Waardevolle Inbound Marketing data voor 6 Europese managers [Hubspot]
door: One4marketing
door: One4marketing
Amerikanen roepen vaak dat Europeanen minimaal 12 tot 18 maanden achterlopen in alle ontwikkelingen. Misschien heeft ook Hubspot dit wel gedacht, toen zij begin dit jaar voet aan de grond zette in Europa. Slaagde zij erin haar Inbound Marketing imperium succesvol uit te breiden naar Europa?
Na een aantal maanden besloten zij de proef op de som te nemen met een onderzoek in 13 verschillende Europese landen om te beproeven hoever de Inbound Marketing strategie in de Europese bedrijven is doorgedrongen. Uit dit onderzoek kwamen een aantal interessante uitkomsten naar voren, die het belang van Inbound Marketing voor alle facetten van de organisatie uit de doeken deden. Maar wat betekenen deze resultaten voor de verschillende directeuren en managers in een organisatie? De resultaten spreken boekdelen en voorzien ieder afdelingshoofd van interessante nieuwswaardigheden.
Ik hoef u vast niet te vertellen hoeveel meerwaarde u creëert voor uw bedrijf als u de value chain van Porter als uitgangspunt neemt. Door uw organisatie te bekijken als een verzameling van activiteiten die samen competitive advantage realiseren, bent u uw concurrent strategisch gezien een stapje voor. Daarom is het ook belangrijk om uw Inbound Marketing strategie te onderkennen als deel van het grotere geheel: uw organisatiestrategie.
80% van de Europese bedrijven implementeert de Inbound Marketing strategie al op een gevorderde wijze in hun organisatiedoelen. Het lukt hen zelfs beter om het nieuwe inbound met het traditionele outbound te laten samensmelten dan de 79% van de bedrijven in de VS. Een overtuigende meerderheid van de bedrijven namen de Inbound Marketing benadering dus al mee in hun “overall” strategie.
De toename in Inbound Marketing budget gaat gepaard met het aannemen van nieuwe marketing professionals. Voor HR is het belangrijk de ‘best practices’ van Inbound Marketing te herkennen om het juiste talent aan te trekken, te selecteren en op de juiste manier te trainen. De nieuwe strategie vereist een door content gedreven persoon met een “omni-channel” benadering die verantwoordelijkheid kan dragen voor zowel lead generatie als lead nurturing. Daarbij ligt de nadruk ook meer op de samenwerking met de Sales afdeling dan in de traditionele outbound marketingbenadering. Dit maakt een achtergrond in Sales bijvoorbeeld wenselijker om deze afdeling beter aan te voelen. Het Inbound Marketing team groeit namelijk volgens het onderzoek dit jaar met gemiddeld 2,5 werknemer.
58% van de Europese bedrijven besloot dit jaar om de Inbound benadering in hun marketing strategie op te nemen. De groei van Inbound Marketing in Europa kan zich meten aan die in de VS, met 35% van de marketeers die succes ondervonden van deze strategie en hun investeringen in Inbound Marketing een boost willen geven. Aan de financieel directeur dus de taak om deze investeringen in marketingactiviteiten opnieuw te verdelen. Ondanks de crisis investeerden Europeanen gemiddeld 76% meer in Inbound Marketing dan in outbound activiteiten.
Het succes van Inbound Marketing zwakt de waarde van traditionele marketingmethoden af, ook in Europa. 1 op de 5 marketeers ervoer het afnemende belang van de outbound marketing strategie, wat inhoudt dat Inbound Marketing steeds meer naar voren komt als het hoofdingrediënt van de moderne marketingstrategie. De marketing manager voert deze nieuwe strategie aan en staat vooraan in het implementeren van de nieuwste bijbehorende technieken. Zodoende stuurt hij zijn marketingteam aan vanuit het Inbound Marketing perspectief.
Europese bedrijven focussen zich vooral op het genereren van leads en loyale klanten. Echter waarderen zij het creëren van hoogwaardige content (nog) niet als topprioriteit. Het rest de contentmanager dus nog om een podiumplaats te veroveren op het prioriteitenlijstje van de Marketing afdeling.
Ook voor de Sales manager is er nog werk aan de winkel. Hubspot onthulde dat slechts 22% van de Europese bedrijven afspraken tussen de marketing en sales afdeling zwart op wit hebben staan. Dergelijke afspraken voorkomen verwarring en frictie tussen de twee afdelingen en dit vereist dus nog meer aandacht. Ook komt uit het onderzoek dat Sales nog niet geheel overtuigd is van de Inbound Marketing strategie. Voor de marketing manager geldt dus ook om de communicatie met sales te verbeteren.
De Inbound Marketing strategie leeft al in de verschillende lagen van de Europese organisatie en zij vormt het paradepaardje van de marketing afdeling. Lopen we als Europeanen dus 12 tot 18 maanden achter? Ik dacht het niet. Toch is er nog wat werk aan de winkel om ook afdelingen zoals Sales mee te krijgen op de Inbound “bandwagon”. Ook de relevantie van kwalitatief hoogwaardige content heeft zich nog niet overtuigd bewezen.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..