Met Inbound Marketing creëer en deel je waardevolle kennis met je doelgroep. De doelgroep ervaart deze kennis als nuttig en relevant en gaat jou hierdoor zien als een autoriteit op een bepaald vakgebied. Het gevolg is dat er een vertrouwensband ontstaat, waardoor de klant snel bereid is om een product of dienst bij jou af te nemen.
Bij HR-bedrijven zit vaak veel kennis van de markt. Je maakt immers een product voor die markt of jullie adviseren over de markt. Deze kennis blijft echter te vaak intern. Bij Inbound Marketing is het juist de bedoeling om deze kennis te delen met je doelgroep. Wacht niet totdat je een klant hebt waar je de kennis aan over kunt brengen, doe het continu!
Dit kan door een blog te starten waar je relevante onderwerpen beschrijft en toelicht. Een blog is een ideaal middel hiervoor. Internetgebruikers besteden inmiddels zelfs drie keer meer tijd aan blogs en social media dan aan e-mail. Informatie verzamelen via blogs is dus heel populair geworden. Daarnaast is het voor jou als bedrijf een goed middel, want door een blog krijgt een organisatie gemiddeld 55% meer websitebezoekers dan zonder blog.
Met een blog kun je goed inspelen op de actualiteit. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe wet Werk en Zekerheid die per 1 januari 2015 ingaat. Met deze wet komen er belangrijke wijzigingen op het gebied van werkloosheidsregeling, ontslag en flexibel personeel. Deze wet zal veel impact hebben op organisaties. Laat zien als HR-bedrijf dat jij hiervan op de hoogte bent en dat je jouw doelgroep wilt helpen door je kennis over deze wet te delen.
Een organisatie die gebruik maakt van een blog en dit met verve doet is YoungCapital. De moeite waard om hun blog eens te bekijken voor inspiratie.
Bij Inbound Marketing ga je er vanuit dat jouw potentiële klant op een gegeven moment op zoek gaat naar een oplossing voor zijn probleem. Dan is het belangrijk dat hij jou vindt! Het op een goede manier inzetten van zoekwoorden is hierbij een essentieel onderdeel. Daarnaast zal jouw op social media gedeelde content, zoals: blogs, e-books, video’s etc. zorgen voor goede vindbaarheid online.
Definieer buyer persona’s. Dit is een voorstelling van jouw ideale klant. Beschrijf hem of haar in detail en beschrijf met name de pijnpunten in zijn werk. Als hij gaat googelen voor een oplossing hiervoor, moet je zorgen dat jij gevonden wordt. Bedenk daarom zoektermen die jouw doelgroep intypt bij Google.
Beperk je hierbij niet tot slechts 1 of 2 woorden. Maak de zoekterm specifieker door meer woorden eromheen te gebruiken. Gebruik op je website en in je blogs bijvoorbeeld specifieke termen als ‘prestaties medewerkers klantenservice verbeteren’ i.p.v. ‘prestaties verbeteren’. Als je alleen de laatste zoekterm hanteert, is de kans veel te groot dat er mensen op jouw site komen die met prestaties verbeteren iets zochten in een heel andere richting.
Inbound Marketing zorgt voor een positieve associatie met jouw organisatie door een prettige aanpak richting jouw doelgroep. Door transparantie en een helpende houding is de kans op trouwe of loyale klanten heel groot. Deze klanten worden in de meeste gevallen zelfs ambassadeurs voor jouw organisatie. Wat wil je nog meer?
Mensen hechten veel waarde aan tips en aanbevelingen van vrienden en familie. Door een goede band op te bouwen met jouw klanten gunnen ze jou bekendheid en nieuwe klanten. Zorg daarom dat je content maakt die leuk is om te delen. Als zij jouw content delen en er ook nog eens een positieve tekst bij zetten, weet je zeker dat hun vrienden en netwerk online hier naar gaat kijken. Of geef hen leuke attenties, omdat je hen waardeert als klant. In het beste geval maken ze een leuke foto van de attentie en delen ze die op social media, omdat ze zo verrast zijn. Bonuspunten voor jou!
Denk bijvoorbeeld aan een taart als een klant via jou een nieuwe medewerker in dienst neemt en die de eerste werkdag heeft. Of een avondje uit voor een opdrachtgever na een succesvol afgerond adviestraject.
Zijn jullie al bezig met deze manier van marketing of juist niet? Wij horen het graag in deze korte enquête!