Hoe kun je als marketeer zorgen dat jullie bedrijf groeit? In deze blog leggen we uit hoe marketing automation je daarbij gaat helpen. Het is dé oplossing om schaalbaar te kunnen werken. En dat is nog maar één van de 7 manieren waarop marketing automatisering groei faciliteert.
Jullie bedrijf heeft een groeiambitie en aan jou als marketeer de schone taak om die groei in gang te zetten. Meer bereik, meer leads, meer resultaten. Maar, hoe dan? Je wordt nu al gek van alle ballen die je in de lucht moet houden. Laat staan dat je toekomt aan het strategische werk.
Nog harder werken is niet de oplossing. Het is juist de oplossing om een stapje terug te doen en de technologie voor je laten werken. Met marketing automation kun je gaan schalen en structureel werken aan de groei van jullie bedrijf.
Marketing automation duidt op het gebruik van software om marketingtaken te automatiseren. Ongetwijfeld heb je meer dan genoeg repeterend werk, denk aan e-mailmarketing, social media en ad campagnes. Het loont om voor deze taken gebruik te maken van de nieuwste technologie. Bovendien zorgt marketing automatisering ervoor dat je content beter kunt personaliseren en dat je makkelijker kunt sturen op basis van data.
Marketing automatisering faciliteert groei op vele manieren. We bespreken er zeven:
Als er geen plannen zijn om 10 nieuwe marketingcollega’s aan te nemen, moet je iets anders bedenken om niet tegen de grenzen van je werkweek aan te lopen. Iets slims, iets schaalbaars, iets dat ook werkt wanneer alle laptops dicht zijn. Marketing automatisering voorziet daarin. Zo kun je met een relatief klein team en beperkte middelen een heel groot bereik realiseren.
Marketingteams staan onder grote druk om steeds meer gedaan te krijgen. Met een groeiambitie komt daar alleen maar werk bij. Ben je dagelijks bezig met dezelfde kleinere taken, dan verlies je tijd en energie voor belangrijker werk. Door routinetaken te automatiseren kun jij met een gerust hart werken aan de strategie, terwijl de marketingmachine gewoon doordraait.
Leads verwerven is pas het begin. Voordat het nieuwe klanten worden, moet je een band opbouwen. Je moet ze aandacht geven en hun vertrouwen winnen. Gebruik marketing automatisering om potentiële klanten via verschillende kanalen te bereiken, zoals je website, e-mail en social media. Je gaat ze beter begrijpen en kunt ze de persoonlijke ervaring geven die bij ze past. Door de band die je opbouwt, neemt het vertrouwen en de loyaliteit toe en zul je de conversies zien stijgen.
Marketing automation helpt bij een betere samenwerking tussen Marketing en Sales. Er is meer overzicht en jullie kunnen leads beter volgen. Gezamenlijk werk je aan de doelen en doe je aanpassingen op basis van de data en resultaten. Door de gezamenlijke aanpak gaat de kwaliteit van de leads omhoog en worden ze beter opgevolgd.
Bedrijven die na een aanvraag binnen een uur contact leggen met potentiële klanten, hebben bijna 7 keer zoveel kans om zinvolle gesprekken te voeren met besluitvormers dan bedrijven die een uur later contact opnemen. Toch reageert slechts 37% van de bedrijven binnen een uur.
Bron: Hubspot, onderzoek door Harvard Business Review
We weten het allemaal: bestaande klanten behouden is goedkoper dan nieuwe klanten werven. Marketing automation gaat je daarbij helpen. De software geeft data en inzichten in wat je klanten bezig houdt. Het geeft je de mogelijkheid om betere service en support te bieden. Met een verhoogde loyaliteit en vertrouwen in jouw organisatie als gevolg.
Nog een bekende oneliner: meten is weten. Waar besteden jullie marketingbudget aan? Wat levert het op? Wat is het waard om jullie energie in te steken? De juiste software geeft je inzicht in wat werkt. Met die inzichten pas je de strategie aan. Om vervolgens weer te meten, tot nieuwe inzichten te komen en weer aan te passen. Een continu proces van verbetering en oplopende resultaten.
Na al deze voordelen zal het geen verrassing voor je zijn: de Return On Investment van marketing automatisering is hoog. Bij 44% van de bedrijven is de terugverdientijd minder dan een half jaar. In totaal lukt het bij 76% van de bedrijven om een terugverdientijd te realiseren van maximaal een jaar.
