Versla concurrenten; 25 bruikbare strategieën voor Inbound Marketing
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Wees uw concurrenten voor! 25 bruikbare strategieën voor Inbound Marketing
Bent u ondernemer en wilt u meer uit uw huidige marketingcampagne halen? Dan zijn er heel wat manieren om uw strategie te verbeteren.
Inbound Marketing is een uitstekende manier om meer bezoekers naar uw website te trekken, die om te zetten naar leads en via een lead-nurturingcampagne door het aankoopproces te leiden.
Met de volgende strategieën hebt u geheid
succes!
1. Maak een blog met waardevolle content
Een blog is de manier om geweldige content te publiceren. Door unieke content te creëren, zullen anderen naar uw blogartikelen linken, waardoor u hoger in Google komt. Daar kan geen andere SEO-techniek tegenop!
2. Promoot uw content
Social media zijn de plekken om uw content op te promoten en om gezien te worden. Let er wel op dat u zich aan de communityregels houdt.
3. Promoot uzelf in webportals in uw vakgebied
Promoot uw website op de juiste plekken, bijvoorbeeld in gratis webportals in uw vakgebied (bijvoorbeeld IT-webportals).
4. Kijk in uw directe omgeving
Als offline marketingstrategie zijn QR-codes erg populair. Maar u kunt ook deelnemen aan lokale online communities of nieuwswebsites om uw online aanwezigheid te laten groeien.
5. Voldoe aan de regels van zoekmachines
Let goed op de regels van zoekmachines. Houdt u zich hieraan, dan komt dat uw vindbaarheid ten goede. Veel bloggers vergeten dat namelijk.
6. Benut social media
Volgens Econsultancy heeft 90% van de online consumenten vertrouwen in aanbevelingen van bekenden. Het virale aspect van social media kan helpen om informatie te verspreiden. Maak bijvoorbeeld een Facebook-pagina aan, een Twitter-account, een LinkedIn-bedrijfspagina en een YouTube-kanaal. Hiermee zorgt u voor een continue online aanwezigheid en virale marketing.
7. Vraag abonnees om mee te doen
Hoewel social media veel tijd kost, is het zeker de moeite waard. Maar waarom zou u uw huidige nieuwsbriefabonnees niet vragen om een handje te helpen? Uiteraard gaat dit niet vanzelf. Geef abonnees een reden om klantervaringen te publiceren, video's te maken over uw diensten of foto's te plaatsen. Een leuke actie is om een prijs uit te reiken aan degene waarvan de content de meeste likes heeft gekregen.
8. Naadloze, consistente integratie
Zorg dat social media naadloos in uw website geïntegreerd zijn. Plaats socialmediaknoppen niet zomaar ergens, maar op een opvallende, logische plaats.
9. Calls to action
Gebruik calls to action en landingspagina's met een logisch design en duidelijke informatie. De vormgeving moet simpel zijn en de aandacht trekken van bezoekers. Effectieve landingspagina's hebben logische kleuren en voelen vertrouwd. Zo groeit de kans dat bezoekers leads worden.
10. Wees persoonlijk
Om de afstand bij B2B te verkleinen, kunt u het contact met (potentiële) klanten persoonlijker maken. Spreek abonnees aan bij hun naam of vul hun naam automatisch in op landingspagina of registratieformulieren. Dit soort details kan uw lead-nurturingcampagne flink verbeteren. Gelukkig bestaan er tools die dit kunnen automatiseren, dus u hoeft niet handmatig alle namen in te typen.
11. Geef om te ontvangen
Tegenwoordig zijn termen als 'lucratief' en 'gestroomlijnd' populaire zakentermen. Maar de termen 'waardevol' en 'kennis delen' zijn veel populairder bij de klant. Geef zoveel mogelijk weg en uw klanten zullen iets terugdoen.
12. Stem campagnes helemaal af of de klant
Elke klant is anders, dus een marketingcampagne gericht op de massa is niet slim. Behandel elke klant apart en geef de klant exact waar die behoefte aan heeft. Volgens Gleanster Research is 40% van de kwalitatieve leads niet klaar om tot verkoop over te gaan. Een campagne die gericht is op specifieke gebruikerssegmenten is fundamenteel.
