Het kan nogal een doolhof zijn, het creëren van buyer persona’s. Hoe weet je nou echt of je goed zit? Zit je niet gewoon maar een verhaaltje te schrijven? Soms kan het nogal een twijfelachtige zaak zijn of je nu wat uit je duim zuigt of dat je de kern van een potentiële klant vindt. Daarom maakten wij een vragenlijst voor onze klanten om hen te helpen de buyer persona's te testen bij echte personen. Deze vragen focussen zich op de persoonlijke achtergrond, het bedrijf, de rol, de uitdagingen, doelen, etc.
Buyer persona’s kan je op verschillende manieren testen. Begin eens met je BP’s te groeperen en zoek daarbij mensen waarvan je denkt dat die een bepaalde buyer persona zijn. Deze mensen kan je dan opbellen en even interviewen, dat hoeft niet lang te duren. Let wel op dat het niet per se om een ‘typetje’ gaat. De kern is dat je wilt weten waar die persoon echt behoefte aan heeft en of dat overeenkomt met wat jij op papier hebt staan voor je buyer persona. Waar ligt die persoon midden in de nacht wakker van? Wat zijn de pijnpunten? Wat wil hij eigenlijk écht weten?
Dit bracht ons op nog een idee bij One4Marketing. Collega Janet leek het handig om een vragenlijst te maken om te checken of je buyer persona’s kloppen met de werkelijkheid. Kies per persona 3-5 personen uit jullie lead- en klantenlijst en bel hen op. Doorloop deze 18 vragen eens en wie weet kun jij jouw persona's hiermee testen!
Achtergrond
1) Wat is jouw functie?
2) Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?
3) Welke vaardigheden horen bij jouw functie?
4) Wat voor kennis is waardevol voor jou en welke tools gebruik je?
5) Aan wie rapporteer jij/wie rapporteert aan jou?
Bedrijf
6) In welke sector(en) is jouw organisatie actief?
7) Wat is de grootte van jouw organisatie (medewerkers/omzet)?
Doelen
8) Waar ben jij verantwoordelijk voor?
9) Wanneer ben jij succesvol in je werk?
Uitdagingen
10) Wat zijn jouw grootste uitdagingen?
Informatiebronnen
11) Hoe vergaar je nieuwe relevante informatie voor jouw functie?
12) Welke vakbladen/-sites of blogs lees je?
13) Ben je lid van verenigingen of netwerken? Zo ja, welke?
Persoonlijke kenmerken
14) Kun je iets over jou persoonlijk vertellen? (leeftijd, burgerlijke staat, opleiding, karakteristieken)
15) Kun je jouw loopbaan schetsen? Hoe ben je terecht gekomen op de plek waar je nu zit?
Aankoopkenmerken
16) Op welke manier heb je graag contact met zakelijke relaties? (Telefonisch, email, face-to-face)
17) Gebruik je het internet om dienstverleners of bepaalde producten te vinden? Zo ja, hoe zoek je dan?
18) Kun je een recente aankoop beschrijven? Waarom overwoog je de aankoop? Hoe zag het afwegingsproces eruit? En hoe nam je de beslissing om over te gaan tot aankoop?
Als je deze vragen doorlopen hebt en je hebt het gevoel dat je de echte pijnpunten en achterliggende behoeftes hebt geïdentificeerd, kan het zijn dat je BP’s in één keer goed zijn. Dat is niet ondenkbaar. Enige tijd geleden schreven we een blog over de 8 meest gemaakt fouten bij het opstellen van Buyer Persona’s. Graag breng ik nummer 8 specifiek onder jullie aandacht: denken dat persona’s opstellen moeilijk is. De kern is dat het niet moeilijk hoeft te zijn om BP’s in het juiste jasje te steken. De truc is juist om het niet te ingewikkeld te maken met academisch onderzoek o.i.d. Als het na deze vragenlijst lijkt te kloppen, moet je aan de slag gaan. Twijfel niet langer en ga ervoor. Misschien verandert je persona na enige tijd, maar analyseren en bijsturen hoort immers bijdit proces.
In een blog op Frankwatching geeft Stephan van der Meer ook een mooi stappenplan om tot goede persona’s te komen. Zijn laatste stap is een belangrijk punt om te onthouden. Dat punt wijst erop dat je jouw persona altijd voor ogen moet houden, bij iedere keuze, ieder project en iedere verandering. Tenslotte doe je het werk voor de persona. Haal ze er daarom bij iedere keuze die je moet maken bij om te kijken of dit voor hen echt dé beste keuze is. Ook verandert je persona constant met de wereld mee. Als techniek verandert, verandert jouw persona ook. Stephan duidt er daarom op dat de houdbaarheid van buyer persona’s beperkt is. Dit laat zien dat het verstanding is om regelmatig je BP’s eens te ‘verversen’. Zo zorg je ervoor dat je bedrijf bij de feiten blijft en je bedrijf krijgt een klantgerichte instelling. In de situatie van verandering kan je ervoor kiezen om deze vragenlijst nog een keer te doorlopen, maar misschien is de verandering wel zo groot dat je een buyer personasessie moet opzetten. Daarbij kan je altijd onze hulp inschakelen.
Meer weten over buyer persona’s en hoe je deze het best kan toepassen? Download dan ons gratis e-book en leer alles over buyer persona’s wat je moet weten: