Valentijnsdag is misschien wel de meest omstreden dag van het jaar. Iedereen schijnt een hekel te hebben aan de dag van de liefde (“Waarom moet er één dag in het jaar zijn waarop je aan elkaar moet bewijzen dat je van elkaar houdt? Dat doe je toch elke dag?”) en als ik al mijn vrienden moet geloven, is er niemand die meedoet aan deze commerciële onzin.
Maar als 14 februari weer in aantocht is, gaan er toch heel wat rozen over de toonbank, worden er complete liefdesverklaringen geschreven en romantische etentjes gepland. PostNL deed vorig jaar zelfs mee aan deze “commerciële onzin”: als je op 13 februari vóór 17.00u een kaartje stuurde en in plaats van een postzegel met lippenstift een kus op je envelop of kaart zette, werd je kaartje gratis bij jouw Valentijn afgeleverd.
Inderdaad, als het goed is, is Valentijnsdag niet nodig om te bewijzen dat je van elkaar houdt. Maar hoe leuk is het om op deze dag van de liefde net even iets extra’s te doen?
Bij Inbound Marketing werkt het precies zo. Als we kijken naar de Buyer’s Journey, kunnen we die eigenlijk zien als een heuse relatie.
Het begint allemaal in de Attract-fase: je komt iemand tegen en krijgt gevoelens voor die persoon. Dit is de persoon waar je naar op zoek bent! Maar hoe zorg je ervoor dat hij of zij ook interesse krijgt in jou?
Als we kijken naar Inbound Marketing, gaat het in de Attract-fase om het aantrekken van de juiste bezoekers. Het gaat niet zozeer om kwantiteit, maar de kwaliteit van de bezoekers. Je wilt die bezoekers op je site hebben waarvan de kans het grootst is dat zij lead worde en uiteindelijk ook klant. (De relatie aangaan!)
Tijd om informatie te verzamelen over jouw potentiële partner! Je komt meer te weten over zijn of haar familie, hobby’s en werk, voegt diegene toe op Facebook en zet zijn of haar nummer in je telefoon. In ruil daarvoor vertel jij ook wat over jezelf en wissel je contactgegevens uit.
In de Convert- fase bij Inbound Marketing verzamel je informatie over jouw websitebezoekers. In ruil daarvoor geef jij als organisatie e-books, whitepapers en webinars. Je deelt kennis die interessant is en waardevol voor je buyer persona.
Nu je jouw potentiële partner goed kent, een aantal dates hebt gehad en het gevoel hebt dat dit hét is, is het tijd om het officieel te maken. Je gaat een relatie aan!
In de Inbound Marketing Methode is de Close-fase het moment waarop een lead een klant wordt. De lead vertrouwt jou, is geïnteresseerd in jouw producten of diensten en wil de deal met je aangaan.
Dan zijn we aangekomen in de laatste fase, de Delight-fase, oftewel: Valentijnsdag! In deze fase ken je jouw partner door en door, je relatie zit gedurende het hele jaar goed en op Valentijnsdag doe je er net nog even een schepje bovenop.
En zo is het ook met een klantrelatie. Als de deal eenmaal is gesloten, de relatie is aangegaan, stopt het daar niet. Blijf je klanten delighten met kennis en informatie, handige tools voor de website of af en toe een kleinigheidje (bijvoorbeeld een fles champagne in het nieuwe jaar). Want ook al weet je dat de relatie goed zit, Valentijnsdag is de kers op de taart.
Doe jij aan Valentijnsdag dit jaar? En hoe pas jij de Delight-fase toe op een klantrelatie?