Ken je dat? Dat je een belangrijke taak of opdracht moet doen en dit tot het allerlaatste moment uitstelt? Met sommige dingen kan dat alsnog tot een goed einde komen, maar veel dingen ook niet. Inbound marketing is er zo een.
Last-minute werk is daarbij echt not done. Nee, integendeel, inbound marketing vraagt om aandacht, inspanning en vooral veel tijd. Waarom inbound marketing en last-minute werken niet samengaan, lees je in dit blog.
Het is iets menselijks, het uitstelgedrag. Vaak hebben we ook voldoende argumenten om onszelf te verdedigen: op het laatste moment ontstaat er stress en druk, en onder druk presteren we vaak het beste. Daar zit natuurlijk wat in, al zal dat verschillen per persoon. Voor inbound marketing gaat het echter in geen geval op. Want inbound marketing kost tijd, veel tijd. Geduld is ook een belangrijke factor hierbij.
Het doel van inbound marketing is namelijk om klanten naar jou toe te laten komen, in plaats van andersom. Om dit voor elkaar te krijgen, moet je geïnteresseerden rustig opwarmen voor jouw product of dienst, tot het moment dat zij zelf de beslissing maken om een aankoop te doen bij jou. Dit proces kost over het algemeen veel tijd, een inbound marketeer wil namelijk meer dan een klant die simpelweg aankopen doet, een inbound marketeer ziet graag klanten die aankopen bij een specifiek bedrijf doen omdat ze zich goed voelen bij dat bedrijf. Omdat ze zich kunnen identificeren met dit bedrijf, omdat ze het bedrijf vertrouwen en het tot dusver als een goede ervaring beschouwen.
Dit gevoel kun je creëren wanneer je een relatie probeert op te bouwen door middel van het delen van kennis en het aangaan van de interactie.
Dit gevoel probeert een inbound marketeer te creëren door de klant, of eerst nog lead, rustig te voorzien van de informatie waar hij of zij aan toe is. En daar komt hij met last minute werk niet mee weg. Een proces als inbound marketing vraagt om veel voorbereiding. Allereerst moet je goed bepalen wie precies je doelgroep is, zodat je buyer persona’s (soort prototype klant) op kunt stellen om exact te weten waar een bezoeker, lead of klant aan toe is. Een buyer persona helpt je bij de manier waarop je iemand benadert: wanneer is iemand toe aan welke content? Voor de informatiebehoefte van bezoekers is het vooral van belang dat er bijvoorbeeld op je website interessante waardevolle content te vinden is, die een bezoeker kan vinden wanneer hij zijn probleem of zoekopdracht in google intypt. Een lead kan je vervolgens verblijven met wat verder gaande content zoals gratis e-books of iets dergelijks, en klanten benader je weer op een andere manier.
Zo zie je maar, alleen hiervoor is al heel wat aandacht en tijd nodig. Het is essentieel dat je deze zaken tot in de puntjes hebt uitgewerkt, zodat je niet onnodig klanten gaat mislopen.
Inbound marketing vraagt ook om interactie. Je moet de dialoog aangaan met klanten, reageren op zowel positieve als negatieve uitingen. Door in gesprek te gaan, leren klanten het menselijke brein achter een organisatie kennen. Er ontstaat een gevoel bij, en op den duur heb je de mogelijkheid om een vertrouwelijke band op te bouwen met klanten.
Ook moet je beschikken over het vermogen om snel in te haken op de actualiteit. Tegenwoordig gaat alles ontzettend snel, nieuws verspreidt zich super snel mede door alle sociale media die er zijn. Klanten zijn in vergelijking met vroeger, nu veel meer in staat om zelf uit te zoeken waar ze iets kopen. Ze kunnen zelf op onderzoek uit, en zelf gemakkelijk en snel alle informatie omtrent jouw bedrijf en producten vinden. De sociale media hebben de drempel om klachten in te dienen ook erg laag gemaakt, wat dan ook vraagt om een actieve houding voor het oplossen van deze problemen. Doordat de omgeving waarin we leven zo actief, snel en dynamisch is, wordt er van bedrijven automatisch verwacht dat ze meegaan daarin en dus snel communiceren.
Handel je een klant niet goed, of niet snel genoeg af? Voor je het weet, ben je te laat en gaat de klant op zoek naar de concurrent. Hetzelfde geldt voor het verkeerd aanpakken van het delen van content en onderhouden van contacten. Blijf in zicht, maar word geen spammer.
Probeer de juiste balans te vinden.
Last minute is te laat. Inbound marketing vraagt meer van je. Probeer de juiste balans te vinden voor het benaderen van (nieuwe) leads, voor het onderhouden van je relaties en voor het delen van kennis. Zorg ervoor dat je een goede voorbereiding hebt, zodat je niet snel voor verrassingen kunt komen te staan. Wanneer je op deze manier te werk gaat, komt je bedrijf over als een eenduidig, betrouwbaar bedrijf waarbij mensen graag hun aankopen doen.