Zo verhoog je jouw website conversie met behulp van sociale bewijslast
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Wanneer je in jouw markt samen met concurrerende bedrijven producten of diensten verkoopt die virtueel op elkaar lijken, is het moeilijk om jezelf te onderscheiden. Wat maakt jouw product of dienst beter dan dat van al die andere bedrijven? Hoe laat je dat zien? Heel eenvoudig! Wanneer jouw klanten blij zijn met jouw product of dienst en zij bewust voor jou kiezen, waarderen ze daarmee jouw concurrenten lager. Waarom zou je dat via hen niet willen vertellen tegen jouw potentiële klanten?
Dat kan je dus doen met behulp van social proof. Hiermee maak je gebruik van het psychologische effect waarbij iemand die een positieve waardering ziet van een onafhankelijk iemand dat grotendeels voor waar aanneemt en gebruikt als bewijslast ter onderbouwing van de aankoopbeslissing. Uit een onderzoek blijkt verrassend genoeg dat het niet altijd vrienden en bekenden zijn die een aanbeveling of een review geven. 70% van de mensen doet dit zonder dat zij jou persoonlijk kennen.
Dit onderstreept het belang van sociaal proof. Zolang er een groep is die zich aangetrokken voelt tot iets, hebben anderen dat ook. Social proof versterkt uiteindelijk vertrouwen in je merk en de geloofwaardigheid van je product. Het geeft dat mensen zich eerder en meer comfortabel voelen bij het doen van zaken. Ook zal social proof de conversiepercentages aanzienlijk verhogen.
Op school merkte je het al, je wilde aan wat andere kinderen ook droegen. Droegen zij wijde spijkerbroeken? No way dat jij je skinny jeans nog aan wilde.
Social proof werkt het beste bij mensen die zich onzeker voelen over hun aankoop. Ook voelen we ons aangetrokken tot een product of dienst waarbij beelden van mensen worden gebruikt, waarmee wij ons identificeren of die we als autoriteit zien. Er zijn volgens Dr. Robert Cialdini 6 principes die verleiden tot aankoop. Social proof is er een van. Hieronder het complete rijtje:
Bekijk hier een filmpje over Science of Persuasion
In dit artikel focus ik mij op de voordelen van social proof en de middelen die je daarbij het beste kunt inzetten:
Met klantcases toon je je potentiële klanten de klanttevredenheid. Maar ook je werkwijze en het gebruik van je product en of dienst in de praktijk.
De beste case studies:
Pro tip: Wanneer je met succesverhalen begint ten gunste van social proof, zorg dan dat je er voldoende hebt. En dat je echte belangrijke gegevens en statistieken gebruikt! Toon daarmee aan dat jouw product of dienst het pijnpunt van je klant heeft opgelost en aan de verwachting heeft voldaan, of mooier nog, de verwachting heeft overtroffen. Je kunt de klantcase ook laten downloaden. Al dan niet met een formulier. Zo kan iemand op een makkelijke manier een PDF met anderen delen, in plaats van het sturen van een link. Verkoop kan deze PDF gebruiken in hun inbound sales traject.
Wanneer je geen of niet voldoende klantcases hebt, maak dan gebruik van testimonials. Dit is een van de meest voorkomende vormen van social proof. Thijs de Valk schreef hierover al een waardevolle blog. Hij stelt dat testimonials belangrijker zijn voor het klantvertrouwen in een online winkel dan de algemene reputatie van die winkel. Als b2b-bedrijf kun je deze ervaring overnemen en daarmee jouw verkoop stimuleren.
Vooral het laatste punt is belangrijk. Een testimonial met een foto en logo verhogen de geloofwaardigheid aanmerkelijk. Heb je geen foto, maak dan geen gebruik van een stockfoto. Dat breekt juist de geloofwaardigheid af!
Een review is simpel gezegd een beoordeling van een klant. Dit kan via een tekst, cijfer of op andere manieren. Reviews spelen een cruciale rol binnen het aankoopproces van potentiële klanten en helpen de conversie naar verkoop te verhogen. Een onderzoek onder b2b-bedrijven stelt dat 75% van de b2b-bedrijven reviews raadpleegt voordat zij overgaat tot aankoop. Het effect van reviews stijgt. Lees hiervoor het artikel over Werkspot op Emmerce.nl.
Reviews geven een sterk signaal af, namelijk dat jouw product of dienst echt wordt gebruikt en gewaardeerd. Zelfs wanneer er een paar negatieve beoordelingen zijn, kan dat geen kwaad. Zij zullen potentiële klanten het gevoel geven dat het geen fake reviews zijn en dat jouw product of dienst niet voor iedereen geschikt is.
Op de site van managementboek zie je duidelijk de reviews staan, 32 in het geval van het boek van Jos Burgers. Als mogelijke lezer krijg je een bevestiging wanneer je dit boek eigenlijk al wilde aanschaffen. Daarnaast geeft Managementboek.nl ook nog de mogelijkheid om recensies te lezen.
Social media reviews zijn door jouw klanten op een makkelijke manier online aan te maken. Zo krijg je direct berichten van waardering en mini-reviews over jouw product of dienst. De social media reviews helpen andere mogelijke klanten niet alleen bij hun aankoopproces, zij bouwen ook een brug tussen jou en j bestaande klanten. Ze geven je een extra mogelijkheid om met elkaar te communiceren.
Pro tip: Het kan zijn dat je moeilijk vindbaar bent en dat klanten er moeite voor moeten doen om via social media een review te geven. Bedenk dan een (social media) campagne die aanzet tot het geven van een review. Zorg zo voor social proof voor producten en diensten, buiten de reviews die op je website staan.
Vraag je klanten:
Wanneer je klanten meewerken aan zo’n campagne is dit niet alleen een fantastische manier om social media reviews te verkrijgen. Het helpt je ook om klanten terug naar je website te sturen zodat ze nieuwe producten en/of diensten bekijken. Zeker wanneer ze via een landingspagina op je site een mogelijke beloning kunnen verzilveren.
Wil je meer weten over hoe je marketing zo effectief mogelijk inzet? Lees dan ons gratis e-book over inbound marketing en ontdek hoe je in de dynamische wereld van marketing tegenwoordig je plek kan veroveren:
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..