13. Verzamel en verdeel
Verzamel informatie van Facebook-gebruikers, volgers op Twitter en blogs. Zoek contact met abonnees op Facebook en reageer op hun blogartikelen om uw interesse te tonen. U kunt zoveel meer doen met verzamelde gegevens.
14. Vraag om feedback
De beste manier om ontevredenheid te ontdekken, is door er bij de klant om te vragen. Laat abonnees een enquête invullen via e-mail en gebruik daarbij duidelijke meerkeuzevragen om dubieuze antwoorden te voorkomen. Dit kan ook realtime, bijvoorbeeld via een poll in een webinar.
15. Wees creatief
Bied verschillende vormen van content aan om klanten te trekken. De ene klant houdt juist van lezen, de ander van luisteren en weer een ander van video's kijken. Publiceer video's, infographics of podcasts om iedereen aan te spreken. Hoe meer uw content de zintuigen aanspreekt, hoe groter de kans dat men u onthoudt.
16. Wees toegankelijk
Soms vergeten website-eigenaren en bloggers dat iedereen op de wereld in verschillende omstandigheden leeft. Kleine aanpassingen kunnen uw website al toegankelijker maken, bijvoorbeeld vertalingen en een voorleesfunctie.
17. Wees gebruikersvriendelijk
Zorg ervoor dat uw website logisch is en geen creatieve uitspatting bevat waarin iedereen verdwaalt. De navigatie moet duidelijk zijn en bezoekers weten direct wat er van hun verwacht wordt om een proces te doorlopen. Wanneer een bezoeker niet weet wat hij moet doen, zal hij afhaken.
18. Benchmark
Gebruik benchmarks voor het bepalen van uw huidige status in uw Inbound Marketing-campagne, uw positie ten opzichte van concurrenten, uw marketingmijlpalen en uiteindelijke doelen.
19. Analyseer
Gebruik de vergaarde data voor een diepteanalyse van successen en teleurstellingen binnen uw huidige campagne. Belangrijke data bestaan uit bezoekersaantallen, leadgeneratie, inbound links, interactie op social media, het aantal fans en volgers en interactie op uw blog.
20. Verbeter
Benut de analyseresultaten om uw strategie te verbeteren. Wees hierbij heel specifiek. In plaats van 'meer bezoekers' te willen, maakt u een duidelijk plan waarin precies staat hoe u dit gaat realiseren en wanneer u resultaat verwacht. Zorg dat veranderingen daadwerkelijk worden doorgevoerd.
21. Herhaal
Eigenlijk is een blog nooit af. De enige manier om meer bezoekers te krijgen en die te behouden, is door te blijven analyseren, implementeren en te herhalen.
22. Lead-nurturing
Zorg voor een lead-nurturingcampagne. Volgens onderzoek (MarketingSerpa) haalt 70% van de leads de afdeling sales niet wanneer ze niet zijn opgenomen in een lead-nurturingcampagne.
23. Meet conversie
Houd de conversie op uw website goed in de gaten. Wilt u geld verdienen in plaats van verliezen, doe dit dan wekelijks of zelfs dagelijks.
24. Automatiseer
Het automatiseren van taken kan flink wat tijd besparen. Hoewel Inbound Marketing niet moeilijk is, vereist het een slimme implementatie en flink wat mankracht. Automatiseren is dus essentieel.
25. Houd internettrends en technologieën in de gaten
Houd de trends goed in de gaten, maar probeer door de bomen het bos te zien. Er is intussen zoveel informatie beschikbaar dat veel informatie oud is of onbetrouwbaar. Probeer relevante informatie te onderscheiden door de juiste bronnen te volgen.
Bron: Impactbnd
Bent u op zoek naar meer informatie over bloggen? Of Inbound Marketing, leadgeneratie en leadnurturing. Een betere positie in de zoekmachines. Of hebt u een andere vraag. Mail die dan naar One4marketing. Wij helpen u graag verder. Kennis delen en verder helpen, zijn twee van onze belangrijkste kernkwaliteiten.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..