Als B2B marketeer met pittige targets heb je de juiste tools nodig om goed te presteren. Software voor e-mailmarketing en marketing automation kunnen je helpen om je doelen te bereiken. Maar wat zijn precies de verschillen tussen die twee?
In deze blog bespreken we wat e-mailmarketing is en waarin het verschilt van marketing automation. Waarbij we maar vast verklappen: marketing automation is veel breder. Na het lezen van dit blog weet je wat marketing automatisering toevoegt en hoe het e-mailmarketing verrijkt. Wellicht is het ook voor jouw organisatie precies wat je zoekt om betere relaties op te kunnen bouwen met leads en bestaande klanten.
E-mailmarketing is een vorm van direct marketing. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een advertentie in een vakblad, stuur je met direct marketing rechtstreeks een bericht naar de ontvanger. En met e-mailmarketing doe je dat, je raadt het al, via e-mail. Een voorbeeld hiervan is een e-mail nieuwsbrief.
Marketing automation is veel uitgebreider. Je automatiseert er een breed scala aan marketingactiviteiten mee. Zoals het verzenden van marketingmails, het plaatsen van berichten op social media en zelfs ad-campagnes. Het is dus niet alleen gericht op e-mail, maar op elke interactie die een lead met je bedrijf heeft. Of dat nu telefonisch, via de website, social media of e-mail is. Het verzamelt al die gegevens en geeft een 360-graden beeld van jullie leads en klanten.
Marketing automation helpt je het marketingproces te vereenvoudigen, maar dat is niet alleen waar het om draait. Je zet de software vooral in om prospects en klanten op het juiste moment de juiste persoonlijke ervaring te bieden. Dat maakt jouw aanpak menselijk. Je helpt jouw leads en klanten tijdens de hele buyer en customer journey met content die ze een stap verder brengt in hun aankoopproces en biedt een optimale klantbeleving.
Marketing automation is een tactiek waarmee je prospects aan je verbindt met gepersonaliseerde en relevante content. Met als doel om prospects om te zetten in klanten en bestaande klanten in loyale klanten.
Op het moment dat je marketing automation inzet, gaat er een wereld aan mogelijkheden voor je open. Met e-mailmarketing zie je maar een klein stukje van het gedrag van leads en klanten. Terwijl je met marketing automation de gehele buyer journey en customer journey overziet. Het is een enorme verrijking als je leads en klanten op het juiste moment de juiste content wilt bieden via het juiste kanaal.
77% van de marketeers geeft aan meer betrokkenheid met e-mail te zien. E-mailmarketeers gebruiken hyper gepersonaliseerde berichten, die transparantie en authenticiteit tonen. Marketeers sturen dit jaar minder wekelijkse e-mails dan vorig jaar, maar geven prioriteit aan segmentatie, personalisatie en automatisering.
Bron: HubSpot’s Not Another State of Marketing Report 2021
Marketing automation voegt aan je e-mailmarketing een heel scala aan mogelijkheden toe. We bespreken 5 belangrijke voordelen:
Met e-mailmarketing software kun je zien of leads je mail openen en of ze op bepaalde links klikken. Met marketing automation software verzamel je nog veel meer data, van alle digitale interacties. Wat doen leads nadat ze op de link geklikt hebben? Downloaden ze een e-book? Melden ze zich aan voor een webinar? Met een volledig 360-graden beeld van leads en klanten, kun je campagnes beter afstemmen.
Met e-mailmarketing kun je, afhankelijk van de mogelijkheden van je tool, segmenteren en de inhoud van de e-mails daarop aanpassen. Met marketing automation heb je nog meer mogelijkheden. Neem bijvoorbeeld een drip campagne, dat is een geautomatiseerde set van e-mails waarmee je druppelsgewijs informatie verstuurd. Je kunt die zo instellen dat de timing afhangt van bijvoorbeeld een websitebezoek.
Het mooie is dat het dankzij marketing automation veel gemakkelijker is om dynamische campagnes te maken, die afgestemd zijn op individuele leads in plaats van op een grote lijst. Terwijl jij het werk in vergaande mate automatiseert, voelt de ontvanger zich niet onpersoonlijker maar juist persoonlijker benaderd. Net zo als in het niet-digitale leven.
Marketingautomatisering kan, met alle gegevens die het verzamelt, jullie leads scoren op basis van hun bedrijfsgegevens en gedragskenmerken. Vraag bijvoorbeeld via een formulier naar de grootte van het bedrijf. Het antwoord dat het beste bij jullie ideale klant past, geef je de hoogste score. Of ken scores toe aan mensen die een e-book downloaden of een webinar bekijken.
Als leads een bepaalde score hebben bereikt, gaan ze via het systeem automatisch door naar het salesteam. Door goed met sales af te stemmen wanneer een lead kwalitatief goed is om over te dragen, verloopt de overdracht soepeler.
Via e-mailmarketing kun je maar beperkt meten wat het resultaat is. Je kunt zien of een lead op een link heeft geklikt. En via je CRM kun je zien of die lead klant is geworden. Maar wat daar tussenin gebeurd is, weet je niet. Zijn ze klant geworden door de e-mailcampagne? Of waren er andere marketingactiviteiten die voor het resultaat gezorgd hebben? Het blijft gissen.
Met marketingautomatisering kun je de volledige reis die een lead aflegt volgen. In plaats van aannames te doen, krijg je zekerheid over wat wel en niet werkt. Welke inspanningen leiden daadwerkelijk tot conversies? En waar moet je aanpassingen doen of zelfs helemaal de stekker uit trekken?
Moderne e-mailmarketingtools, zoals MailChimp, bieden vaak wel een stukje automatisering. Je kunt de verzending vooraf inplannen en bijvoorbeeld segmenteren en opties invoegen volgens een ingebouwde logica. Met marketing automation gaat dat allemaal nog een stuk verder. Je kunt slimme follow-up acties inbouwen, op basis van het gedrag van leads op alle mogelijke kanalen. Het systeem verstuurt dan op het juiste moment het juiste bericht.
Je hebt gezien wat marketing automation toevoegt aan e-mailmarketing. Maar heb je het echt nodig? Dat hangt ervan af in hoeverre je betekenisvolle relaties wilt opbouwen met leads. Is jullie salescyclus kort en hebben leads weinig aandacht nodig? Dan kun je misschien al voldoende bereiken met alleen e-mailmarketing.
Heb je een langere sales cyclus en meer contact met je leads nodig? Dan is marketing automatisering de investering waard. Je gaat dan aan de slag met lead nurturing. En zorgt dat jouw leads zich gewaardeerd voelen, je vertrouwen en op jet juiste moment toe zijn aan een gesprek met verkoop.
"Benader elke klant met het idee hem of haar te helpen bij het oplossen van een probleem of het bereiken van een doel, niet met het idee een product of dienst te verkopen." - Brian Tracy
We hebben besproken welke voordelen marketing automation biedt op het gebied van e-mailmarketing. Maar marketing automation doet nog veel meer dan dat. Het maakt je marketing schaalbaar. Het verbetert de samenwerking tussen marketing en sales. Het verlegt de focus op strategie, omdat het je veel tijd en energie scheelt. En ook belangrijk: je realiseert meer klantbehoud. Hoe dit allemaal werkt lees je in onze blog Hoe marketing automation je bedrijf laat groeien.
Al met al verdien je de investering in marketing automation vaak gemakkelijk terug in zowel efficiëntie als in omzet. Neem vrijblijvend contact op en we vertellen je er graag meer over!