Vorige week maandag was ik voor het eerst te gast bij de Social Media Club in Apeldoorn. Samen met nog zo’n 100 andere enthousiaste Twitteraars, social media fanaten en ZZP’ers luisterde ik aandachtig naar de online trends voor 2016 volgens ondernemer Mike van Woudenberg en contentmarketing guru Patrick Petersen.
Patrick vroeg het publiek wat volgens haar de meest converterende middelen zijn uit de marketingmix. “Je website!” riep iemand overtuigd vanuit het publiek. “Social media,” en “Evenementen” waren twee andere antwoorden.
Niemand dacht aan e-mail. E-mail is immers dood: het is zo outbound als het maar kan en vandaag de dag zit niemand meer te wachten op jouw vervelende e-mails.
Toch blijkt niets minder waar te zijn. E-mailmarketing is nog steeds het marketingmiddel met het hoogste conversiepercentage. Zo slecht is e-mailmarketing dus helemaal niet! Hoe dat precies zit? Ik leg het je uit in deze blog.
Het feit dat e-mail zo’n hoog conversiepercentage heeft is direct één van de redenen waarom e-mailmarketing ook in 2016 nog relevant kan werken. Veel contentmarketeers verkondigen dat je vooral vaak moet bloggen en actief moet zijn op social media. Maar wat levert het op? Dat is de belangrijkste vraag die we onszelf moeten stellen als we kijken naar welk marketingmiddel het meest relevant is voor ons bedrijf.
E-mailmarketing schijnt voor het grootste gedeelte van de Nederlandse bedrijven het meeste op te leveren. In het onderzoek van NewsLetter2Go onder 27 verschillende sectoren in Nederland zien we dat e-mail een gemiddelde openratio heeft van 24,25%. Daarbij zijn een aantal opvallende uitschieters naar boven, bijvoorbeeld in de sector onroerend goed (34,6%), kunst en cultuur (34,2%) en verenigingen (31,6%)
De click-through-rate (CTR) laat ons zien hoe e-mails nu echt bijdragen aan conversie. Gemiddeld is dat 12,41% met een aantal pieken: 25,2% bij onroerend goed, 19,5% bij reizen en transport en 17,2% bij verenigingen.
Als we – op basis van het onderzoek van NewsLetter2Go – moeten zeggen voor welke sectoren e-mail het beste werkt, dan is dat voor:
Sectoren waar e-mailmarketing toch minder succesvol lijkt te zijn:
Dat e-mailmarketing zeker nog niet dood is, blijkt wel uit het Nationale E-mail Onderzoek 2015 waarin maar liefst 66% van de respondenten e-mail als meest betrouwbaar wordt beoordeeld. Dat tegenover slechts 10% bij WhatApp of 1% op LinkedIn.
Daarnaast werkt e-mail ook erg goed in de commerciële branche. Uit hetzelfde onderzoek als hierboven blijkt namelijk dat voor 72% van de respondenten e-mail het belangrijkste kanaal was om vervolgens een online aankoop te doen.
21% deed een aankoop via Facebook en 2% via Twitter of LinkedIn. Het is dus wel duidelijk dat e-mail een uitgelezen kans is om jouw diensten of producten te promoten.
De mythe dat e-mailmarketing anno 2016 niet meer werkt, komt omdat we teveel blijven hangen in de traditionele vorm van e-mail: een standaard e-mail met als aanhef “Beste meneer/mevrouw” die naar een lijst van honderden al dan niet duizenden contacten wordt gestuurd. Jarenlang zijn we bedolven onder deze onpersoonlijke e-mails die niets meer dan irritatie bij ons opriepen. Zeg nou zelf: open jij deze mails – waar je niet om hebt gevraagd - überhaupt nog? Of verdwijnen ze direct in de prullenbak?
E-mailmarketing in 2016 moet anders.
We moeten niet langer standaard, onpersoonlijke e-mails versturen naar een lijst met koude e-mailadressen. In plaats daarvan is het essentieel dat we content gaan aanbieden aan de juiste persoon, op het juiste moment, op de juiste manier.
Te beginnen met een stukje personalisatie in je e-mail. Je maakt nog steeds gebruik van één e-mail, maar voegt hier en daar personalisatie toe om de mail aan te laten sluiten bij de juiste persoon. Dit kun je doen met behulp van marketingautomatiseringssoftware, bijvoorbeeld HubSpot.
Uit het Nationale E-mail Benchmark 2015 (waarbij 3.616.843.958 verschillende e-mails zijn geanalyseerd) blijkt dat slechts 4% van de campagnes een onderwerpsregel had waarin personalisatie was toegevoegd.
Als wij onze leads een mail sturen, wordt hij altijd aangesproken met de naam. In de onderwerpsregel spelen we soms ook met een stukje personalisatie: “Hierbij jouw gratis e-book, Erik!” of “Wat betekent online marketing voor jou Dorien?” We zien dat e-mails met personalisatie een veel hogere open ratio hebben dan e-mails waarin geen personalisatie is gebruikt.
Daarnaast kun je ook in de e-mail zelf personalisatie toepassen, door bijvoorbeeld het bedrijf van de persoon te noemen. Deze informatie weet je doordat deze lead ooit op jouw website een formulier heeft ingevuld en daar de benodigde informatie heeft achtergelaten.
Door personalisatie toe te voegen heeft jouw lead of klant het idee dat hij er toe doet. Hij krijgt een e-mail die speciaal voor hem bedoeld is – en niet voor jouw overige 999 leads of klanten.
Uit het Nationale E-mail Onderzoek 2015 blijkt dat het grootste gedeelte van de e-mails op smartphones geopend wordt. Het is dus essentieel dat wanneer je een e-mail verstuurd, deze ook goed leesbaar is op smartphones. Tablets daarentegen blijken minder populair te zijn – slechts 10% van de respondenten opent een e-mail op een tablet.
E-mailmarketing kan zélfs in 2016 nog goed werken voor jouw bedrijf. Maar alleen als je e-mail op de juiste manier inzet. Gebruik personalisatie en zorg ervoor dat je e-mail ook op smartphones goed leesbaar is. Neem het onderzoek van NewsLetter2Go om te onderzoeken of e-mailmarketing ook voor jouw sector relevant werkt en hoe jouw resultaten matchen met die uit het onderzoek. Succes gegarandeerd!