Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Hoe past eventmarketing in jouw marketingmix?

Geschreven door One4marketing | 10 maart 2016

Dit jaar organiseer ik, als student eventmanagement, het Next Marketing 2016 van One4Marketing. Dit soort events worden ook wel merkeigen events genoemd. Next Marketing is dan een merk van One4Marketing, bedoeld om het merk te laden.

Eventmarketing richt zich op het ontwikkelen, verdiepen en uitbouwen van een (merk) relatie met één of meer (genodigde) doelgroepen, waarbij het event of de serie events als marketing-of communicatie-instrument wordt ingezet en waarbij emotie en beleving samenkomen. Voorwaarde is een duidelijk geschreven doelstelling, boodschap en doelgroep, de buyer persona.

Je kunt verschillende typen eventmarketing onderscheiden:

1. Zelf bedenken en organiseren

  • Brand-events, dat zijn merkeigen events zoals One4Marketing al 4 jaar lang Next Marketing organiseert. Brand events worden georganiseerd vanuit het merk daarnaast word het vaak georganiseerd om een specifieke doelgroep te bereiken.
  • Brand venues, dat zijn events op merklocaties. Brand venues zijn gecreëerde merkontmoetingsplaatsen. Ze bieden bedrijven mogelijkheden om een merk krachtig neer te zetten op de markt.
  • Relaties events, hier heb ik in mijn vorige blog: een evenement organiseren voor je klanten: dit levert het op, al veel over verteld. Relatie event maakt het mogelijk dat diverse partijen elkaar ontmoeten in een andere context.
  • Internalbranding events zijn events om de band van het personeel met het merk te vergroten om zo op langere termijn betere resultaten te behalen vanuit het idee dat het personeel de basis is voor het verkoopsucces.

2. Aansluiten bij een bestaand event

  • Sponsored events, houdt in dat er een wisselwerking is tussen de sponsor en het event. Een sponsor levert geld, goederen en diensten. In ruil hiervoor krijgt de sponsor meer naamsbekendheid door middel van de zichtbaarheid van het merknaam tijdens het event.
  • Side event, is een afgebakend onderdeel binnen een bestaand event waarbij de aanbieder niet verantwoordelijk is voor de hele organisatie. Het side event lift zo mee op het imago van het event.
  • Ambushmarketing: is een slimme manier om in te haken op een ander event zonder het te organiseren of te sponsoren. Events die hiervoor geschikt zijn, zijn onder andere de Olympische Spelen en het EK/WK voetbal. Een voorbeeld hiervan is van Bavaria, die tijdens het WK in Duitsland ‘leeuwenhoses’ ontwierp en uitdeelde aan het publiek. Er worden op dit moment wel wetten gesteld om dit soort dingen in de toekomst te voorkomen.
  • Relatie-events, kunnen ook onder een bestaand event vallen. Als je een sponsor bent van het event kun je je relaties speciale hospitalityactiviteiten aanbieden, zoals een VIP-ar
  • Internalbrandingevents, ook deze strategie valt onder verschillende typen eventmarketing. Internal events kunnen ook een onderdeel zijn van al een bestaand event. Het bedrijf maakt dan een speciaal dagprogramma voor de personeelsleden, terwijl ze een groot event bijwonen.

3. Gastheer, financier of facilitator van een event

Landelijke, regionale en lokale overheden kunnen besluiten gastheer te zijn van een grootschalig sportevent, zoals Utrecht zijn stad beschikbaar stelde tijdens de Grand Départ. Maar ook culturele events, dance-events of internationale congressen vallen hieronder.

De marketingmix

Het event is in de marketingmix weergegeven als een van de communicatie-instrumenten, naast sponsoring, marketing-pr, reclame, winkelcommunicatie en directmarketing. Bij eventmarketing is het event het middelpunt dat vervolgens door diverse communicatiemiddelen en kanalen ondersteund gaat worden. Het event kun je zien als een product van je bedrijf.

 

Bron: Gerritsen, D., van Olderen, R. (2011). Het event als strategisch marketing instrument. Bussum: Uitgeverij coutinho.

De middelen en kanalen geven kracht om het event te vergroten. Deze middelen worden ingezet tijdens de drie verschillende fases van een event.

Pre –exposurefase: dit is de fase vooraf gaand aan het event. De middelen die je tijdens deze fase voornamelijk inzet zijn advertenties, posters en social media.

Directexposurefase: het event zelf. Welke middelen zet je tijdens het event in? Hierbij kan je denken aan: banner, live social media en een programmaboekje.

Postexposurefase: dit is de fase na het event. Hoe zorg je als organisatie dat je contact houd met de bezoekers? Je kan denken aan een goodiebag of een filmcompilatie.

Deze contact momenten met de bezoekers worden ook wel touchpoints genoemd. Hier onder zie je een touchpoint model van een bedrijfsevent. De middelen kunnen dus per event verschillen.

Bron: Gerritsen, D., van Olderen, R. (2011). Het event als strategisch marketing instrument. Bussum: Uitgeverij coutinho.

Mijn collega Nicole, heeft al eens een blog geschreven over wat de voordelen zijn van een goede branding in het bedrijf. Lees meer over de voordelen van branding en misschien kun je er een event aan koppelen.

Ook bij One4Marketing zetten we events in om onze kennis en die van andere professionals te delen. Ieder jaar organiseren we Next Marketing, een inspirerend marketing event voor innovatieve B2B-bedrijven. Download hier ons gratis magazine voor meer informatie over Next Marketing '16: