5 tips om jouw CTA’s te optimaliseren
door: One4marketing
door: One4marketing
In principe staat bij inbound marketing het delen van kennis centraal: door jouw kennis te delen, komen klanten uiteindelijk vanzelf bij jou terecht. Ze komen jou tegen, doordat je bijvoorbeeld kennis deelt in netwerken waar jouw doelgroep zich bevindt. Op deze manier ben je niet opdringerig, maar laat je mensen zelf bepalen wat het juiste moment is om contact met jou op te nemen.
Maar dan moet die mogelijkheid – in contact komen – er wel zijn. Natuurlijk kunnen ze mailen of een berichtje op jouw bedrijfspagina op LinkedIn of Facebook achterlaten om in contact te komen, maar handiger zijn toch Calls-To-Action (CTA’s).
De stap om via sociale media of e-mail in contact te komen met een bedrijf, kan voor velen nogal groot zijn. Of in ieder geval te groot lijken voor hetgeen waar ze naar op zoek zijn. Vaak zijn mensen onbewust meer geïnteresseerd in bepaalde onderwerpen of producten dan ze zelf in eerste instantie door hebben. Het komt dan ook niet in ze op om te mailen. Maar wanneer je bijvoorbeeld onder die tekst waarmee je de aandacht trok een CTA plaatst, zijn mensen vaak sneller geneigd om wat gegevens in te vullen op de landingspagina waar ze terecht komen na het klikken op een CTA. Je verwijst in die CTA naar nieuwe informatie, zoals een nieuwsbrief, e-book of whitepaper. Kennis kun je zo weggeven, in ruil daarvoor krijg je gegevens terug. Hier kun je vervolgens verder mee.
Natuurlijk is het ook bij CTA’s belangrijk dat je de stijl van inbound marketing toepast. Dus ook hier ben je zeker niet opdringerig, maar probeer je voor elkaar te krijgen dat mensen zó worden aangetrokken door jouw CTA, dat ze zelf graag door willen klikken om meer te weten te komen.
Ja, wij Nederlanders staan niet voor niets bekend als de grootste fans van ‘gratis’. Als het kon, zouden we alles voor niks –gratis – willen hebben. Dus dat ene geweldige e-book van jou, dat willen geïnteresseerden ook graag gratis. Dat kan ook, want je bent immers op zoek naar hun contactgegevens. Probeer in je CTA duidelijk te maken dat de content die je weggeeft gratis is. Dat maakt het laagdrempelig, zo zijn mensen sneller geneigd om even wat gegevens in te vullen.
Een andere eigenschap van de meeste mensen is dat ze niet graag snel ergens lang aan vast willen zitten. Denk maar eens aan tijdschriftabonnementen. Kocht je een keer een proefabonnement met een aantal edities van je favoriete tijdschrift, dan zat je er meteen aan vast als je niet zo slim was om je op tijd af te melden. Dat schrikt toch heel wat mensen af: ‘dan maar niet’.
Wanneer je expliciet duidelijk maakt dat geïnteresseerden iets kunnen proberen, dan komt alweer de laagdrempeligheid in beeld. Dit zorgt ervoor dat de stap om gegevens in te vullen kleiner en makkelijker overbrugbaar wordt: een kleine moeite.
Houd het simpel, maak het niet te ingewikkeld. Als je bijvoorbeeld op je website een CTA hebt staan waarmee mensen zich kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief of blog, dan moet je dit simpel houden. Hiermee bedoel ik dat je dus best wat gegevens kunt vragen, maar heel veel meer dan een naam en e-mailadres lijkt me niet verstandig. Vraag in ieder geval niet een enorme waslijst aan gegevens, de kans dat mensen dan halverwege opgeven wordt dan groot. Ook de tekst van een CTA zelf kan je simpel houden, sterker nog, die moet je simpel houden: er past immers niet een lange zin op zo’n CTA button.
Hoe kort een CTA-boodschap vaak ook moet zijn, vaak kan je er wel een persoonlijke touch aangeven. Kleine woorden als jou/jij of me/mij doen vaak wonderen. Kijk maar eens naar de volgende zinnen: ‘Klik hier om aan te melden’ en ‘ Meld je nu aan’. Die eerste zin is toch wat algemeen en meer onpersoonlijk. Het is een klein detail, maar als het nu nét dat ene verschil maakt, lijkt het mij zeker de moeite waard.
Wil je graag een ongedwongen, laagdrempelige boodschap, maar toch ook wel echt resultaat boeken? Je kunt toch wat ‘druk’ creëren door een beperking aan je boodschap toe te voegen. Zo kan je aangeven dat je nieuwe e-book bijvoorbeeld alleen de eerste week gratis te downloaden is, of dat een slideshare alleen deze maand te downloaden is. Mensen die normaal gesproken eerst wat twijfelen, zullen hierdoor getriggerd worden om toch meteen door te klikken. En zo niet, dan zouden ze waarschijnlijk toch niet écht geïnteresseerd in jouw bedrijf of product zijn.
Meer lezen over hoe je CTA's kunt optimaliseren? Lees dan het blog dat ik eerder schreef: Hoe haal je het optimale uit een call-to-action? Met welke punten houd jij rekening wanneer je een CTA maakt en plaatst?