Afgelopen week hebben Marc (inbound sales consultant) en William (inbound sales trainee) een trip gemaakt naar Dublin. Een bezoek aan deze Europese hoofdstad voor technologiebedrijven maakt het mogelijk om nieuwe inzichten op te doen. We geven jou de drie meest waardevolle inzichten die we opdeden op het gebied van inbound sales.
Video en sales: een gouden combinatie
Een nieuwe ontwikkeling die in opkomst is, is het gebruik van video. Uit een onderzoek dat gedaan is bij Hubspot, blijkt dat steeds meer mensen informatie wensen te krijgen door middel van video. In hetzelfde onderzoek blijkt dat 50 procent van de ondervraagden informatie uit een video het best onthoudt. Wanneer je video gebruikt tijdens het verkopen, onthouden jouw prospects beter wat je gezegd hebt.
"Maar hoe integreer ik video dan in mijn salesproces?"
De meeste verkopers zullen het wel herkennen: Je belt naar een prospect en hij of zij is niet aanwezig en de gatekeeper zegt dat je een e-mail mag sturen. Je gebruikt één van je standaard e-mail of je schrijft een nieuwe mail, want het moet persoonlijk worden toch?
In plaats van weer een saaie e-mail kan je gebruik maken van video. Je plaatst een tumbnail van je video in de mail en schrijft een inleidende zin zoals:
'Beste [Naam],
Ik heb een korte video (xx seconden) voor je gemaakt, hopelijk vind je hem leuk.'
Je video kan je dan bijvoorbeeld beginnen met de volgende zin:
‘Hey [Naam] ik zag dat je de laatste dagen actief op onze website was en ik dacht ik probeer het eens op een andere manier en maak een video voor je.'
Een test bij HubSpot over 200 e-mails met video zorgde voor een CTR van 95% en een response rate van 55%!
Bij One4Marketing maken we hier sinds kort ook gebruik van. Hiervoor gebruiken we de (gratis versie van de) tool Vidyard en zijn erg enthousiast over de eerste resultaten!
Mocht je hulp nodig hebben bij het gebruiken van video in je prospecting, plan dan hier tijd in de agenda van Marc.
"Sales is a numbers game"
Elke verkoper wilt graag meer verkopen. Door het vergroten van de productiviteit kan je meer prospects bellen en meer afspraken plannen.
Zorg ervoor dat je tijd in je agenda plant om te beginnen met bellen en zorg dat je dan niet gestoord wordt. In HubSpot kan je een reeks tasks (telefoontjes) in een queue zetten. Dit zorgt ervoor dat je niet afgeleid wordt en efficiënt van de ene task naar de volgende task gaat.
Wanneer je aan de slag gaat met het bellen van prospects is het belangrijk om te weten welke aanpak je gaat hanteren. Stel: ik krijg de klant de eerste keer niet aan de lijn, wat doe ik dan? Wanneer bel ik de klant weer?
Met HubSpot sequences kan je ervoor zorgen dat deze opvolging automatisch gebeurd, zodat jij je hier niet druk over hoeft te maken. Je kan ervoor zorgen dat de prospect de eerste mail gelijk krijgt, om vervolgens twee dagen later een task voor je klaar staat die aangeeft dat je deze prospect weer moet bellen. Reageert de prospect, dan stopt de sequences. Reageert de prospect niet, dan gaat de sequence verder, afhankelijk van hoe jij het hebt ingericht.
Visualiseer!
Iedereen wordt de hele dag beladen met data: advertenties, social media, e-mails etc. Als verkoper willen wij graag praten over ons product en hoe goed het is. Deze informatie is voor je prospect vaak teveel. Een tip hierbij is het gebruik maken van visuals. Hierin geldt letterlijk dat een plaatje of afbeelding meer zegt dan 1000 woorden. Laat zien hoe jouw product of jouw proces werkt in één oogopslag. Op deze manier onthoudt de klant in ieder geval één ding als de prospect op dat moment te maken heeft met een informatie overload.
De trip naar Dublin hebben Marc en William nieuwe inzichten en inspiratie gebracht. Benieuwd hoe jij deze inzichten zelf kan toepassen, neem dan contact op met Marc.
Nog niet bekend met inbound sales of wil je hier meer over lezen? We hebben hier een uitgebreid e-book over geschreven, interessant voor zowel de ervaren verkoper als de junior: