektocht binnen hun aankoopproces. Zij zijn immers op zoek naar antwoorden op hun vragen, oplossingen voor hun problemen! Nog belangrijker. Wanneer u op deze manier echte informatie deelt, zullen bezoekers terug komen en kunt u uw bezoekers met aanbiedingen, als een eBook of whitepaper omzetten naar leads.
Bezoekers zijn om een bepaalde reden op uw website of blog gekomen. Ik zei het al: “ze zijn op zoek naar antwoorden of een oplossing voor een probleem”. Besteedt daarom uw aandacht niet geheel aan SEO en zoekmachines, maar focus u op het begrijpen van de vragen van uw potentiele klanten. En werk hard aan het verschaffen van antwoorden. Nog een voordeel: door dit te doen, krijgt u ook meer gekwalificeerde bezoekers op uw blog. Iemand die uw antwoord voor zijn vraag vindt, is direct een potentiele klant en niet een toevallige voorbijganger, die op basis van een paar SEO geoptimaliseerde teksten bij u terecht is gekomen.
Of u nu zelf schrijft of dit uitbesteed, het belangrijk om ervoor te zorgen dat u regelmatig blogt. Op deze manier zet u uzelf neer als de expert in uw vakgebied. En door de vragen die uw bezoekers hebben te beantwoorden komen zij terug of schrijven zich in voor uw nieuwsbrief en nog beter ze worden klant.
Door SEO over-optimalisatie van blog artikelen ontstaan vaak erg kromme titels en teksten. Qua taal lopen ze niet lekker. Nogmaals, Google heeft hier kennis van genomen en kijkt of de blog titel, de inhoud van de tekst weer geeft. Of de inhoud nieuw is en rijk aan informatie. Ga dus met behulp van uw blogartikel het gesprek met uw bezoeker aan.
Voorbeeld een slechte en goede blog titel voor een garage met de trefwoorden, ‘winterbanden’
Winterbanden: Rijdt uw auto nog steeds met winterbanden? Het is nu echt tijd om uw winterbanden te verwisselen! Allang geen sneeuw meer: zullen we uw winterbanden wisselen?Ziet u het verschil? Veel meer conversatie en minder vervelend dan de eerste blog titel. Het eerste blog titel zeker bevat meer trefwoorden, maar wat Google nu eigenlijk zegt is dat dat niet meer uitmaakt. Het gaat over de kwaliteit van het artikel en of u op een natuurlijk manier de lezers van uw blog aanspreekt.
Moeten we de zoekmachines dan maar afschaffen? Nee dat ook weer niet. Uw blogartikel wordt in de eerste plaats gevonden op basis van zoekwoorden. Het gaat er dus om is hoe u die zoekwoorden gebruikt. We hebben over optimalisatie besproken, maar hoe zit het met de juiste manieren om ze te gebruiken? Elk artikel moet een trefwoord hebben. Daarmee u rangschikt u het artikel binnen de zoekmachines (ze weten waar het overgaat). Op deze manier creëren zoekmachines het pad naar uw artikel en wordt u gevonden. Natuurlijk kunt u het zoekwoord meerdere malen in uw blogartikel plaatsen, maar dan alleen waar nodig. Het mag niet ‘het gesprek’ met de lezer verstoren.
Heeft u meer tips over het schrijven van blogartikelen in het kader van het nieuwe Google, aarzel niet en geef ze door!
Er moet een nieuwe website komen. Een grote, uitdagende klus ligt op je bordje. Er moeten nieuwe..
Wanneer je in jouw markt samen met concurrerende bedrijven producten of diensten verkoopt die..
Je hebt gekozen, videomarketing it is! Nu moet je de juiste camera uitzoeken. Maar welke..