Waarom de layout van uw blog artikelen allesbepalend is
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Eigenlijk is het iets dat u bij heel veel dingen doet: u ziet iets en bepaalt binnen een seconde of u het wilt of niet. Zo werkt dat bij producten in de winkel, nieuwsberichten, een date, tv-programma's en bij weblog artikelen. Uiterlijk is dus allesbepalend.
Niemand zit te wachten op een eindeloze lap tekst zonder enige onderbreking (en dan ook nog in het kleinst mogelijke lettertype). Maar hoe wordt uw blog dan aantrekkelijk genoeg om mensen niet te laten afhaken?
De titel is bepalend of uw weblog artikel gelezen wordt of niet.
Koppen worden in rap tempo gesneld. Wat layout betreft moet de
titel dus en zeer aansprekend zijn en tegelijk de juiste zoekwoorden
bevatten. Zoekwoorden die uw doelgroep gebruikt. Zo krijgt u een
goed ogende titel met zoekwoorden die uw doelgroep aanspreken,
waardoor uw artikel eerder gekozen wordt om te lezen.
Mensen hebben tegenwoordig altijd haast en dus weinig tijd om iets te lezen. Beperk u weblog artikelen tot een lengte van 250 tot 500 woorden, want bij langere lappen zakt de moed velen in de schoenen. Verdeel een langer blogartikel desnoods in een tweedelige special. Dat is tevens een manier om lezers terug te laten komen om deel twee te lezen.
Lijstjes met opsommingen kunnen hoofdpunten duidelijk weergegeven. Een lijstje is vaak kort, maar krachtig en vormt een onderbreking van de tekst. U kunt in plaats van bullets natuurlijk ook een genummerde lijst gebruiken.
Net als bij een boek zorgen paragrafen ook bij een blog voor een duidelijke scheiding tussen onderwerpen in de tekst. Maak dus gebruik van witregels tussen paragrafen en tussenkopjes (headers) om een nieuw onderdeel aan te duiden. Naast een betere leesbaarheid verbeteren headers de vindbaarheid van weblog artikelen in zoekmachines.
Een tekst zonder afbeeldingen komt al snel saai over. Is het niet veel leuker om de tekst wat op te fleuren met plaatjes? Afbeeldingen en grafieken kunnen helpen om iets uit te leggen en breken bovendien de tekst. Probeer op z'n minst een afbeelding per blogartikel te gebruiken en zorg dat de afbeelding rechtenvrij is (bijv. via www.istock.com). Tip: verwerk voor een betere vindbaarheid in zoekmachines een zoekwoord in de bestandsnaam van de afbeelding.
Zijn er in de lopende tekst woorden of zinsdelen die belangrijk zijn? Maak ze dan vet om ze op te laten vallen. Het oog wordt daar automatisch naartoe getrokken, dus het is ook een manier om de aandacht te trekken.
Vraag: hoe verbetert u het liefst de toegankelijkheid van uw blogartikelen?
Bron: HubSpot
Er moet een nieuwe website komen. Een grote, uitdagende klus ligt op je bordje. Er moeten nieuwe..
Wanneer je in jouw markt samen met concurrerende bedrijven producten of diensten verkoopt die..
Je hebt gekozen, videomarketing it is! Nu moet je de juiste camera uitzoeken. Maar welke..