Goed, je hebt de voordelen van marketing automatisering gelezen en de manieren waarop het bijdraagt aan groei. Maar hoe kun je het inzetten in de praktijk? We geven je 8 tips.
1. Stap over op één platform
Allerlei verschillende tools en systemen, overal data vandaan plukken, leads op verschillende plekken. Als jij nog niet gillend rondrent, ben je echt een held. Stop met die versnippering. Maak het jezelf makkelijk en kies voor één systeem.
“Onze grootste uitdaging was om onze sales en marketing pipelines met elkaar te verbinden. Het was moeilijk om een volledig overzicht te krijgen van wat er gebeurde met onze campagnes op verschillende kanalen. Laat staan wat er met onze leads gebeurde." vertelt Marc Haseth, hoofd marketing van Hatch in een interview aan Hubspot.
2. Maak goede analyses
Eindelijk, alle data op één plek. Voortaan maak je analyses in een handomdraai. Je hebt volledig overzicht van de cijfers met betrekking tot support, verkoop, social media, marketing en financiën. Pik eruit wat je nodig hebt en neem goed geïnformeerde beslissingen.
3. Verbeter de persoonlijke ervaring
Marketing automation geeft je solide klantprofielen. Analyseer, segmenteer en personaliseer. Zodat iedereen het juiste bericht krijgt op het juiste moment via het juiste kanaal. Is je content relevant en behulpzaam, dan kom je bij mensen op de radar zonder dat je ze irriteert.
Maar liefst 80% van de mensen koopt eerder bij een bedrijf dat een op maat gemaakte ervaring biedt.
4. Zet je website in als leadgenerator
Integreer je website CMS met het automatiseringsplatform. Het geeft je veel meer mogelijkheden om data te gebruiken, te personaliseren en acties bij te sturen. Vanuit het platform maak je nieuwe landingspagina’s en formulieren en je personaliseert de customer journey met behulp van gegevens over gedrag, demografische kenmerken en meer.
“S for Software is hét bewijs dat inbound marketing ook voor relatief kleine ICT-bedrijven werkt. In 9 maanden tijd nam het aantal websitebezoekers toe met 200%, genereren we maandelijks gemiddeld 20 kwalitatieve leads en merken we dat (potentiële) klanten ons als kennisleider zien door de kennis die online gedeeld wordt.”
Gerrit Valkenberg, S for Software
5. Benut het potentieel van e-mailmarketing
E-mailmarketing heeft een enorm potentieel en is kostenaantrekkelijk. Benut dat. Haal nieuwe leads binnen, koester prospects en promoot je aanbod. Op het juiste moment krijgen relaties de juiste informatie die ze een stapje verder brengt. Allemaal automatisch, terwijl jij met andere dingen bezig bent.
6. Plan social media promoties
Net als e-mailmarketing kun je social media marketing voor een groot deel automatiseren. Plan in één keer berichten in op de verschillende platformen en verzamel centraal gegevens over wat wel en niet werkt. Krijg inzicht in wie het meest betrokken zijn bij jouw organisatie op social media. Bereik mensen met slimme segmentatie en content die relevant voor ze is.
7. Zet in op klantbehoud en upselling
Besteed aandacht aan klantbehoud en gebruik geavanceerde automatisering om klanten blijvend aan je te verbinden. Gebruik daar bijvoorbeeld e-mailmarketing voor en zorg dat klanten van je blijven horen. Wees behulpzaam en biedt relevante content. Zo maak je fans van klanten en realiseer je meer verkoop door upselling.
Voor 58% van de marketeers is upselling een van de belangrijkste toepassingen van marketing automation.
8. Richt 24-7 customer support in
Het mooie van marketing automation is dat het voor je werkt, ook als jij er niet bent. Stel automatische reacties in, zodat mensen die contact opnemen altijd snel een bericht terug krijgen. Probeer ze alvast verder te helpen met informatie en laat weten dat je hun vraag zo snel mogelijk oppakt.
Er is zoveel mogelijk met marketing automation. Benut die kansen om structurele groei te bereiken. Zet je marketing automatisering goed in, dan komt je strategie op een hoger niveau, gaat de efficiëntie omhoog en wordt jullie online marketing schaalbaar.