De laatste tijd realiseer ik me regelmatig dat ik veel nieuwtjes steeds sneller als ‘oud’ begin te bestempelen. Het komt vaak voor dat iemand mij ’s middags een nieuwtje vertelt wat ik diezelfde ochtend ook al op Twitter voorbij had zien komen. Dan denk ik bij mezelf, kom je daar nu pas mee? Later besef ik me dan dat ik het slechts een paar uur eerder hoorde, en dat het eigenlijk wel meeviel hoe oud dat nieuws was.
Het relatief korte tijdsbestek waarin informatie nieuw, actueel en interessant is, lijkt steeds kleiner te worden. Dit komt onder andere door de groeiende informatie overload, de overvloed aan kennis, informatie en content die online verschijnt. Dit is best lastig voor inbound marketeers, alle content die zij produceren lijkt ook steeds sneller de nieuwswaarde en actualiteit te verliezen. Maar hoe zit dat dan precies, wanneer is content dan eigenlijk ‘oud’?
Ik kom als eerste toch al snel terecht bij de doelgroep. Dit zijn immers de mensen voor wie jij je content maakt. Een enorm belangrijke factor bij het creëren van content dus, een factor die je altijd in de gaten moet blijven houden. Als het goed is, ben je begonnen met het uitzoeken van de interesses en behoeften van jouw doelgroep. Vervolgens zal je de content op zo’n manier hebben gecreëerd, dat je antwoord geeft op de vragen van jouw doelgroep en daarmee hun problemen oplost. Als dit goed is gegaan, betekent het dat jouw content aansluit op de behoeften van jouw (potentiële) klanten. Maar je wilt natuurlijk dat jouw content blijft aansluiten op deze behoeften. Dan kun je nieuwe content gaan blijven maken, maar is het ook wel handig om te weten wanneer jouw eerder geproduceerde content overbodig of oud is. Ook dit hangt weer af van de doelgroep.
Je zult misschien denken dat de klanten die zijn voortgekomen uit eerdere content die je hebt gecreëerd, niet meer zitten te wachten op die oude content. Deze klanten zijn namelijk al een heel aantal stappen verder en zijn misschien weer bij andere, nieuwe problemen terechtgekomen. Hun behoefte en interesse zal daarom veranderd zijn. Maar het is essentieel om de nieuwe potentiële klanten niet uit het oog te verliezen. Zij willen waarschijnlijk wel graag weer bij nul beginnen, en kunnen daarom prima uit de voeten met de kennis die je al eerder deelde. Zonde dus om deze zomaar overboord te gooien.
Bij One4Marketing kennen we een goed voorbeeld van oude content die we zeker niet zomaar offline zullen halen. Ons best gelezen blogartikel (Dag AIDA: Revolutionair redesign van de marketingfunnel?) is namelijk inmiddels alweer tweeënhalf jaar oud, en zoals ik zei, het is al lange tijd het best gelezen artikel.
Toch zal er ook wellicht wat content zijn die echt overbodig of oud begint te worden, vanwege bijvoorbeeld de informatie die common knowledge is geworden. Zo wist een aantal jaar geleden bijna niemand hoe sociale media als Facebook en Twitter precies werkten, terwijl het inmiddels juist de minderheid is die niet weet hoe dit werkt. Sociale media zijn zó populair geworden, dat de meeste mensen er wel enige ervaring mee hebben, wat ervoor zorgt dat blogs die uitleggen hoe dit allemaal werkt toch steeds meer overbodig worden.
De omgeving en de snelheid waarmee deze verandert, in combinatie met het type doelgroep waarmee jouw bedrijf te maken heeft, is bepalend voor de relevantie van content. Blijf deze factoren dus regelmatig in de gaten houden, zodat je kunt snel kunt anticiperen waar nodig om up-to-date te blijven.
Een andere manier om je content up-to-date te houden, is door de content te recyclen. Dit kan je om verschillende redenen doen, bijvoorbeeld omdat je een blog zó goed vond en deze graag nog eens onder de aandacht wilt brengen, om een nieuw publiek aan te spreken, of om het dus weer wat meer up-to-date te maken. Het recyclen van je eigen content is eigenlijk net zoiets als content curatie van je eigen content: je kunt informatie uit verschillende blogs of infographics gebruiken om te verwerken in nieuwe content.
Dit heeft verschillende voordelen: