Op een dag komt je collega naar je toe: ‘heb je die nieuwe Facebook functie gezien? Als we nu snel een campagne inrichten kunnen we heel veel leads genereren. De klant zit er echt op te wachten!’ Je kunt op twee manieren reageren: "ja, goed plan, doen we!" of "even wachten hoor, dan pak ik ons plan er even bij. Past het bij de strategie die we voorstaan? Levert het de juiste leads op? Weet je zeker dat de doelgroep daar te vinden is?" Welke reactie kies jij?
Veel mensen kiezen de eerste reactie. Maar deze manier van werken is niet betrouwbaar. Je weet immers niet of je aannames goed zijn en of je onderbuikgevoel klopt. Veel beter is het daarom om van tevoren goed na te denken over je campagne. Om niet in te vullen voor de doelgroep, maar te onderzoeken wat ze écht willen. Op deze manier werk je niet op basis van aannames, maar maak je gebruik van harde data.
Iedereen maakt fouten bij het opzetten van marketingcampagnes. Wij hebben zes veelgemaakte fouten op een rij gezet om van te leren.
Dat is de tweede reactie uit het voorbeeld. Je zegt niet tegen die collega: "ga weg met je idee", maar kijkt hoe zijn idee in het strategische plan past. De basis daarvoor is dus een strategisch plan. Bij One4Marketing noemen we dat een Inbound Marketing Gameplan. Een plan voor het spel dat inbound marketing eigenlijk is. Vanuit dat gameplan ga je campagneplannen maken en die voer je vervolgens uit. Het is dus een proces dat uit minimaal drie stappen bestaat:
Dit is de basis voor al je inbound marketing uitingen. Met behulp van de onderdelen van het gameplan breng je je doelgroep (de buyer persona's) en hun reis (de buyers journey) in kaart. Tegelijkertijd stel je ook vast welke doelen je eigenlijk wilt bereiken met de campagnes die uit deze strategie volgen.
Uit de strategie die je hebt bepaald in het gameplan volgen vervolgens de campagnes. Deze zijn gericht op één buyer persona en met die persona in je hoofd bepaal je vervolgens de boodschap en de middelen die je nodig hebt om hen te bereiken.
Met de planning van de campagnes in je hand kun je tot slot de content gaan maken. Doordat je de plannen goed uitgewerkt hebt weet je precies wie, wat en wanneer gedaan moet hebben. Zo creëer je een campagne die werkt en uiteindelijk ook betere leads oplevert.
Het is helaas niet zo dat een campagne van zichzelf geweldige leads genereert. Leads die door marketing met een campagne zijn binnengehaald, worden door sales overgenomen. Juist in dat tweede gedeelte van het proces liggen kansen om uiteindelijk fantastische leads over te houden.
Een lead wil graag geholpen worden. Hoe behulpzamer jouw salesteam is voor de lead, hoe positiever hij zal zijn over jouw bedrijf. En zelfs als hij dan besluit dat jouw product niet het juiste product is, heb je wel een tevreden 'klant'. Dit kan natuurlijk alleen maar als je ook weet wat de wensen en verwachtingen zijn van de leads.
Maar die kennis kan je niet alleen gebruiken om de huidige leads beter te helpen. Je kunt die informatie ook inzetten om de huidige campagnes te verbeteren. Door zo je campagnes te blijven verbeteren en steeds behulpzamer te worden richting de leads wordt de kwaliteit van de leads alleen maar hoger.
Het krijgen van betere leads is dus niet alleen afhankelijk van de campagne waardoor ze bij jouw bedrijf terechtkwamen. Een goed leadnurturingsproces is onmisbaar. Maar, een goede campagne, gebouwd op een sterke strategie is wel de basis. Dus wat doe je als jouw collega weer aan je bureau staat met een geweldig idee? Ga je direct in de uitvoermodus, of integreer je het idee in een van je bestaande campagnes?
Denk je nu: ik wil ook een gameplan, maar ik heb geen flauw idee hoe ik die moet maken? Dan kunnen wij je helpen. Download hier een voorbeeld van een Inbound Marketing Gameplan of neem contact met ons op.