Ik moest met de trein naar Amsterdam, via Utrecht. Helaas was dat nou net het probleem: er reed niks van en naar Utrecht. Niemand kon vertellen wanneer het probleem opgelost was of wanneer er weer treinen gingen rijden. Duizenden mensen die vertrouwen op de trein, waren nu de pineut, net als ik. Waarschijnlijk is bij een heel groot deel van alle mensen die dit probleem moesten ervaren, het vertrouwen in de NS afgenomen. Zeker omdat dit niet bepaald de eerste keer was. Je zou je zelfs kunnen afvragen of men de NS überhaupt nog wel vertrouwt als het gaat om het op tijd komen en het snel verhelpen van storingen. Het afnemen van dat vertrouwen is een geen goede zaak, zowel voor de klant als voor het bedrijf.
Een bedrijf waarop je kunt vertrouwen is dus essentieel, maar hoe kom je bij dat vertrouwen?
Als bedrijf wil je graag dat mensen op jouw product of service vertrouwen, zodat ze een vaste klant worden. De wens om op iets of iemand te kunnen vertrouwen is menseigen, om ergens vanuit te kunnen gaan. Het geeft de mens zekerheid, een zaak minder waar hij of zij zich druk over hoeft te maken. Het scheelt dus tijd en moeite, en het zorgt voor consistentie wanneer je vaste klant bent bij een bedrijf.
De basis van dit vertrouwen ligt bij bedrijven zelf, zij moeten de eerste stap zetten, aangezien zij degenen zijn die iets willen verkopen. Maar vertrouwen is niet zomaar iets, het is niet iets wat je aan of uit kan zetten, of waarvan je van de een op de andere dag kunt zeggen dat je het hebt. Vertrouwen moet groeien, en dat vraagt om geduld en tijd.
Het begint bij de directeur van het bedrijf, die laat zien dat hij durft te rekenen op zijn of haar medewerkers. Het is heel belangrijk dat medewerkers merken dat een leidinggevende vertrouwen heeft in alle medewerkers. Dat stimuleert en geeft zelfvertrouwen. Dit zelfvertrouwen helpt bij het uitvoeren van het werk dat medewerkers doen. Ook klanten voelen het aan wanneer medewerkers zeker van zichzelf zijn en vol vertrouwen te werk gaan. Vooral voor nieuwe klanten kan dit zeer bepalend zijn, omdat zij vaak nog wat onzeker kunnen zijn over het wel of niet doen van een aankoop. Als zo’n onzekere bijna-klant dan ook nog eens met bijvoorbeeld een onzekere verkoper te maken heeft, is de kans groot dat hij niet overtuigd wordt. Een zekere verkoper die vertrouwen uitstraalt kan daarentegen zo’n persoon op de juiste manier overtuigen.
Het contact met klanten is voor veel bedrijven iets wat voornamelijk online plaatsvindt. Klanten worden op internet gezocht en gevonden, of jij wordt door klanten gevonden – op internet. Steeds meer bedrijven gebruiken content en sociale media om ervoor te zorgen dat ze online gevonden worden. Medewerkers hebben de taak gekregen om te bloggen en dit vervolgens te promoten via de sociale media van het bedrijf. Ondanks dat dit niet iedere medewerkers zomaar op het lijf geschreven is, kan het hebben en uitstralen van vertrouwen bijdragen aan succesvol bloggen. Lees hier meer over hoe je werknemers aan het bloggen kunt krijgen.
Wanneer je als bedrijf een nieuwe strategie wil implementeren, of een nieuw concept wil gaan gebruiken, is het essentieel om de juiste mensen hiervan goed op de hoogte te brengen. Wat gaat er veranderen en voor wie? Hoe wordt deze verandering aangepakt? Tot welk resultaat moet de verandering leiden?
Allemaal vragen waarop ook de medewerkers het antwoord willen weten. Wanneer je precies weet wat je te doen staat, wat het doel ervan is en wat het moet opleveren, kun je over het algemeen goed je werk doen. Dit geldt ook voor inbound marketing activiteiten. Bloggen klinkt misschien makkelijk, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het wordt wel makkelijker wanneer je er vol zelfvertrouwen aan begint. Dit helpt je een unieke, authentieke schrijfstijl ontwikkelen die ervoor zorgt dat je aantrekkelijke, overtuigende blogs kunt schrijven.Wil je meer weten over een goede schrijfstijl, lees dan eens de tips door die collega Nicole eerder gaf.
Vervolgens is het de bedoeling dat die blog, of welke vorm van content dan ook, gepromoot wordt. Even Twitteren, Facebooken of op LinkedIn delen. Maar ook hierbij kun je valkuilen tegenkomen. Content promoten vraagt om meer dan alleen delen, het vraagt om uitnodigende, afwisselende berichten waarmee medewerkers ook nog eens proberen om in gesprek te komen met klanten. Wanneer klanten regelmatig iets van je horen en gemakkelijk met in gesprek kunnen gaan, is dat positief voor de relatie die je hebt met je klant. Zowel jij als de klant kunt daar vertrouwen uit putten. Jij bent er voor de klant, en als je dit uitstraalt weet de klant dat hij op jou en je medewerkers kan bouwen.
Wanneer bedrijven zich vooral online bevinden, is het extra belangrijk om dat vertrouwen uit te stralen. Mensen kunnen niet vertrouwen op een gezicht of persoon uit een winkel, nee ze moeten de gok wagen om online een aankoop te doen bij een bedrijf waarvan ze alleen de website kennen. Door middel van authentieke content en voldoende interactie via social media kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze online toch een soort gezicht kunnen krijgen.
Maar zoals eerder gezegd, zijn medewerkers hierbij van zeer belangrijke waarde. Zorg daarom altijd dat de medewerkers goed op de hoogte zijn van jouw plannen, en zorg dat jij zelf goed op de hoogte bent van het wel en wee van de medewerkers. Sta open voor elkaar, en zorg voor een optimale, menselijke relatie, waarvan het vertrouwen uiteindelijk zelfs bij de klanten voelbaar is.