Een evenement als de start van de Tour is natuurlijk groots en massaal, maar bedrijven kunnen (kleinschaligere) events inzetten om in contact te komen met (potentiële) klanten. Je kunt verschillende redenen hebben voor het organiseren van een event, zo kan het opbouwen en onderhouden van relaties met klanten en partners bijvoorbeeld het doel zijn, het vergroten van naamsbekendheid, het lanceren van een nieuw product, of het delen van kennis en het beïnvloeden van bezoekers. Wat zo’n event jou kan opleveren, hangt natuurlijk af van welke doelen je gesteld hebt.
Een event kan bijvoorbeeld geïnteresseerde leads over de streep trekken, en ze overhalen om toch die ene aankoop te doen. Soms wint een live presentatie of face-to-face gesprek het toch nog van de lange zoektochten naar klantervaringen en productreviews op internet. Over het algemeen leveren evenementen altijd wel leads op. Er zullen altijd een aantal mensen aanwezig zijn waarbij de interesse toeneemt in de loop van het evenement.
Het hangt natuurlijk af van het soort evenement dat je van plan bent te organiseren, maar over het algemeen geldt het altijd: wees kort maar krachtig. Communiceer je boodschap op zo’n manier, dat je de aandacht van je luisteraars vast weet te houden. Deel de kennis die jij als het meest waardevol beschouwt, en wees niet bang dat je te weinig informatie weggeeft. Als je slim bent, organiseer je achteraf een borrel, hierbij kunnen de oprecht geïnteresseerden je altijd opzoeken wanneer ze meer van je willen weten.
Wanneer je een evenement organiseert, wil je wel dat er de juiste mensen op af komen. Je kunt je event promoten via je website en de sociale media waarop je actief bent. Trigger je bezoekers, klanten of partners met bijvoorbeeld de gasten of de geweldige locatie die je geregeld hebt. Geef vast een tipje van de sluier, maak mensen nieuwsgierig. Maar pas op: promoot niet teveel, en wordt geen spammer. Lees meer over de communicatie over je event in de blog die Edwin Vlems eerder voor One4Marketing schreef.
Bij inbound marketing draait het om het aantrekken van de buyer persona’s, de potentiële ideale klanten. Deze mensen komen vanzelf bij jou terecht doordat ze er op een moment voor kiezen om je website of blog te bezoeken of door te klikken via e-mail of sociale media. Wanneer je op de inbound wijze te werk gaat, maar toch een outbound event organiseert, is het belangrijk om toch wat inbound aspecten er in te verwerken. Zo hebben wij van One4Marketing tijdens Next Marketing afgelopen juni ook deze combinatie gemaakt. Er waren verschillende sprekers die hun verhaal tot het gehele publiek mochten richten, en daarna waren er tegelijkertijd keynotes van vier verschillende sprekers. Er waren twee sessies, de vier sprekers deden tweemaal hun verhaal. De bezoekers van Next Marketing konden zelf kiezen naar welke spreker ze toegingen.
Ben jij van plan om een event te organiseren? Of heb je er ervaring mee? Ik ben benieuwd met welke punten jij rekening houdt, je kunt deze dan ook gerust delen in een reactie.