Welke aanbieders zijn er op het gebied van marketing automatisering? Waarin verschillen ze van elkaar? En wat is belangrijk om helder te hebben voordat je een keuze maakt? Na het lezen van deze blog ben je goed op de hoogte.
Is jullie organisatie toe aan een volgende stap en ben je enthousiast over marketing automation? Dan is het tijd om je te oriënteren op de aanbieders van software voor marketingautomatisering. Voordat je helemaal de diepte induikt, is het prettig om een globaal overzicht te hebben van de spelers op de Nederlandse B2B markt.
Er zijn veel tools op de markt voor marketingautomatisering. Voor de grote corporates met flinke budgetten zijn er bijvoorbeeld Salesforce Marketing, Adobe Marketing Cloud, Microsoft Dynamics en Oracle Marketing Cloud. Die spelen in op de internationale bedrijven die zich in meerdere landen en branches profileren.
Zijn er ook spelers die zich richten op de kleinere en middelgrote bedrijven? Die zijn er zeker. Steeds meer bedrijven maken gebruik van hun marketing automatisering. We bespreken 7 spelers die in Nederland populair zijn:
1. HubSpot Marketing
2. ActiveCampaign
3. SharpSpring
4. Mailchimp All-in-One Marketing Platform
5. Marketo
6. Act-On
7. Pardot
HubSpot heeft het inbound marketing concept ontwikkeld en biedt een marketing automation software, dat daarop is afgestemd. Het is een all-in-one oplossing inclusief CRM, CMS en Service. Het geeft je de mogelijkheid om data van prospects en bestaande klanten bij elkaar in één omgeving te verzamelen. Met goede tools voor analyses, e-mailcampagnes, social media campagnes, SEO en A/B-testen.
ActiveCampaign stond bekend als een e-mailmarketing tool, maar de functionaliteiten zijn inmiddels uitgebreid. Je kunt e-mailcampagnes opzetten, rapportages maken en er is een eenvoudig CRM. Het bevat geen CMS of mogelijkheid om landingspagina’s te maken. Ook biedt ActiveCampaign geen sociale media oplossing, al kun je tegenwoordig wel Facebook integreren.
SharpSpring biedt een enorm scala aan functionaliteiten voor het creëren en personaliseren van campagnes. SharpSpring mist wel een aantal tools zoals een live chat ondersteuning, A/B testen en SEO aanbevelingen. Je kunt wel landingspagina’s bouwen, maar geen volledige website. Wat betreft integraties biedt SharpSpring net iets meer, zoals integraties met SAP en Oracle.
Mailchimp is gespecialiseerd in e-mailmarketing en heeft afgelopen jaren stappen gezet richting marketingautomatisering. Met de marketingautomatisering van Mailchimp kun je marketing e-mails versturen op basis van gedrag. Alles wordt ondersteund, van het verzenden van nurturing-e-mails over afgebroken winkelwagentjes tot verjaardagmails. Voor het makkelijker maken van je werk, zoals het automatiseren van repeterende werkzaamheden moet je andere oplossingen zoeken.
Met marketing genereer jij de meeste leads voor sales. Maar hoe genereer je nu de meest kwalitatieve leads? Hier zijn wat tips voor je:
Marketo is in de eerste plaats ontworpen voor traditionele e-mailcampagnes. Het heeft niet de voordelen van een volledige marketingoplossing. Marketo is vooral goed in e-mail nurturing, maar dan alleen door integraties met andere tools. Voor succes met jouw marketingcampagnes is een integratie met een CMS en CRM nodig. Marketo is sterk in rapportage. De Account Based Marketing functies van Marketo worden geleverd via een betaalde add-on.
Act-On is een marketing automation platform met een beperkt aantal functionaliteiten. Act-On biedt basisfunctionaliteit geschikt voor beginners, maar marketeers groeien er snel uit. Act-On heeft meerdere tools, zoals een koppeling met een CRM of een CMS, nodig voor een volledige geïntegreerde marketing automation. Daardoor is het veel omslachtiger om de effectiviteit van bijvoorbeeld campagnes te meten. Of de status en kwaliteit van een nieuwe lead of bestaande klant binnen de salesfunnel te bepalen.
