Inbound Marketing is interessant voor AGRI & FOOD branche
door: One4marketing
door: One4marketing
In 2010 startte het toenmalige kabinet het topsectorenbeleid met als doel deze sectoren nóg sterker maken. Eén van die topsectoren is de Agri & Food branche. Bijna 10% van onze nationale inkomsten en werkgelegenheid komt uit deze branche. (bron) Agri & Food omvat niet alleen de primaire productie en de uiteindelijke verkoop aan de consument, maar ook alles wat daar tussenin valt: het distributiecentrum, de verwerkende industrie, veilingen, handel en retail. Een erg brede branche dus die allen een unieke aanpak vereisen als het aankomt op een marketingbeleid.
Toen ik me voorbereidde op het schrijven van deze blog en onderzoek deed naar dit onderwerp op internet, had ik het idee dat deze branche zich totaal niet met Inbound Marketing bezig houdt. Het is een steeds bekender wordend fenomeen in de marketing- en ICT-wereld maar voor zover ik wist had de Agri-Food branche hier nog weinig kaas van gegeten.
Dat betekent niet dat Inbound Marketing niet interessant kan zijn voor de Agri & Food branche. Integendeel, juist omdat het één van Nederlands grootste branches is, is het heel interessant om te kijken hoe Inbound Marketing een rol kan spelen in deze branche.
Voordat je als Agri & Food bedrijf zijnde begint met bloggen of social media, is het belangrijk om te kijken wie je doelgroep is. Het is in deze sector niet altijd even voor de hand liggend om actief te zijn op social media of om een blog te starten. Zoals ik in een van mijn eerdere blogs ook al noemde, is bloggen slechts één manier om nieuwe klanten aan te trekken. Als je een taart aan het bakken bent en er op het laatste moment achter komt dat je de boter bent vergeten, ga je gewoon naar de dichtstbijzijnde supermarkt. De supermarkt die drie kilometer verderop zit, kan wel een geweldige blog hebben, maar dat betekent niet dat je daar je boodschappen doet als je haast hebt.
Onderzoek daarom of jouw doelgroep zich bevindt op social media. Zo niet, dan heeft het weinig zin om actief te zijn op sociale platformen. Een bedrijf die verantwoordelijk is voor de primaire productie of toelevering binnen de Agri-Food sector heeft een hele andere doelgroep dan het distributiecentrum of de groothandel waar de producten rechtstreeks aan de consument worden verkocht.
Om je doelgroep beter te leren kennen, is het noodzakelijk om Buyer Persona’s te creëren: fictieve personen die gebaseerd zijn op echte informatie en feiten. (Klik hier om erachter te komen hoe je in 6 stappen een Buyer Persona creëert!) Jouw Buyer Persona’s zijn jouw doelgroep. Op deze manier heb je heel duidelijk voor ogen wat de wensen en behoeften zijn van jouw doelgroep en kun je daar weer slim op inspelen met een Inbound Marketingstrategie.
Bij Inbound Marketing draait het niet om jou, maar om de klant. Wanneer een prospect (misschien wel jouw toekomstige klant!) ergens behoefte aan heeft, wordt eerst het internet afgezocht naar informatie. Daarbij wil de prospect niet worden onderbroken door irritante pop-up banners of reclameachtige teksten waar hij niet veel wijzer van wordt.
Als een prospect een vraag heeft, of meer wil weten over je bedrijf en de diensten/producten die je aanbiedt, is het belangrijk dat de prospect jou gemakkelijk kan bereiken. Social media is ontzettend laagdrempelig en daarom binnen de Inbound Marketing een perfect platform om zo je prospects snel van dienst te zijn.
Een goed voorbeeld van een bedrijf die actief is op social media binnen de Agri-Food branche is Sligro. Een jaar geleden maakte Sligro wel gebruik van Twitter, maar waren ze vooral bezig met het zenden van informatie en was er weinig tot geen interactie met Sligro’s volgers. En die interactie, dat is waar het om draait bij Inbound Marketing! Inmiddels heeft Sligro meer dan 5000 volgers op Twitter, wordt er zeer regelmatig getweet én is er veel interactie met de followers.
In de Agri-Food branche kun je op social media gemakkelijk inspelen op nationale feestdagen en belangrijke gebeurtenissen. Sligro deed dat bijvoorbeeld heel slim op Valentijnsdag:
Dat is waar Inbound Marketing om draait! E-mailmarketing is van origine een Outbound Marketingmiddel maar kan ook op een inbound manier ingezet worden. Zo is het bijvoorbeeld interessant voor groothandels zoals Sligro om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen van het distributiecentrum met daarin aanbiedingen. Precies hetzelfde geldt voor de klanten van Sligro: ook voor hen is het relevant om aanbiedingen in hun mailbox te ontvangen.
Hierbij wordt geen informatie verzonden die niet relevant is voor de ontvanger. Immers, de klant schrijft zich zelf in om deze informatie te ontvangen. In ruil voor deze informatie, verschaft de websitebezoeker zijn of haar gegevens. En voilà: je websitebezoeker wordt een lead en later misschien wel een klant!
Omdat bloggen in de Agri-Food sector nog vrij onbekend is, heb ik me afgevraagd in hoeverre bloggen van waardevolle betekenis kan zijn voor deze sector. Ik denk dat het precies hetzelfde werkt als met social media, zoals ik eerder in deze blog aangaf. Kijk en luister goed naar jouw doelgroep. Bevindt jouw doelgroep zich online? En zitten ze met vragen of willen ze meer informatie over zaken die samenhangen met jouw bedrijf? Ga dan bloggen! Met bloggen deel je jouw kennis, expertise en informatie met de wereld. In sommige takken van de Agri-Food sector kan dat heel interessant zijn en voor meer leads en klanten zorgen.
Na het schrijven van deze blog ben ik toch wel benieuwd geworden naar het gebruik van Inbound Marketing, social media en bloggen in de Agri & Food sector. Om meer te weten te komen over de positie van Inbound Marketing binnen diverse branches in Nederland, hebben wij een enquête opgesteld. Het invullen van de enquête kost hoogstens 10 minuten van je tijd. Help jij ons op weg en vul je de enquête in? Alvast bedankt!
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..