Als je de Marketing Analytics-tool van HubSpot gebruikt, heb je misschien de volgende statistieken in je dashboard opgemerkt: paginaweergaven, paginabezoeken, paginasessies. Wat zijn de verschillen tussen deze drie?
Wat is een Sessie?
Een sessie is een serie analytische activiteiten die door een bezoeker van jouw website wordt uitgevoerd. Het is een uitvoerige manier om de interacties die bezoekers met jouw website hebben te groeperen:
- Sessies omvatten meer interacties dan slechts pagina views, ze omvatten ook activiteiten als events en CTA clicks.
- Sessies komen te vervallen wanneer de bezoeker langer dan 30 minuten inactief is.
- Een nieuwe sessie begint zodra een bezoeker na 30 minuten inactiviteit terugkomt op de site of wanneer er een nieuwe sessie campagne begint (bijvoorbeeld als een bezoeker terugkeert naar de site via een andere traffic source.
- Wanneer een bezoeker cookies heeft uitgeschakeld of een adblocker geïnstalleerd heeft (dit weerhoudt HubSpot ervan pagina views bij te houden), en deze bezoeker een formulier invult kunnen tracking sessies meer context rond invullen en preciezer de bron van dit ingevulde formulier onderzoeken.
De volgende scenario’s beschrijven hoe sessies berekend worden:
Scenario 1: een bezoeker vindt door middel van organic search een website en leest enkele blog posts. De bezoeker gaat vervolgens naar buiten om te gaan lunchen en keert de komende 2 uur niet terug achter zijn computer. Wanneer hij weer terugkomt staat zijn en zijn computer weer aanzet staat nog steeds dezelfde pagina aan. De bezoeker klikt op een CTA die hem naar een landing page brengt waar hij een formulier invult om toegang te krijgen tot meer interessante content. In dit geval zorgden de 2 uren inactiviteit ervoor dat zijn eerste sessie verliep en werd een tweede sessie gestart via een nieuwe direct traffic bron. Het totaal telt dus als 2 sessies: de eerste via organic search en de tweede sessie waarin de bezoeker omgezet werd via direct traffic.
Scenario 2: een bezoeker heeft een adblocker ingesteld op zijn browser wat ervoor zorgt dat HubSpot de pagina views van deze bezoeker niet kan traceren. HubSpot kan er echter wel achter komen op welke pagina de bezoeker zit wanneer deze een formulier invult. In het verleden werden de meeste ingevulde formulieren toegewezen aan direct search, tenzij de URL van de pagina expliciet wees op een doorverwijzing. Op deze ‘sessie-gebaseerde manier’ kan HubSpot met analytische metrics meer details afleiden van het ingevulde formulier. Ter illustratie, als de bezoeker op de site terecht komt via een link uit een e mail zal HubSpot dit registeren als een e mail source.
Scenario 3: een bezoeker vindt een website via organic search, leest enkele blogposts en verlaat vervolgens de website. Binnen 30 minuten moet hij echter weer denken aan de content die hij zojuist gelezen heeft, met gevolg dat hij terugkeert op de website. Dit telt als 1 sessie gezien het feit dat de bezoeker binnen 30 minuten terugkeerde, verder wordt deze conversion toegewezen aan organic search.
Wat is een bezoeker?
Een bezoeker is iemand die je website bezoekt, getraceerd bij de cookie die in zijn browser geplaatst wordt door de HubSpot tracking code die op jouw website geïnstalleerd is. Een enkele bezoeker kan meerdere bezoeken aan jouw website brengen.
Wat is een paginaview?
Een pagina view ontstaat wanneer een pagina op jouw website wordt geladen door een browser. HubSpot telt elke keer wanneer de HubSpot tracking code wordt geladen als een pagina view.
Scenario 1: een bezoeker gaat naar google.com en zoekt op ‘inbound marketing advies’. Vervolgens klikt hij op een zoekresultaat en komt terecht op www.one4marketing.nl. Dit voorbeeld telt als 1 pagina view voor www.one4marketing.nl.
Scenario 2: een bezoeker gaat naar twitter.com/one4marketing en klikt op een link in een bericht die hem naar one4marketing.nl/blog brengt. Op de blogpagina van one4marketing klikt de bezoeker vervolgens op een link in het menu om www.one4marketing.nl te bekijken. Dit voorbeeld telt als 2 pagina views, 1 pagina view voor one4marketing.nl/blog en 1 pagina view voor www.one4marketing.nl.
Scenario 3: een bezoeker gaat naar google.com en zoekt op ‘inbound marketing advies’. De bezoeker klikt vervolgens op een zoekresultaat en bekijkt www.one4marketing.nl. Vervolgens klikt hij binnen www.one4marketing.nl op een link die hem naar twitter.com/one4marketing brengt. Van de twitteraccount van one4marketing gaat de bezoeker vervolgens weer via een link naar one4marketing.nl/blog. Dit voorbeeld telt ook als 2 pagina views, 1 pagina view voor www.one4marketing.nl en 1 pagina view voor one4marketing.nl/blog.
Houdt er rekening mee dat HubSpot elke keer als de tracking code geladen wordt telt als een pagina view. Als een enkele pagina door dezelfde bezoeker keer op keer herladen wordt telt elke keer als een enkele pagina view.