Bij veel organisaties zit er een muur tussen marketing en sales. De teams liggen vaak met elkaar in de knoop. Ze ergeren zich aan elkaar en een oplossing voor hun onderlinge problemen lijkt moeilijk te vinden. En dat terwijl de teams juist zouden moeten samenwerken. Gezamenlijk maken ze de sales en marketing funnel, waarin een onbekende websitebezoeker uiteindelijk omgezet wordt tot een klant.
De reden achter de frustraties zit vaak in een stuk onduidelijkheid, over eigen rol en verantwoordelijkheid. Vaak is niet helemaal duidelijk waar de overgang in verantwoordelijkheid zit van marketing naar sales. Is deze lead nou al goed om over te dragen aan sales of nog niet? En deze lead die uiteindelijk niet gekocht heeft, maar over 4 maanden teruggebeld wilt worden, blijft 'ie bij sales of pakt marketing het weer terug?
Wil je beter worden in het genereren, nurturen en scoren van leads?
Daarom is het belangrijk om voor eens en voor altijd het verschil duidelijk te maken.
De taak voor marketing in de salesfunnel ligt vooral in het aantrekken van potentiële klanten. Het doel is om de potentiële klanten ervan te overtuigen dat jouw bedrijf de beste keus voor hen is. Marketeers zijn met een breed publiek in contact. Zij proberen zoveel mogelijk mensen te bereiken en filteren daar dan de geïnteresseerden uit. Dit noemen we ook wel inbound leadgeneratie.
Wanneer zij denken dat een potentiële klant opgewarmd is voor een aankoop, sturen zij deze door naar sales. In deze voorbereiding maken zij als het goed is gebruik van leadnurturing en leadscoring. Eigenlijk is dit dus het voorbereidende werk naar de verkoop toe.
De taak van sales
De sales medewerkers hebben over het algemeen veel meer persoonlijk contact met de potentiële klanten. Het is hun taak om de uiteindelijke verkoop rond te maken door bijvoorbeeld een contract te laten tekenen. Zij zijn dus sterk afhankelijk van wat de kwaliteit is van de leads die ze aangeleverd krijgen door de marketeers. Dit moeten mensen zijn die al geïnteresseerd zijn in het bedrijf en het product/service. Vervolgens is het aan de sales mensen om contact met deze geïnteresseerden op te nemen en samen te kijken welk product bij hen past. Hoe je deze manier van helpend verkopen het beste toepast, leer je in dit e-book over Inbound Sales.
Toch zijn er wel problemen met de samenwerking tussen marketing en sales omdat er veel raakvlakken zijn tussen de twee afdelingen. Bijvoorbeeld social media, wat vaak onder marketing valt, terwijl het toch meer om persoonlijk contact gaat met de potentiële klanten.
Denk bijvoorbeeld aan social selling. Soms past social media dus beter bij sales dan bij marketing. De grens tussen marketing en sales is wat vaag en daardoor zit er vaak een gat omdat de ene afdeling verwacht dat een bepaalde actie onder de ander z'n verantwoordelijk valt, en vice versa.
Het geheim van een goede samenwerking is dan ook: goede communicatie tussen de twee teams. Het is belangrijk om gezamenlijk definities op te stellen van wat bijvoorbeeld een geschikte lead is. Zo voorkom je dat sales zit met een lead waar ze niks mee denken te kunnen, terwijl marketing er wel veel tijd in heeft gestoken.
Ook is het een goed idee om de werkzaamheden van elk van de afdelingen duidelijk af te stemmen, zodat ze van elkaar ook weten wat ze precies doen. Onderling contact is daarbij de key.
Zorg voor wekelijkse interne rapportages, maandelijkse vergaderingen en informele momenten om bij te praten, zodat je het onderling contact tussen de afdelingen niet kwijt raakt. Zo zie je dat je meer uit je marketing inspanningen kunt halen dan voorheen. Houdt ondertussen ook goed bij wat werkt en wat niet en rapporteer terug naar elkaar, door middel van closed-loop rapportage voor marketing en sales. Zo blijf je de strategie verbeteren en wordt jouw sales en marketing funnel steeds effectiever.