Voor enthousiaste creatieve bedrijven zal het misschien niet direct gelden, maar voor een groot aantal bedrijven wel degelijk: structureel vasthouden aan gewoonten. Heeft een bedrijf eenmaal besloten om ‘wat meer’ te doen aan sociale media? Stel je eens voor dat degene die deze taak op zich heeft gekregen besloten dat er wekelijks ongeveer vijftien berichten moeten worden geplaatst op de Facebook-, Twitter- en LinkedIn pagina van het bedrijf. De kans is groot dat wanneer blijkt dat dit goede resultaten oplevert, dezelfde werkwijze gehanteerd zal blijven worden. Want: het gaat toch goed? Het levert toch iets op? Ja, dat klopt. Maar op den duur wordt het ook eentonig en misschien zelfs saai. Het is elke keer hetzelfde liedje, de kans is groot dat op een gegeven moment klanten niet meer zitten te wachten op weer dat wekelijkse LinkedIn bericht waarvan ze de inhoud al bijna kunnen raden – omdat deze vrijwel elke week over hetzelfde thema gaat.
Maar toch komt het veel voor dat bedrijven blijven vasthouden aan bekende gewoonten, omdat ze graag voor safe willen gaan. Ze willen niet het risico lopen dat ze door iets nieuws te proberen, bijvoorbeeld klanten kwijtraken. Deze bedrijven zijn tevreden met hoe het gaat, en zien er niet het nu van in om verandering te brengen in iets wat goed verloopt.
Ik kan me voorstellen dat er bedrijven zijn die inderdaad niet geneigd zijn om verandering te brengen in iets wat goed loopt. In eerste instantie denk ik ook, waarvoor is dat nodig? Maar zoals ik net zei, mensen willen wel eens wat nieuws. Mensen moeten geprikkeld worden en geprikkeld blijven. Zeker tegenwoordig, nu veel bedrijven de concurrent ook online tegenkomen en moeten zien voor te blijven. Het merendeel van de bedrijven heeft inmiddels zijn weg op internet gevonden. Websites, sociale media, blogs, noem het maar op. Bedrijven zijn de voordelen er van in gaan zien en doen zo ook steeds vaker aan inbound marketing. Het gevolg van deze drukte online is dat mensen worden overladen met allerlei berichten, de informatie komt van alle kanten. Hierbij kan zelfs sprake zijn van informatie overload. Om als bedrijf op de vallen, is het belangrijk om met iets nieuws te komen. Als je continu hetzelfde blijft doen als je voorheen deed, krijg je niet wat je altijd kreeg, maar wordt je omver gelopen door de concurrentie. Kortom, bedenk zo nu en dan eens wat nieuws, waarmee je je klanten kunt verrassen.
De meeste bedrijven zijn actief op een aantal sociale media. Meestal is het zo dat het type klant verschilt per sociaal netwerk, over het algemeen is bijvoorbeeld een LinkedIn-gebruiker zakelijker dan een Facebook-gebruiker. Deze typen gebruikers verschillen vaak dan ook in voorkeur voor de vorm van content of informatie. Het is daarom verstandig om te vermijden dat exact hetzelfde bericht op verschillende sociale media wordt geplaatst. Verstandiger is het om de boodschap die je wil vertellen, te verpakken in een vorm die past bij het medium waarop je het plaatst. Op deze manier zal de ontvanger – de klant – zich ook meer aangesproken voelen, het bericht is namelijk iets persoonlijker gericht en sluit aan bij de voorkeur van deze ontvanger.
Als je zo af en toe zelf geen inspiratie hebt is het een goed idee om je volgers of klanten eens te vragen in welke vorm van content ze geïnteresseerd zijn, of welke informatie ze graag willen krijgen. Door dergelijke vragen te stellen, geef je jouw klanten het gevoel dat ze belangrijk zijn, doordat ze met je mee mogen denken. Klanten voelen zich hierdoor gewaardeerd, wat een positieve bijdrage levert aan de relatie die je hebt met de klant.
Kenmerkend voor internet en sociale media is dat alles razendsnel verspreid kan worden. De laatste nieuwtjes staan direct online en bereiken binnen no-time enorm veel mensen. Het is dan ook niet verrassend dat het tegenwoordig een trend is om als bedrijf in te haken op actuele gebeurtenissen. Mensen vinden het leuk, en kunnen bedrijven die snel inhaken op het laatste nieuws of trends daarom gaan waarderen. Toch moeten bedrijven hier ook mee oppassen: de eerste paar inhakers zijn nog leuk en origineel, maar wanneer er al veel bedrijven op dezelfde trend inspringen, ben je als ‘het zoveelste’ bedrijf niet meer origineel genoeg. Dus als je het doet, wees dan creatief en reageer snel.
Actualiteit kan overigens ook als aanleiding fungeren voor bijvoorbeeld een blog. Het kan een handige manier zijn om een specifiek onderwerp aan te snijden, een bruggetje is vaak zo gemaakt.