Social media is het blijvertje. Bent u het achterblijvertje?
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Consumenten hebben het voortouw genomen bij social media. Misschien dacht u net als ik (een tijd geleden), dat waait wel over. Dus niet!. En terwijl de consumenten de macht van social media volledig benutten, kunnen B2B bedrijven zich niet veroorloven social media nog langer te negeren.
Voorheen waren B2B kopers veel meer afhankelijk van de informatie die bedrijven hen verschaften. Nu zoeken en verzamelen zij zelf alle benodigde informatie via websites, blogs, vergelijking sites, social media, etc.
Wanneer er vroeger een klant of prospect iets wilde weten was het vanzelfsprekend dat er een verkoper op bezoek werd gevraagd of zij kwamen naar een beurs.
En kwam er bij marketing via een DM actie een lead binnen, dan werd die direct doorgezet naar verkoop.
Hoe gaat het nu. B2B kopers besteden veel meer tijd op het web en aan het doen van onafhankelijk onderzoek, of winnen via social media informatie in bij hun collega's of het experimenteren met forums en microblogging. De B2B kopers die alle toegang hebben tot voor hun relevante informatie (via websites, blogs en social media), controleren daarmee het koopproces..
B2B Kopers zijn totaal niet meer afhankelijk van marketing en sales. Zij willen ook geen verkoper meer over de vloer, totdat zijzelf voldoende informatie hebben verzameld.
En hebben tegenwoordig, voor het daadwerkelijk aanschaffen van producten en diensten, eigenlijk al 70 tot 80% van het koopproces doorlopen. Ze zijn dragers van informatie geworden en weten soms meer dan de verkoper die met hen aan tafel zit.
Leuk of niet, social media speelt een grote rol in de nieuwe B2B besluitvormingsproces. Als B2B bedrijf, moet u leren om gebruik te maken van social media:
In deze nieuwe wereld moeten B2B bedrijven hun huidige marketing en verkoopbeleid onder de loep nemen en nog belangrijker, aanpassen. social media marketing of Inbound marketing zal moeten worden geïntegreerd in het huidige marketing en verkoopbeleid.
Bij het nieuwe aangepaste marketing en verkoopbeleid staat dan centraal: ‘het worden gevonden op basis van opmerkelijke kennis’, die u met uw markt deelt. Door het delen van opmerkelijke content (kennis) via uw website, blog, en social media, wordt u door potentiële klanten gevonden.
Start vandaag nog met social media te implementeren in uw marketing en verkoopbeleid!
Wat is social selling? Social selling houdt in dat je sociaal actief bent. Je zet social media in..
Met 1,6 miljard dagelijkse gebruikers, is Facebook één van de belangrijkste kanalen om in contact..
Nog niet heel lang geleden pakten we het telefoonboek met onze telefoon en belden we bedrijven op..