Ben je op zoek naar de juiste software voor marketing en sales? Dan is het goed om te weten of je voor alles-in-een software of voor gespecialiseerde best-of-breed software wilt kiezen.
ERP software, all-in one software, best-of-breed: wordt het jou al snel wat te technisch? Wat jargon betreft kunnen marketeers een boek vullen, ICT’ers met gemak een hele boekenplank. Gelukkig hoef je al die termen niet tot in detail te begrijpen, om een goed overwogen keuze te maken.
In dit blog gaan we in op de verschillen tussen alles-in-één en best-of-breed systemen. We focussen op de informatie die je nodig hebt om een keuze voor marketing en sales software te maken. Zodat je na het lezen van het blog weet hoe het zit én nog tijd over hebt voor een potje marketingjargon bingo.
Traditionele all-in-one-software wordt vaak aangeduid als ERP-systeem. ERP staat voor Enterprise Resource Planning. In een ERP-systeem zijn alle bedrijfsprocessen geïntegreerd. Denk aan: CRM, HRM, projectmanagement, financiële administratie, voorraadbeheer enzovoorts. Alles sluit op elkaar aan en informatie wordt in één database opgeslagen.
Tegenwoordig zijn er veel SaaS-oplossingen, waarbij software wordt aangeboden als een online dienst. Je hoeft geen dure pakketten meer aan te schaffen en te onderhouden, maar neemt de software af in een abonnementsvorm. SaaS-oplossingen zijn meestal gericht op een specifiek bedrijfsproces. Vanwege de specialisatie in een niche noemen we het best of breed of best of feature.
Vaak zie je bij de alles-in-één ERP-systemen dat vrijwel alles mogelijk is qua functionaliteiten, maar dat het niet meevalt om het optimaal te gebruiken. Het kost geld en tijd om het potentieel eruit te halen en je hebt er geregeld consultants bij nodig.
Best-of-breed software is minder complex en daarmee gebruiksvriendelijker. Voor het specifieke doel waar je het voor gebruikt is het bijzonder geschikt. Het nadeel is dat je voor elk bedrijfsproces een eigen systeem nodig hebt.
Als bedrijven kiezen voor best-of-breed software is dat vaak vanwege de specialisatie. Het is de beste oplossing voor het specifieke proces. Het grootste gevaar is alleen dat je het overzicht verliest. Voor elke proces heb je een eigen systeem. Als die niet goed met elkaar verbonden zijn, kun je niet goed gebruik maken van de data. Je krijgt te maken met dubbele gegevens en onduidelijkheid: wat klopt en is actueel? Ook de managementinformatie raakt verspreid.
Maar eerlijk is eerlijk: er zijn maar weinig alles-in-één oplossingen die werkelijk alle processen binnen een bedrijf omvatten. Ken jij een bedrijf dat maar één systeem gebruikt voor alles? Van CRM tot HRM en van marketing tot financiële administratie en voorraadbeheer? Kijk je organisatiebreed dan zie je toch altijd wel dat er een aantal softwarepakketten naast elkaar worden gebruikt.
Alle bedrijfsprocessen in één systeem onderbrengen ligt niet voor de hand. Maar het is wel verstandig om processen die dichtbij elkaar liggen vanuit hetzelfde systeem te beheersen. Kijken we naar marketing en sales, dan heb je veel voordeel van het gebruik van dezelfde data. Wil je de teams van marketing en sales beter laten samenwerken, dan is het een must om vanuit hetzelfde systeem te werken.
Alles-in-een marketing automatiseringssoftware kun je zien als een combinatie van all-in-one en best-of-breed software. Waarbij je de voordelen van beide combineert en minder last hebt van de nadelen. Je stopt niet alle bedrijfsprocessen in één systeem, maar wel de processen die draaien om het opbouwen van een klantrelatie.
