4 stappen om effectief content te recyclen
door: One4marketing
door: One4marketing
Voor een inbound marketeer bestaan er twee zeer waardevolle en schaarse middelen: tijd en content. Vaak zat denk je dan ook: “hoe kan ik met zo min mogelijk tijd, zo veel mogelijk goede content creëren voor mijn website?”
Eén effectieve manier is door content te hergebruiken die al eerder succesvol is geweest voor jouw organisatie. In deze blog leg ik in 4 stappen uit hoe je dat kunt doen.
Om je content strategie te optimaliseren is het eerst belangrijk dat je weet wat je doel is, zodat je een duidelijke focus hebt. Wat wil je precies met je content bereiken? Wil je zorgen dat er meer verkeer naar je website komt? Of wil je meer bezoekers omzetten naar leads?
Zorg dat je je focust op één deel van de marketing trechter. Heb je, bijvoorbeeld, heel veel mensen aan de bovenkant van de trechter, maar weinig leads? Focus dan op het creëren van content specifiek gerelateerd aan hun problemen en hoe jouw bedrijf zou kunnen helpen. Merk je dat er weinig nieuwe bezoekers naar je website komen? Focus er dan op dat je content maakt die gemakkelijk te delen is (bijvoorbeeld visuele content). Bij ons is momenteel het doel om zoveel mogelijk bezoekers aan te trekken. Maak je doelen ook meetbaar, zodat je achteraf kunt bekijken of je je doel behaald hebt en in hoeverre je gerecyclede content hierbij heeft geholpen.
Dit zal voor elk bedrijf anders zijn. In het geval dat je veel bezoekers wilt aantrekken kun je bijvoorbeeld kijken naar welke blogposts het meest bekeken zijn, zodat je die kunt recyclen. Hierbij kun je dan ook nog een onderscheid maken tussen verschillende soorten verkeer, bijvoorbeeld organisch verkeer. Deze blogpost die het meest bekeken is heeft blijkbaar een goede titel en inhoud om mensen mee aan te trekken.
Stel jezelf vervolgens de vraag: “Hoe kunnen we deze content opnieuw inzetten om nog meer bezoekers te krijgen?”
Bloggen is niet de enige vorm van content die je kunt gebruiken om je doelen te halen. Je kunt ook denken aan e-books, whitepapers of visuele content, zoals webinars, of infographics. Gebruik hiervoor vooral de sterke kanten van jouw team. Heb je een goede grafisch designer tot je beschikking? Dan is een mooie infographic een goede keuze. Kijk ook naar wat er al populair is binnen jouw branche. Wat voor content produceren je concurrenten voor hun bedrijf?
Je kunt er ook voor kiezen om meerdere blogposts over één onderwerp samen te voegen in een e-book of in een webinar. Voor een e-book heb je namelijk meer informatie nodig dan voor de gemiddelde blog, dus combineren is dan een goede optie. Deze keuze is meer geschikt voor als je focust op het omzetten van bezoekers naar leads.
Nu je nieuwe content klaar is kun je zorgen dat deze goed gepromoot wordt. Zorg dat je bij het publiceren ervan ook stukjes van de oude populaire content terug laat komen, zodat je dezelfde aantrekkelijke factoren toepast. Je kunt zelfs noemen dat je oude content hebt aangepast om zowel nieuwe mensen aan te trekken, als weer opnieuw de connectie te leggen met de vorige lezers. Gebruik ook vooral relevante plaatjes bij je content. Het is namelijk bewezen dat content met relevante foto’s en plaatjes gemiddeld 94% meer bezoekers krijgt dan content zonder.
Analyseer ook hoe vaak deze nieuwe content wordt bekeken en of je je doel hebt behaald. Zo kun je leren wat voor jou wel goed werkt en wat niet, zodat je de volgende keer meer informatie hebt om toe te passen. Het kan in het begin wat veel werk lijken om al deze stappen toe te passen, maar uiteindelijk zal het je marketingteam tijd schelen om nieuwe content te creëren.
Er moet een nieuwe website komen. Een grote, uitdagende klus ligt op je bordje. Er moeten nieuwe..
Wanneer je in jouw markt samen met concurrerende bedrijven producten of diensten verkoopt die..
Je hebt gekozen, videomarketing it is! Nu moet je de juiste camera uitzoeken. Maar welke..