Het zal je niet verbazen dat wij bij One4Marketing geloven in de kracht van inbound marketing. Inbound marketing is immers datgene wat wij als dienst aanbieden aan onze klanten. Wij zien dat inbound marketing werkt en zijn overtuigd van de vele voordelen die deze vorm van marketing met zich mee brengt. Voor ons is het duidelijk: inbound marketing gaat vóór outbound marketing.
Toch werden wij aan het denken gezet tijdens Next Marketing, het marketingevent dat wij vorige week organiseerden met ruim 120 bezoekers. Tijdens één van de lezingen ging het over outbound marketing en irritatie; twee begrippen die al snel met elkaar in verband worden gebracht. Pop-up banners, spammerige e-mails en telefoontjes waar je niet op zit te wachten: allemaal vormen van outbound marketing die ook nog eens irritatie oproepen. Maar is het wel rechtvaardig om outbound marketing en irritatie in één zin te gebruiken?
Tijdens een discussie bij Next Marketing waren we het er al vrij snel over eens dat irritatie bij marketing niet zou mogen. Als een marketingmiddel irritatie oproept, dan heeft zo’n boodschap alleen maar een averechts effect. En dat is wel het laatste wat je wilt bereiken met je marketinginspanningen. Echter vallen niet alle outbound marketing middelen onder irritatie, volgens vele bezoekers van het event.
Eén van de voorbeelden van outbound marketing is retargeting. Ongetwijfeld heb je wel eens te maken gehad met deze vorm van marketing die de laatste paar jaar steeds populairder is geworden. Als jij in een kledingwebshop bepaalde kledingstukken bekijkt – ze misschien wel in je winkelmandje stopt, maar uiteindelijk toch niet afrekent – zie je precies die kledingstukken of banners van deze webshop op andere websites verschijnen. Facebook is één van die platformen die veelvuldig aan retargeting doet. Bij veel mensen roept het irritatie op, maar Facebook weet het goed te verantwoorden. In hun voorwaarden lees ik “Cookies en vergelijkbare technologieën worden gebruikt om inzicht te krijgen in advertenties en advertenties relevanter te maken voor jou.” (Bron: Facebook) Want hoe irritant deze banners ook zijn, we kunnen niet ontkennen dat ze relevant zijn. Als Facebook toch advertenties toont op mijn tijdlijn, dan maar liever advertenties waar ik iets aan heb.
Bovendien kunnen zulke advertenties ook als reminder dienen, als ik inderdaad dat ene kledingstuk in mijn winkelmandje heb gestopt, vervolgens iets anders doe en het compleet vergeet. Toch wel handig dat zo’n advertentie mij eraan herinnert dat dat kledingstuk nog in mijn mandje zit. Zulke online kledingketens weten daar nog even extra slim op in te spelen door in één van de banners op een andere website te vermelden dat ik alleen vandaag nog 10% korting krijg op mijn aankoop. Oké, retargeting kán irritant zijn als je precies dezelfde banner op elke website die je daarna bezoekt ziet verschijnen. Toch denk ik dat bedrijven met retargeting wél kunnen bereiken wat ze willen. Niet door te spammen en daarmee irritatie op te roepen, maar door de consument relevante aanbiedingen te tonen en mee te denken met de klant.
Nog zo’n vorm van outbound marketing die ontzettend populair is: gesponsorde artikelen of advertenties op sociale mediaplatformen zoals LinkedIn of Twitter, maar ook op blogs. Tegenwoordig zijn deze zo goed verpakt, dat je bijna niet doorhebt dat het om een advertentie gaat.
Precies zoals dat bij retargeting geldt, geldt dat ook bij gesponsorde posts op social media: het mag geen irritatie oproepen. Zolang deze gesponsorde posts relevant zijn en passen bij mijn interesses, wensen en behoeften, vind ik het geen probleem.
Voor bedrijven is het financieel ook aantrekkelijk om te adverteren op Facebook of LinkedIn. Op LinkedIn kun je adverteren vanaf €8 per dag en op Facebook kan dat al vanaf €3. LinkedIn pakt het goed aan. Als bedrijfzijnde kun je een advertentie inkopen via het platform die wordt getoond op prominente pagina’s. Je bepaalt zelf welke LinkedIn-leden jouw advertentie te zijn krijgen, op basis van een door jou uitgekozen doelgroep. Deze kun je segmenteren op titel, functie, bedrijfstak, leeftijd, geslacht… Op deze manier weet je zeker dat jouw advertentie bij de juiste doelgroep terecht komt en is de inhoud ervan relevant. Aan de bezoeker zelf de keus om door te klikken of niet.
E-mailmarketing wordt gezien als een outbound marketinginstrument, maar het is één van de middelen waar zelfs wij bij One4Marketing veelvuldig gebruik van maken. E-mailmarketing kán irritant zijn, als je er niet zorgvuldig gebruik van maakt. Bij One4Marketing zorgen wij ervoor dat onze leads en klanten een e-mail krijgen met daarin voor hen relevante informatie. Als wij bijvoorbeeld zien dat een lead regelmatig verschillende pagina’s bezoekt en e-books en whitepapers downloadt, dan sturen wij ze een mailtje met een uitnodiging voor een vrijblijvend kopje koffie. Wij merken immers dat de lead interesse toont in inbound marketing en wellicht kunnen beide partijen iets voor elkaar betekenen.
Uiteindelijk moet elk bedrijf zelf beslissen of ze outbound of inbound middelen inzetten of misschien wel een mix van beide. Beide vormen van marketing kennen zo hun voor- en nadelen. Zo bereik je met outbound marketing misschien sneller je targets, maar het kost heel veel geld en roept al snel irritatie op. Inbound marketing daarentegen vraagt veel tijd, maar het is relatief voordelig en je speelt echt in op de wensen en behoeften van jouw klant. Bovendien zien wij inbound marketing écht als de marketing van het moment. Consumenten worden steeds slimmer en hebben (outbound) marketingtrucjes sneller door. Met inbound marketing val je jouw klant niet lastig, maar zorg je ervoor dat de klant naar jóu toekomt, deel je relevante informatie en help je hem bij zijn probleem. Door dit af te wisselen met een gezonde dosis goede outbound marketing (zoals je in deze blog hebt gelezen), is marketingsucces gegarandeerd.
Ik ben benieuwd: waar gaat jouw voorkeur naar uit? Outbound of inbound marketing? En wil je meer weten over hoe je outbound marketing op een inbound manier kunt toepassen? Download dan ons GRATIS e-book!