Met marketing automation software kun je de gehele buyer journey en customer journey borgen en monitoren. Het geeft inzicht in het resultaat van je marketinginitiatieven en je kunt leads nauwlettend volgen gedurende de verschillende fasen van het verkoopproces. Marketing, sales en service werken niet op hun eigen eiland, maar dragen allemaal hun steentje bij aan een optimale klantreis.
Een voorbeeld van een alles-in-één marketing automation systeem is HubSpot. De kern van HubSpot is het CRM. Een goede database met klantgegevens vormt de basis voor het opbouwen van een persoonlijke band met leads en klanten. HubSpot is daar zo van overtuigd, dat ze het CRM gratis aanbieden. Het is gekoppeld aan alle andere onderdelen van het platform.
Het zorgt ervoor dat medewerkers van marketing, sales en het serviceteam vanuit hetzelfde systeem werken. Een van de grootste voordelen is dat klantinformatie altijd actueel en volledig is. Dat geeft leads en klanten de beste behandeling die persoonlijk op ze is afgestemd.
Een ander belangrijk voordeel is dat je als marketing- of salesmanager al je tools op één plek hebt. Je hoeft niet overal opnieuw in te loggen, te schakelen tussen schermen en gegevens te knippen-plakken. Met HubSpot heb je alles wat je nodig hebt op één centrale plek: je e-mail, blogs, landing pagina’s, CTA tools, formulieren en SEO informatie. Er is zelfs een social inbox, waar je verschillende social media accounts beheert. Plus mogelijkheden voor het maken van analyses en rapportages.
HubSpot heeft een breed aanbod van tools met een duidelijke specialisatie: inbound marketing. Bij inbound marketing gaat het om klanten aantrekken, binden en een langetermijnrelatie opbouwen. Alles draait erom leads en klanten te helpen met relevante content, gepersonaliseerde boodschappen en een opvallend goede service. Het is een menselijke en behulpzame manier van zakendoen. En omdat 'goed voor de klant' ook 'goed voor de zaak' betekent, groeit jullie bedrijf.
Het platform van HubSpot heeft alle tools en integraties die je nodig hebt voor marketing, verkoop, contentbeheer en klantenservice. Elk onderdeel, HupSpot noemt dat een Hub, is krachtig op zichzelf. Maar ze versterken elkaar als je ze samen gebruikt. Er zijn 5 Hubs:
1. Marketing Hub
2. Sales Hub
3. Service Hub
4. CMS Hub
5. Operations Hub
De marketingsoftware van HubSpot helpt meer bezoekers naar je toe te trekken, ze te converteren en complete inbound marketingcampagnes op te zetten en schaalbaar te maken.
De HubSpot salessoftware geeft je betere inzichten in leads, maakt je werk makkelijker door repeterende taken te automatiseren en helpt om sneller deals te sluiten.
Met de software voor klantenservice lukt het om klanten beter te helpen, overtref je de verwachtingen en werk je aan het maken van fans en ambassadeurs van je bedrijf.
De Content Management Software (CMS) van HubSpot maakt contentbeheer makkelijk en flexibel, zowel voor marketeers als voor ontwikkelaars. Het stelt je in staat om leads en klanten een online ervaring te bieden die persoonlijk op hen is afgestemd.
De operationele software synchroniseert je apps, schoont klantgegevens op en automatiseert processen, zodat alle systemen en teams beter samenwerken.
Wil je gebruik maken van gespecialiseerde software voor marketing en sales, maar niet omkomen in de verschillende systemen? Dan zit je goed met HubSpot. HubSpot is gespecialiseerd in inbound marketing en biedt een breed scala aan tools. Binnen het alles-in-één platform kies je welke tools je wilt gebruiken. Deze zijn perfect op elkaar aangesloten en versterken elkaar. Je betaalt alleen voor wat je gebruikt. Als je wilt begin je klein en breidt je het later verder uit.
Wil je sparren over jullie marketing- en salessystemen? Neem contact op met een van onze consultants.