7 manieren om alle medewerkers te laten bloggen
door: One4marketing
door: One4marketing
We weten inmiddels als marketeers allemaal waarom inbound marketing een goede strategie kan zijn om nieuwe klanten te verkrijgen. Mocht je dat nog niet weten, lees het dan hier. We weten ook dat het dan belangrijk is om kwalitatief goede content te creëren, die inhoudelijk relevant is en die inspeelt op wat jij weet over je buyer persona’s. Het punt is echter vaak dat de vak-expertise van het bedrijf waarvoor je werkt niet in de marketing afdeling zit, maar in de andere onderdelen van het bedrijf.
Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf wat liften bouwt, onderhoudt en moderniseert. Hier hebben ze ook een marketing en een sales afdeling, maar de echte inhoudelijke kennis bevindt zich bij de monteurs, werkvoorbereiders en de managers. Dit zijn echter vaak ook de mensen die al heel druk zijn, geen behoefte hebben om te schrijven, of gewoon simpelweg het nut er niet van in zien. Hoe krijg je deze mensen dan toch zover dat ze wel content voor je gaan schrijven? Hierbij 7 tips:
Inbound marketing is niet alleen een marketing strategie, maar het beïnvloedt ook de bedrijfscultuur. Om het goed te laten werken moet iedereen echt begrijpen waarom het nodig is en waarom hun bijdrage juist zo waardevol kan zijn. Geef je medewerkers dus context waarom dit van ze gevraagd wordt.
Daarnaast kun je heel goed een competitie opzetten om zo de creativiteit van je medewerkers te stimuleren. Zorg dan dat de winnaar van zo’n wedstrijd ook echt iets leuks kan winnen, waardoor men onderling echt gaat strijden om te winnen. Je kunt bij zo’n competitie bijvoorbeeld denken aan “wie schrijft de meest gelezen blog in een kwartaal”, of “welke blog wordt deze maand het meest gedeeld op social media”. Zo zorg je ook meteen dat ze zelf meer hun best gaan doen om hun eigen blog te promoten. Win-win situatie dus.
Een competitie kan ervoor zorgen dat je meer medewerkers aan het bloggen krijgt, maar je zult er altijd nog een paar sceptici tussen hebben zitten. Dit zijn vaak mensen die er nog niet van overtuigd zijn dat inbound marketing zo werkt als wat hen verteld werd. Voor dit soort medewerkers is het vaak prettig om aan de hand van data het effect van inbound marketing feitelijk te kunnen inzien. Als je deze cijfers aan hen laat zien, zullen ze ook het effect niet meer kunnen ontkennen.
Stimuleer content creatie door de schrijvers van de blogs in het zonnetje te zetten. Zet bijvoorbeeld in de wekelijkse nieuwsbrief een foto van de schrijver van de beste blog, of zet elke week een andere schrijver erin.
Het is sowieso al erg spannend om een blog te plaatsen, maar als je dan ook nog ziet dat je blog echt gepromoot wordt door het bedrijf en dat anderen in de branche hen gaan zien als een expert, dan zullen ze content creëren pas echt interessant beginnen te vinden.
Doordat inbound marketing ook echt in de bedrijfscultuur moet worden geïmplementeerd, kun je het ook als onderdeel van het functioneringsgesprek mee gaan nemen. Het moet voor je medewerkers gewoon een onderdeel worden van hun taakomschrijving, en daar kunnen ze dus ook op beoordeeld worden.
In dit soort individuele gesprekken kun je ook duidelijk zien welke medewerkers nog niet aan boord zijn met de inbound marketing filosofie. Vervolgens kun je het hen persoonlijk nogmaals duidelijk maken waarom het creëren van content zo belangrijk is.
Schrijven is niet voor iedereen heel gemakkelijk. Het kan goed zijn dat meerdere medewerkers zich niet comfortabel voelen met hun eigen schrijven, en daarom tegen het creëren van content opzien. Zorg voor die mensen dat je duidelijke schrijfregels opstelt waar zij zich aan kunnen houden, regel workshops, en zorg dat ze bijvoorbeeld onderling hun werk kunnen laten checken zodat zij zich zelfverzekerd voelen wanneer ze iets publiceren.
Mochten je medewerkers dan nog niet willen schrijven of gewoon door tijdsgebrek er niet aan toekomen, zorg dan dat je onderwerpen doorgeeft aan goede content creators die dan een kort interview met je medewerkers kunnen houden. Zo kun je toch gebruik maken van hun expertise in het vakgebied, zonder dat ze er zelf verschrikkelijk veel tijd aan kwijt zijn. Dit kost natuurlijk wel wat, maar het is altijd beter dan geen content.
De laatste tip is eigenlijk al een beetje aan bod gekomen, maar wil ik nog eens benadrukken: Beloon goede content! Het is ontzettend belangrijk dat je je medewerkers laat weten dat ze het goed gedaan hebben en dat je hen waardeert. Laat die mensen die het goed doen ook meedenken over onderwerpen en de gehele inbound marketing strategie. Zorg dat zij ook wat te zeggen krijgen over de content, zodat je hun creativiteit nog meer stimuleert.
Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om je niet-marketing medewerkers aan het bloggen te krijgen, maar dit zijn een paar tips voor een goede start. Zorg dus echt dat duidelijk is waarom ze het doen, dat het onderdeel is van de bedrijfscultuur, en dat ze er zelf ook nog wat uit kunnen halen.
Werken jouw medewerkers al actief mee aan de content creatie? Wat is jouw ervaring? Laat je reactie en tips hieronder achter.
Er moet een nieuwe website komen. Een grote, uitdagende klus ligt op je bordje. Er moeten nieuwe..
Wanneer je in jouw markt samen met concurrerende bedrijven producten of diensten verkoopt die..
Je hebt gekozen, videomarketing it is! Nu moet je de juiste camera uitzoeken. Maar welke..