Je hebt de opdracht gekregen om een marketingcampagne op te zetten. Ergens in je achterhoofd dwaalt dat een goede voorbereiding belangrijk is. De paniek slaat toe, want je hebt geen idee hoe je dit aan moet vliegen. Calm down: je bent niet de enige; voor jou waren er miljoenen anderen. En die anderen maakten fouten waar jij nu van kunt leren. Ik neem je mee in zes veelgehoorde uitspraken die er mede voor zorgen dat marketingcampagnes de soep in lopen.
Één van de meest kritische succesfactoren voor een marketing campagne is het kennen van de doelgroep. Dus vraag jezelf eens kritisch af: wat weet ik – behalve demografische gegevens - nou écht over mijn doelgroep? Door grondig onderzoek te doen naar de pijnpunten in het aankoopproces (en alles ver daarvoor of –na), ben je veel beter in staat om de juiste personen te bereiken. Buyer persona’s zijn een ideale manier om je daarbij te helpen.
Ook de breedte van de doelgroep is van belang. Het is een veel begane fout om te denken dat het resultaat onder de streep beter wordt met een groter bereik. Modder je zomaar wat aan door je op iedereen te richten en niet te segmenteren, dan start je jouw campagne met een wankele basis. Bovendien gooi je er tijd en geld mee over de balk.
Als je jouw doelgroep in kaart hebt, kun je na gaan denken over het doel van de campagne. En tsja, een hogere omzet, dat willen we allemaal. Maar hoe ga je dat bereiken? Ga je bijvoorbeeld voor de lange termijn door naamsbekendheid te creëren, wil je een hogere conversie of ga je juist voor gedragsverandering? Zorg er in ieder geval voor dat de doelen SMART opgesteld zijn. Dit zorgt niet alleen voor een helder streven, maar biedt later ook de kans om resultaat te meten. Vraag jezelf ook af of het doel van de marketingcampagne de visie van de organisatie onderstreept, of in ieder geval ondersteunt.
Marketingcampagnes zijn er in veel verschillende soorten. Zo zijn er onder andere crossmediale versies, voorlichtingscampagnes en virale campagnes. Elk van deze soorten heeft zijn eigen doel. Een viral campagne is bijvoorbeeld goed voor meer naamsbekendheid, maar minder handig als je de klanttevredenheid wilt verbeteren. Wellicht is dit dan ook een punt waarop je vastloopt en door de bomen het bos niet meer ziet. Probeer je vooral niet te verliezen in je eigen ideeën, maar jezelf te focussen op de volgende vragen:
Nu je de vorm van de marketingcampagne voor ogen hebt, kun je je gaan richten op het inrichten daarvan. De middelen worden bepaald door de vorige vragen. Maar heb je dat eigenlijk wel tot je beschikking? Een PR-stunt vergt bijvoorbeeld een heel ander budget dan clean advertising. En hoe zit het met de skills? Moet je het uitbesteden of kun je het intern oplossen? Ook voor de kanalen geldt dat onderzoek belangrijk is. Je kunt verschillende leuke, goedkope kanalen bedenken, maar wees altijd kritisch of jouw doelgroep zich daar wel op bevindt.
Daarnaast moet je met de volgende tips aan de gang gaan voor een goede voorbereiding:
Even op een rijtje: je hebt de doelgroep, het doel, de vorm en middelen in kaart gebracht. Is het dan handig om gelijk maar wat te gaan doen? Zoals bij veel projecten, is het antwoord: nee, natuurlijk niet. Projectmatig werken vereist een planning. Daarvoor heb ik één toverwoord: visualiseer! Door het tijdspad van de campagne uit te werken in beelden, hou je niet alleen overzicht als het gaat om vooruitgang, maar wordt je ook nog eens gemotiveerd. Je kunt bijvoorbeeld denken een scrumbord of software die daarin ondersteund.
De juiste marketing automation software ondersteunt je bij alle marketing activiteiten waardoor alle resultaten en acties worden gelogd in een CRM en je daardoor minder werkdruk ervaart.
Tip: bij de verschillende fasen in het koopproces is ook een andere informatie behoefte. Een deel van deze content komt het beste tot zijn recht in geschreven vorm, maar denk ook vooral aan de inzet van video bij het creëren van de content!
Acties die je eerst moet gaan doen:
Inmiddels is de marketingcampagne alweer 3 weken bezig. Je ziet een stijgende lijn in het aantal leads en concludeert er blind op dat de campagne hier impact op heeft. Dat is opzich geen gekke conclusie. Maar om het zeker te weten, is het van belang dat je blijft monitoren en eventueel bijstuurt. Die stijging zou ook zomaar eens kunnen komen door die bezoeker die dankzij dat té gekke e-book binnenkwam.
Om deze opvolging ook in het verdere koopproces van de juiste informatie te voorzien, is het van belang dat de relevante informatie uit het online kanaal onderdeel wordt van het CRM profiel. Hierbij kun je denken aan b.v. de Call to Action informatie en de informatie uit het IP tracking tool. Maar ook door te kijken naar het gedrag dat je lead laat zien op jouw website of toegestuurde content. Door deze informatie in de CRM database toe te voegen, kan deze ook weer worden gebruikt voor toekomstige marketingcampagnes. HubSpot is gebouwd op een gratis CRM en doet dit zelf automatisch voor je!
Naast deze zes stellingen zijn er natuurlijk veel meer (gedetailleerde) dingen die bij een marketingcampagne komen kijken. Alleen al de creativiteit van de projectleden kan een belemmering zijn in het bedenken van de campagne-inhoud. Maar ook voor het bepalen van de doelgroep zijn er genoeg redenen om vast te lopen. Lees er alles over in ons e-book inbound marketing gameplan.