Inbound Marketing de succesvolste strategie voor Verkoop (deel 1)
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Er zijn waarschijnlijk niet veel dingen die u als een ondernemer meer aan het denken zetten dan verkoop, omzet. en het rendement op investeringen. Hoeveel zette u deze maand om in vergelijking met de vorig? Wat zijn uw huidige marketing kosten en heeft u nog ruimte in uw budget?
Wist u dat inbound marketing een van de beste manieren is om zowel de omzet te verhogen en de kosten van verkoop te verlagen. Ja, inderdaad u kunt daadwerkelijk uw omzet verhogen en kosten
te verlagen. Graag vertellen wij u hoe u dat doet.
Wanneer een verkoper nodig kost het u tijd en geld om er een te vinden. U moet een advertentie opstellen om te vertellen wat de baan inhoudt. U moet door al de CV’s heen en een keuze maken, gesprekken te voeren, selecteren, kiezen , trainen, coachen etc. En is het nog de vraag of uw nieuwe verkoper succesvol is. Wist u dat tegenwoordig er meer vertrouwen is in informatie die online beschikbaar is ten opzichten van informatie die verkopers verstrekken.
Heb je dan geen verkopers meer nodig. Natuurlijk wel. Alleen door internet is het verkoopproces veranderd. Denk maar aan de makelaardij, het notariaat, de autohandel etc.
Er is nu sprake van een aankoopproces. Neem nu het aloude AIDA model. In een van mijn vorige banen als marketeer bracht je vol trots een lead uit een cold call actie, direct over naar sales. Natuurlijk was die lead gekwalificeerd en was er een Desire om te gaan kopen. Alleen bij het daadwerkelijke sales bezoek viel het toch (weer) tegen. Er was alleen maar Aandacht voor onze producten en diensten.
Nu zijn de tijden veranderd. Uw potentiële klanten zoeken zelf naar informatie. Zij doorlopen de eerste fasen van het AIDA model zelf. Daarmee verzamelen zij informatie en doen ervaringen op. Zo verrijken zij zich met de voor hen belangrijke kennis om de voor hen belangrijke aankoop te doen. Welke rol heeft verkoop dan? Meer die van het begeleiden van de potentiele klant tijdens de echte aankoop.
Wanneer u zorgt voor de juiste waardevolle informatie op uw website, via uw blog en social media. En u besteedt ook aandacht de informatie behoefte tijdens de verschillende fase van het aankoopproces, dan heeft u gezorgd voor een hoge mate van vertrouwen. Uw potentiele klanten zien u als een betrouwbare partner. Dit betekent dat uw verkopers een hogere slaagkans hebben bij het binnenhalen van de opdracht. Dit betekent dan ook vaak, dat u met minder verkopers uw omzet doelen kunt realiseren.
Deel 2 van deze reeks gaat over het inzetten van Inbound Marketing middelen tijdens de verschillende fasen binnen het AIDA model.
Heeft u nu al aanvullende opmerkingen dan zijn die van harte welkom!
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..