Pardot, onderdeel van Salesforce, is een marketing automation platform dat net als andere aanbieders helpt bij het vinden en opvolgen van leads. Pardot is minder gebruiksvriendelijk dan bijvoorbeeld HubSpot en SharpSpring. Het heeft geen eigen CRM en moet voor een goede samenwerking met het verkoopteam gekoppeld worden aan Salesforce. Pardot heeft een aantal standaard rapportage- en analytics oplossingen. Salesforce biedt verschillende betaalde add-on’s, die je kan aanschaffen voor extra (uitgebreidere) rapportages.
Wil je meer weten over de kosten van marketing automation? Lees dan de blog wat kost marketing automation.
Als je de mogelijkheden van een marketing automation tool ziet, wil je misschien wel direct aan de slag. Je ziet wat je er allemaal mee kunt doen en de resultaten die je daarmee kunt boeken. Meer gebruik maken van data, efficiënter werken en via lead nurturing, potentiële klanten op het juiste moment bedienen met de juiste content. Kom maar op!
Toch is het goed om eerst een stapje terug te doen. Wat is jullie visie en waar wil je over een jaar en over enkele jaren met je online marketing staan? Daaruit volgen de tactieken waar je op wilt inzetten. Vervolgens kijk je welke software je daarbij gaat helpen. Natuurlijk is het goed om te weten wat er mogelijk is en je tijdig te oriënteren op tools. Maar verlies jullie strategie niet uit het oog.
Het mooie van marketing automation is dat je het met het hele bedrijf kunt gebruiken. Het zorgt ervoor dat je een compleet beeld krijgt van leads en bestaande klanten. Op één plek houden jullie voortaan alles bij. En dat voor de gehele customer journey. De teams van sales, marketing en service doen er allemaal hun voordeel mee en kunnen veel beter samenwerken. Dat betekent ook dat het belangrijk is om ze te betrekken bij de keuze. Wat hebben zij nodig? Wat is belangrijk voor ze om hun werk goed te doen?
Veel aanbieders in de markt bieden geen complete oplossingen. Je moet dan gaan werken met verschillende aanvullende tools. Zoals een apart CMS, CRM, social media tool en (real time) rapportagetools. Wees daar alert op, want je levert dan in op het gebruiksgemak. Ook de kosten kunnen oplopen als je alles bij elkaar optelt.
Lees ook: All-in-one software of best-of-breed: wat werkt het beste?
HubSpot is een gebruiksvriendelijk alles-in-een systeem. Dat werkt ontzettend overzichtelijk. Vooral bij b2b marketing. We merken dat het bedrijven goed helpt in hun groei en het bereiken van hun doelen. Het platform sluit perfect aan op de inbound marketing strategie. Dat is voor ons niet slechts een trucje om leads te converteren naar nieuwe klanten. Het is een strategie waarbij je continu zoekt naar verbindingen tussen echte mensen. En die mensen zo goed mogelijk wilt helpen. HubSpot helpt je daar op hun beurt uitstekend bij.
Lees ook: 8 redenen om HubSpot te kiezen voor marketing automation
HubSpot is een van de krachtigste tools qua functionaliteiten. Het is ook een van de populairste tools. G2 scoort producten en aanbieders op basis van beoordelingen van gebruikers en gegevens uit online bronnen en sociale netwerken. In het G2 kwadrant staat HubSpot helemaal aan de top rechts bovenin. Aarzel niet en ervaar ook de voordelen van hun marketing automation.
Bron: G2
Wil je meer weten over HubSpot en de implementatie daarvan? Lees dan verder in ons blog: Wat doet een HubSpot agency allemaal?
Vind je het prettig om te sparren met een van onze HubSpot consultants? Wij horen graag over jouw uitdagingen en doelen.